۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آسیب به طبیعت خلاف دستور دین است/ اعتکاف فرصتی برای آمادگی معنوی
کد خبر: ۲۹۹۲۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۰ ساعت: ۱۴:۵۲ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

آسیب به طبیعت خلاف دستور دین است/ اعتکاف فرصتی برای آمادگی معنوی

امام جمعه قزوین گفت: منابع طبیعی به همه نسل‌ها تعلق دارد و آسیب به آن خلاف دستور دین است.

 آسیب به طبیعت خلاف دستور دین است/ اعتکاف فرصتی برای آمادگی معنوی
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در خطبه های این هفته نماز جمعه قزوین با تبریک ولادت با سعادت مولی‌الموحدین امیرالمؤمنین (ع) اظهار کرد: پیغمبر (ص) در خصوص امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند اگر من نگران نبودم در تعریف از تو، امت من نیز مانند نصارا (برای عیسی) غلو کنند، راجع به تو مسائلی می گفتم که هر کسی از کنار تو عبور می کرد خم می شد و خاک پای تو را برای برکت بر می داشت.

وی با بیان اینکه از پیغمبر (ص) در خصوص امام علی (ع) کلمات نورانی بسیاری بیان شده است، تصریح کرد: رسول گرامی اسلام (ص) به حضرت فرمودند سیدالاوصیاء و فرمودند اگر ضربه شمشیر امیرالؤمنین (ع) در جنگ خندق نمی بود، اسلام به صورت کامل از میان می رفت و کفر برای همیشه غالب می شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن امام علی (ع) را ستایش کرده است و فرموده در میان مردم کسانی هستند که همه چیز خود را به خدا واگذار کرده اند تا خوشنودی و رضایت خداوند را جلب کنند و هم خدا و هم رسول خدا از او راضی و خوشنود هستند.

عبدالکریم با اشاره به 13 رجب ایام میلاد حضرت علی(ع) اظهار کرد: این امام همام در خانه خدا متولد شد و در خانه خدا هم به شهادت رسید، این ایام را تبریک عرض می کنم و از خدای متعال درخواست می کنیم تقوا را از زبان امیرمومنان (ع) یاد بگیریم.

وی افزود: ما باید با استفاده از نهج البلاغه بر ایمان و تقوای خود بیافزائیم. سیاست، عدالت، مروت و جوانمردی را از حضرت علی(ع) فرا بگیریم. دانشمند مسیحی می گوید امیرمومنان در محراب نماز به واسطه پایبندی شدید به عدالت به شهادت رسید.

عابدینی اذعان کرد: همه ما به عنوان شیعیان امیرمومنان(ع) باید با نگاه به سیره علمی حضرت علی(ع) به این فکر کنیم که به چه میزان پایبند به عدالت و اجرای آن در جامعه بودیم؟ چقدر حقوق یکدیگر را رعایت می کنیم؟ به چه میزان حقوق بیت المال را رعایت می کنیم و به طبقات ضعیفی که بیشترین تلاش اقتصادی بر گردن آنهاست، توجه کرده ایم؟

خطیب جمعه قزوین بیان کرد: عدالت آن چیزی است که مردم همگی باید خودشان دغدغه اجرای آن را داشته باشند، یعنی زمانی که ما طرفدار عدالت هستیم نباید به شخصی که ظالم است رای دهیم و او را برای مسئولیتی انتخاب کنیم؛ اگر آگاهانه این فرد را انتخاب کنیم در تمام خیانت های او شریک هستیم.

وی ابراز کرد: اجرای عدالت فقط به این معنا نیست که رهبر معظم انقلاب پیش قدم شوند و درباره موضوعی صحبت کنند، صحبت رهبری باید تبدیل به مدل رفتاری همه ما شود، عدالت به زور اجرا نمی شود بلکه مردم باید دغدغه عدالت را داشته باشند و همه دنباله رو عدالت مداران باشند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: افرادی که پرچم عدالت را بر دست گرفته اند باید از سوی مردم حمایت شوند و مردم قدر آنها را بدانند تا عدالت اجرا شود؛ اما اگر ما فقط در زبان به دنبال عدالت باشیم لذت اجرای عدالت را نخواهیم چشید و ستمگران و دروغ گویان را بر خود مسلط می کنیم.

خطیب جمعه قزوین با اشاره به وفات حضرت زینب(س) تصریح کرد: این بانوی کربلا یزید ملعون را به خاک مذلت کشاند و حادثه عاشورا را به جهانیان معرفی کرد؛ اگر ما امروز شاهد این هستیم که بانوان ما فرهنگ معنوی والایی دارند این موضوع را مدیون حضرت زهرا(س) و زینب(س) هستیم.

وی عنوان کرد: زنان جامعه ما از شخصیتی همچون زینب کبری(س) فرا گرفته اند که قدر عدالت، انسانیت و عفت را بدانند و ادب زندگی را در خانواده و در مواجهه با همسران خود بیاموزند؛ بزرگترین سرمایه جامعه ما رفتار عفیفانه اکثریت خانم های جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: جامعه ما به برکت خانم های عفیفه و پاکدامن و رفتار و زندگی براساس سیره حضرت زینب(س) به صورت جامعه ارزشمندی درآمده است و حساسیت نسبت به هنجارشکنان به واسطه حفظ این جامعه ارزشی است. این بانوان ارزشمند باید مانند یک نیروی فعال فرهنگی برای نشر فرهنگ زینبی و حسینی بکوشند زیرا فرهنگ جامعه ما به آن نیازمند است.

امام جمعه قزوین با اشاره به مناسبت "روز جمهوری اسلامی" بیان کرد: 12 فروردین ماه روز جمهوری اسلامی است و عده ای به دنبال این بودند که برای جمهوری اسلامی پیشوند و پسوند درست کنند و اضافاتی به آن داشته باشند و جمهوری دموکراتیک اسلامی و جمهوری خلق مسلمان را مطرح کردند تا اسلام را از ما بگیرند و کفر و الحاد را در جامعه حاکم کنند.

وی افزود: امام راحل(ره) در آن ایام مقابل همه زورگویی ها ایستادند و فرمودند "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" و این جمهوری اسلامی را به مردم ارائه دادند و مردم مردانه به میدان آمدند و 98.2 درصد به جمهوری اسلامی رای "آری" دادند.

عابدینی اعتکاف رجبیه را فرصتی برای آماده سازی برای ماه شعبان، رمضان و اعتکاف رمضانیه عنوان کرد و افزود: اعتکاف رجبیه زمینه ساز درک و فهم بیشتر ماه مبارک رمضان، درک لیله القدر و قرآن است و خوشبختانه هر سال شاهدیم مناسک معنوی اعتکاف نسبت به سال گذشته با جمعیت بیشتری برگزار می شود.

خطیب جمعه قزوین اضافه کرد: این مهم نشان می دهد جوانان ما هر سال علاقه مندی بیشتری به دین پیدا می کنند و روند حرکتی جامعه و مردم به سمت دین و معنویت رو به افزایش است و می باید قدردان این حرکت عظیم معنوی باشیم.

وی با بیان اینکه غالب جمعیتی مناسک اعتکاف را جوانان تشکیل می دهند، یادآور شد: باید تبریک گفت به جامعه ای که تا این اندازه از جوانان پرشور معنوی برخوردار است در حالی که در گذشته های نه چندان دور مناسک اعتکاف با جمعیت بسیار محدودی برگزار می شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به در پیش بودن روز طبیعت تأکید کرد: طبیعت فقط به ما تعلق ندارد هر چند اگر صرفاً به ما نیز تعلق داشته باشد باید دلسوز حال خودمان نیز باشیم و در حفظ این امانت که به همه نسل ها تعلق دارد، کوشا باشیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: قرار نیست که ما در دوره و زمانه خودمان دشت های سرسبز را به بیابان های خشکی که منبع ایجاد ریزگردها است، تبدیل کنیم و جنگل ها را به نابودی بکشانیم و مناطقی از آن را بسوزانیم و یا با بی مهری، شهرسازی و ویلاسازی به آن آسیب وارد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طبیعت امانتی است که باید در حفظ و نگهداری آن بکشویم، یادآور شد: حفظ طبیعت بسیار اهمیت دارد و اگر کسی گیاهی را از میان ببرد و درختی را بخشکاند، خلاف دستورات دینی عمل کرده است و اگر به کاشت درخت مبادرت ورزد و دشت ها را از نابودی حفظ کند، کار دینی انجام داده است.

عابدینی با اشاره به در پیش بودن سالروز ارتحال مرحوم حضرت آیت الله باریک بین (ره) ابراز کرد: حضرت آیت الله باریک بین (ره) عالم ربانی و امام جمعه این شهر بودند که بیش از 30 سال با خطبه های نماز جمعه جامعه را راهنمایی و ارشاد فرمودند و فرزند خود را در راه خدا و دفاع مقدس تقدیم کردند.

خطیب جمعه قزوین اظهار کرد: این عالم بزرگوار در دوران شاهنشاهی با تحمل رنج های فراوان در میدان مبارزه حضور جدی داشتند و از تبعیدی های قبل از انقلاب بودند و بارها سینه خود را سپر کردند تا مردم هم جرات مقابله با کفر و طاغوت را پیدا کنند.

وی افزود: البته مردم ما همیشه در صحنه بوده اند و در دوران ستم شاهی هم به آیت الله باریک بین به عنوان رهبر معنوی خود در استان نشان دادند که اهل ایستادگی در مقابل ظلم و کفر هستند؛ اما جایگاه یک فرد در سیاهی لشکر با یک عالم بزرگ شهر که علم داری مبارزات را داشتند، متفاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان کرد: برای روح بلند مرتبه آیت الله باریک بین از خدای متعال علو درجات را درخواست می کنیم و در مراسمی که در پنج شنبه آتی برای بزرگداشت سالگرد ایشان برگزار می شود با حضور پرشور ارادت خود را به ایشان نشان خواهیم داد.قسمت چهارم:

امام جمعه قزوین اظهار کرد: این عالم بزرگوار در دوران شاهنشاهی با تحمل رنج های فراوان در میدان مبارزه حضور جدی داشتند و از تبعیدی های قبل از انقلاب بودند و بارها سینه خود را سپر کردند تا مردم هم جرات مقابله با کفر و طاغوت را پیدا کنند.

وی افزود: البته مردم ما همیشه در صحنه بوده اند و در دوران ستم شاهی هم به آیت الله باریک بین به عنوان رهبر معنوی خود در استان نشان دادند که اهل ایستادگی در مقابل ظلم و کفر هستند؛ اما جایگاه یک فرد در سیاهی لشکر با یک عالم بزرگ شهر که علم داری مبارزات را داشتند، متفاوت است.

عابدینی اذعان کرد: برای روح بلند مرتبه آیت الله باریک بین از خدای متعال علو درجات را درخواست می کنیم و در مراسمی که در پنج شنبه آتی برای بزرگداشت سالگرد ایشان برگزار می شود با حضور پرشور ارادت خود را به ایشان نشان خواهیم داد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان