۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ناتوانی دولت در مدیریت بازار ارز/ صرافی‌های قزوین ارز نمی‌فروشند!!
کد خبر: ۲۹۹۱۶۶ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۹ ساعت: ۱۴:۲۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

ناتوانی دولت در مدیریت بازار ارز/ صرافی‌های قزوین ارز نمی‌فروشند!!

به نظر می‌رسد ارگان‌های ذیربط باید نسبت به تعطیلی صرافی‌هایی که ناتوان از ارائه خدمات به مردم هستند و به حتم این ناتوانی ریشه در اوضاع ملتهب ارز و انتفاع شخصی دارد همت گمارند.

ناتوانی دولت در مدیریت بازار ارز/ صرافی‌های قزوین ارز نمی‌فروشند!!
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛_____حسین طاعتی.

اگرچه مسئولان و رئیس جمهور وعده ثبات نرخ ارز را به مردم داده بودند ولی نرخ دلار در روزهای گذشته از مرز 5 هزار نیز عبور کرد و همچنان به قیمت ارز در بازار افزوده می‌شود که این افزایش قیمت فعالان اقتصادی را سردرگم و مردم را نیز نگران کرده است.

افزایش قیمت ارز می‌تواند تبعاتی با خود به همراه داشته باشد. همواره افزایش نرخ ارز برای بخش‌های تولیدی و مصرفی کشور هزینه‌های زیادی را در بر داشته و رفاه عمومی مردم را رو به پایین سوق داده است.

همچنین افزایش نرخ ارز موجب افزایش شدید قیمت‌ها در بازارهای مصرفی می‌شود و افزایش زیاد هزینه‌ها بخصوص برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه را درپی خواهد داشت. این امر در سال‌های اخیر بخوبی خود را نشان داده و همیشه برای مردم قابل لمس بوده است.

افزایش قیمت ارز 3 دلیل عمده دارد، یکی از این دلایل آن فرا رسیدن نوروز باستانی است با توجه به فرا رسیدن نوروز افزایش تقاضای ارز از سوی مسافرین زیاد شده، این مشکلی است که در سال‌های گذشته نیز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

دومین دلیل عمده افزایش نرخ ارز در بازار کنونی این است که در چند دهه اخیر دولت‌های مختلف نرخ ارز را ثابت نگه داشتند و امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی دیگر نمی‌توانند آن را به صورت ثابت نگه دارند از طرفی دولت نیز از گران شدن ارز استقبال خواهد کرد زیررا با افزایش قیمت ارز درآمد دولت نیز افزایش خواهد یافت.

دلیل سومی که می‌توان به آن اشاره کرد سیاست‌های خارجی است که دولت هم اکنون در پیش گرفته است و توافقاتی است که در این میان در برجام میان دولت ایران و آمریکا صورت گرفته است و با احتمال خروج آمریکا از برجام و وقوع تحریم‌های ارزی جدید نرخ ارز نیز افزایش می‌یابد.

برای بررسی وضعیت موجود و روشن شدن علت اصلی گرانی و عدم فروش ارز در صرافی‌های شهر قزوین به بازار فروش ارز این شهر امده بودیم تا با تهیه گزارش میدانی از وضعیت ارز و عرضه آن به مشتری مردم را آگاه سازیم که درعین ناباوری و تعجب شاهد این بودیم که اکثر صرافی‌ها از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند و تابلوی ارز نداریم را پشت ویترین و شیشه صرافی‌های خود نصب کرده اند.

برای ما هم جای تعجب داشت که چرا صرافی‌های رسمی یا تعطیل هستند و یا ارز مورد نیاز را در اختیار مشتری قرار نمی‌دهند.

هیچ کدام از صرافی‌های موجود حاضر به مصاحبه و گفتگو با ما نشدند و به سوالات ما پاسخ نمی‌دادند. با اصراری که داشتیم چند نفر از صاحبان صرافی‌ها حاضر به جوابگویی شدند.
صاحب یکی از صرافی‌ها گفت: ارز در بازار دارای قیمت ثابتی نیست و اگر خرید و فروشی صورت پذیرد صرافی‌ها و عرضه کنندگان ارز دچار ضرر می‌شوند و تا زمانی که قیمت ثبات پیدا نکند خرید و فروش ارز صورت نخواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که باید قیمت ثابت باشد نه نوسانی، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم کمبود ارز است یا بهتر است بگویم در برخی از روزهای سال با نبود ارز مواجه هستیم.

یکی دیگر از فعالان عرصه و توزیع ارز اذعان کرد: با توجه به عدم ثبات قیمت ارز و لحظه ای بالا رفتن قیمت این امر نیز مزید بر علت شده است که صرافی‌ها از فروش ارز خودداری کنند.

وی افزود: برخی از صرافی‌ها با افزایش قیمت نرخ ارز، ارزهایی را که در دست دارند به مشتریان ارائه نمی‌کنند تا در روزهای آینده به سود بیشتری دست پیدا کنند یا ارزهای خود را به دلال‌ها و مغازه‌های مورد نظر خود می‌دهند تا با قیمت دیگری به مردم عرضه کنند.

بیات یکی دیگر از کسانی است که در صرافی‌های قزوین به دنبال تبدیل پول خود به دلار است تا بتواند سفر پیش رو را به سرانجام برساند، گفت: با توجه به تعطیلات نوروزی به سختی توانسته ام پول‌های خود را به دلار تبدیل کنم.

وی بیان کرد: برای تهیه ارز به صرافی‌های مختلفی سر زده ام ولی هیچ یک از صرافی‌ها برای عرضه ارز با من همکاری درستی نداشتند و مرا به آدرس‌های مختلفی ارجاع دادند.

بیات یکی ار کسانی است به دلیل سفرهای متعدد با ارز زیاد سروکار دارد از شرایط کنونی بازار ارز از وی پرسیدیم، اظهارکرد: شرایط بازار ارز اگر با همین روند نابسامان پیش رود قطعاً قیمت ارز در روزهای آینده به شکل چشمگیری روبه افزایش خواهد بود.

مهدوی یکی از فعالان اقتصادی بازار ارز در خصوص روند فعلی این بازار می‌گوید: افزایش این چنینی قیمت ارز در بلند مدت تاثیر منفی بر زندگی مردم و قیمت کالا و خدمات دارد و رفاه اقشار کم درآمد جامعه را بیشتر تهدید خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: مسئولین باید جلوی افزایش بی رویه قیمت ارز را در بازار بگیرند و برای توزیع ارز در بازار برنامه بلند مدتی را برنامه ریزی کنند.

به نظر می‌رسد ارگان‌های ذیربط باید نسبت به تعطیلی صرافی‌هایی که ناتوان از ارائه خدمات به مردم هستند و به حتم این ناتوانی ریشه در اوضاع ملتهب ارز و انتفاع شخصی دارد همت گمارند.
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان