۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بحران محیط زیست در قزوین جدی است/ در روز طبیعت، پیمان آشتی دوباره با طبیعت ببندیم
کد خبر: ۲۹۹۴۸۳ نویسنده: امیر آرین نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۳ ساعت: ۸:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل کانون "شکار و دوستداران طبیعت" قزوین:

بحران محیط زیست در قزوین جدی است/ در روز طبیعت، پیمان آشتی دوباره با طبیعت ببندیم

مدیرعامل کانون شکار و دوستدار طبیعت قزوین گفت: از روز سیزده فروردین به عنوان روز طبیعت یاد می‌کنیم در حالی که در عمل خلاف نام این روز عمل می‌کنیم؛ برای زود دیر نشدن، بیائیم عهد و پیمانی دوباره با طبیعت خویش ببندیم.

بحران محیط زیست در قزوین جدی است/ در روز طبیعت، پیمان آشتی دوباره با طبیعت ببندیم
امیر آرین نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با تبریک حلول فروردین ماه و نوروز باستانی اظهار کرد: روزها، هفته‌ها و ماه‌ها می‌گذرند و به سال منتهی می‌شود و نوروز این خاصیت بزرگ را دارد که به یادمان می‌آورد برهه ای دیگر از زمان گذشته و کارهای ناکرده بسیاری به جا مانده است.

وی افزود: جمله زیبا و پرمعنای "زود دیر می‌شود" را همه ما شنیده ایم؛ این جمله واقعیتی است که وظیفه یکایک ما درقبال محیط زیست خویش را دائما یادآوری می‌کند خصوصا در زمینه حفاظت و حراست از طبیعت که بسیار ناگهانی ما را با زمان از دست رفته مواجه می‌سازد که قابل بازگشت هم نخواهد بود.

با طبیعت خویش مهربان باشیم

مدیرعامل کانون شکار و دوستداران طبیعت قزوین اذعان کرد: این روزها محیط زیست ایران دستخوش بحران‌های جدی است و در صورت غفلت بیش از پیش، آینده ناروشنی را پیش روی ما قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: یادمان باشد ما طبیعت را از گذشتگان به ارث نبرده ایم؛ بلکه از آیندگان به امانت در اختیار داریم.

این فعال محیط زیست ابراز کرد: از روز سیزده فروردین به عنوان روز طبیعت یاد می‌کنیم در حالی که در عمل خلاف نام این روز عمل می‌کنیم؛ به دامان طبیعت می‌رویم و انبوهی از زباله را در دل آن بجا می‌گذاریم، برای زود دیر نشدن، بیائیم عهد و پیمانی دوباره با طبیعت خویش ببندیم.

وی ابراز کرد: پیمان آشتی با طبیعت این است که این روز سرآغازی برای احیا و پایداری محیط طبیعی ما باشد، محیطی که به خطر افتادن آن ادامه حیات ما را با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت، به قول زنده یاد اینانلو؛ "ما به طرز عجیبی با طبیعت خویش دشمن بوده ایم."

زلزله خاموش در طبیعت
آرین نژاد عنوان کرد: متاسفانه بکرترین نقاط طبیعت ما دستخوش راه سازی و ویلاسازی شده اند که به تبع آن به دلیل تردد و اقامت حجم انبوهی از زباله در آن مناطق بجای خواهد ماند؛ علاوه برآن زیستگاه‌های حیات وحش ما به شدت مورد تهدید قرار گرفته و خواهند گرفت.

وی با اشاره به ضرورت وجود پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌های عمرانی گفت: به عنوان مثال محور قزوین _الموت _ تنکابن کریدورهای مهاجرتی وحوش بود که با احداث این پروژه‌ها مسدود شده که خود باعث بروز بیماری‌های فراگیر در حیات وحش و کاهش نسل آنها خواهد شد.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: تخریب زیستگاه‌ها و مراتع با هجوم بیش از حد دام‌های اهلی در مناطقی که مختص حیات وحش ماست از دیگر معضلات موجود پیش روی در امر حفاظت است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات زیست محیطی که با آن روبرو هستیم پدیده فرونشست زمین است که در اکثر نقاط کشور با آن روبرو هستیم که با عنوان زلزله خاموش نیز از آن نام برده می‌شود و دشت حاصلخیز قزوین نیز گرفتار این مشکل است.

آرین نژاد بیان کرد: علت عمده فرو نشست زمین حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی و خارج شدن آب از منافذ عمق زمین است؛ هرچه این برداشت‌ها بیشتر شود تراکم سطوح زیرین خاک بیشتر شده که به هیچ عنوان برگشت پذیر هم نخواهد بود.

وی افزود: عملا با از بین رفتن منافذ زیرزمینی، امکان ذخیره سازی مجدد آب در این لایه‌ها وجود نخواهد داشت، فرونشست باعث ایجاد شکاف‌های عمیق در سطح زمین و به تبع آن موجب لوله زایی و خرابی ساختمان‌ها خواهد شد.

مدیرعامل کانون شکار و دوستداران طبیعت قزوین اذعان کرد: با توجه به سال‌های کم بارش اخیر و الگوی نگران کننده میزان بارش برای جلوگیری از خشک شدن و تبدیل دشت قزوین به کانون ریزگردها ضرورت مدیریت برداشت آب از ذخایر زیرزمینی کاملا احساس می‌شود.

باغستان سنتی قزوین موثرترین عامل حیات شهری 
وی تاکید کرد: باغستان‌های سنتی شهر قزوین در گذشته به عنوان گنجینه ای ارزشمند و حصاری مطمئن با وسعت 4200 هکتار با قدمت بیش از هزار سال گرداگرد شهر قزوین وجود داشته است که به دلیل کم آبی و توسعه نامناسب شهر تنها 2500 هکتار از آن باقی مانده است.

این فعال محیط زیست ابراز کرد: باغستان سنتی قزوین موثرترین عامل حیات شهری و سدی در مقابل هجوم ریزگردها و تامین کننده فضای تنفس شهری بوده که بیش از پیش نیازمند مراقبت و احیا است.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بازوان کمکی نهادهای دولتی بسیار مثمرثمر خواهد بود؛ تمامی این معضلات نیازمند یک عزم همگانی و مشارکت عمومی مردم است؛ با خصوصی سازی و واگذاری امر حفاظت به خود مردم می‌توانیم گام بلندی در جهت احیا و حراست از محیط زیست خویش برداریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان