۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین جوانان قزوینی در روزهای سپید
کد خبر: ۲۹۹۴۸۱ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۳ ساعت: ۷:۵۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

جوانان قزوینی در روزهای سپید

اعتکاف فرصت نادری است که در طول سال فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد تا از این نعمت بزرگ معنوی برای رسیدن به خودشناسی استفاده شود.

جوانان قزوینی در روزهای سپید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛____حسین طاعتی.

اعتکاف خلوتی عاشقانه بنده و خداوند است، خلوتی که از تمامی قشرها در آن حضور دارند و هیچکس احساس غریبگی نمی‌کند.

اینجا همه چیز بوی بندگی می‌دهد، بندگانی که کوله بار گناهان بر دوششان سنگینی می‌کرد، حال که به اواسط ماه رجب نزدیک شده ایم این کوله بار خود را برداشته اند تا با یگانه خالق هستی به دور از هیاهوی همیشگی زندگی مادی به نجوا و دعوا بپردازند و به ندای آسمانی خداوند گوش فرا دهند تا به نور ایمان و تجلی خداوند متصل شوند.

وارد مسجد که می‌شویم از تمام نقاطش بوی بندگی و خضوع به مشام می‌رسد. تمامی بندگان به ریسمان خداوندی چنگ زده اند و دستان خود را برای زندگی دوباره و شفاعت به سوی پروردگار بلند کرده اند.

حلقه‌های اشکی که همانند دریاچه ای به دور چشمانشان جمع می‌شود حکایت از حال زیبای بندگی و بخشودگی دارد؛ ذکر و یاد خداوند همانند سوهانی بر قلبشان کشیده می‌شود تا قلب‌هایشان به دست خداوند صیقل بخورد.

در این جمع سن وسال معنایی ندارد همگی آمده اند تا با ذکر و دعا و بندگی در این سه روز به خود شناسی و خداشناسی برسند.

ماه رجب ماهی است که زنگارهای دل‌ها از بین می‌روند و شیطان به سختی می‌تواند بندگان خداوند را به بیراهه بکشاند و اعتکاف فرصت نادری است که در طول سال فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد تا از این نعمت بزرگ معنوی برای رسیدن به خودشناسی استفاده شود.

یکی از اتفاقات ماه رجب، اعتکاف است، اعتکاف در لغت نامه دهخدا به « انتظار چیزی کشیدن» معنی شده است، ریشه این کلمه از ریشه «عکف» است و از دیگر معانی آن می‌توان به اقبال و روی آوردن به چیزی و بزرگداشت آن اشاره کرد.

روزهای سپید یا ایام البیض، به روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری گویند معتکفان در این سه روز ماه رجب در مساجد شهرها و روستاهای خود هستند تا بار دیگر نظاره‌گر لحظه‌های ناب خدایی و پیوند دوباره باخدا باشند.

آقای محمدجود کوثری از طلبه‌های قزوینی است که مدت 3 سال متوالی در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‌کند، می‌گوید: اعتکاف یک عمل وصف ناشدنی است که دور از شلوغی شهر انسان می‌تواند به عبودیت و بندگی خداوند بپردازد و انسان را برای بندگی و راه و رسم درست زندگی در جامعه و روزهای آینده آماده سازد.

وی با بیان اینکه فضای بسیار خوبی را برای معتکفین فراهم ساخته اند، اذعان کرد: انسان با چه هدفی در اعتکاف شرکت کند بسیار حائز اهمیت است، باید در این سه روز تمامی اعمال سالیانه خود را برانداز کرده تا از این بهار بندگی به خوبی استفاده کنیم.

کوثری ادامه داد: باید از تجربیات روحانیون و استادانی که در این مکان حضور دارند به خوبی استفاده کرد و اهداف خودسازی خود را برای سال آینده برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آینده نیز توفیق پیدا کنم حتما شرکت خواهم کرد، گفت: خوبی ایام اعتکاف این است که از همه قشرهای جامعه و رده سنی مختلفی در آن شرکت می‌کنند.

امیرحسین زنگنه از دیگر جوانان قزوینی است که با حضور در مسجد النبی(ص) در اعتکاف شرکت کرده است، می‌گوید: این سومین سالی است که در اعتکاف شرکت می‌کنم و باتوجه به ایام عید اصلا توقع این همه جمعیت برای شرکت در اعتکاف را نداشتم.

وی ادامه داد: باید در این سه روز به حساب تمامی اعمال یک سال گذشته خود رسیدگی کرده و کمبودهای خود را در سال گذشته جبران کنیم.

این جوان قزوینی با بیان اینکه در سال آینده هم در اعتکاف شرکت خواهم کرد، افزود: در این ایام نقاط قوت خود را نیز باید مورد بررسی قرار دهیم و آن را تقویت کنیم تا علاوه بر اینکه فرد مفیدی برای جامعه باشیم دیگران را نیز ترغیب کرده در این نوع مراسمات شرکت داشته باشند.

مرد میانسالی با گوشه نشینی و ارتباطی که با خدا داشت توجه ما را به خود جلب کرد، عبدلله آخوندی یکی از کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان قزوین است که با حضور در اعتکاف به دنبال مراحل خودشناسی بود، اظهار کرد: پنجمین سالی است که در اعتکاف شرکت می‌کنم، در این محیط با انواع تیپ‌های مختلف مواجه شدم و فضای بسیار عرفانی را تجربه کردم.

وی ادامه داد: این ما هستیم که محیط را می‌سازیم و باید با شرکت در اعتکاف در پی خودشناسی و خداشناسی باشیم و محیط عبادت را برای خود به خوبی فراهم سازیم.

آخوندی با بیان این که اعتکاف خلوت عاشقانه بنده و خداوند است، افزود: اعتکاف یک حال درونی است که خود باید برای خود بسازیم هیچ کسی نمی‌تواند این حال درونی را به ما هدیه دهد.
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان