۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۳۵ میلیون قطعه طیور بر اثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد
کد خبر: ۲۹۹۰۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۸ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در قزوین:

۳۵ میلیون قطعه طیور بر اثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در قزوین گفت: طی ۲ سال گذشته ۳۵ میلیون قطعه طیور در کشور بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم و بیش از ۷۵ میلیارد تومان بابت خسارت نهاده‌ها، به مرغداران پرداخت شد.

۳۵ میلیون قطعه طیور بر اثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ با توجه اهیمت استان قزوین در صنعت پرورش طیور اولین سفر استانی رئیس سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی برنامه‌های پیشگیرانه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از این استان آغاز شد.

دکتر رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی برنامه‌های پیشگیرانه در خصوص مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری، نظارتهای بهداشتی دامپزشکی در ایام نوروز و همچنین دیدار با کارکنان اداره کل دامپزشکی استان قزوین وارد استان شد.

دکتر رفیعی پور در بخش اول سفر خود ضمن بازدید از دهکده حیات طبیعت اظهار کرد: برپایی چنین مجموعه‌های منحصر به فردی در کشور حائز اهمیت بوده و باید افراد و ارگان‌هایی را که در تاسیس و اداره این مجموعه‌ها فعال هستند مورد حمایت قرار داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور سپس از آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان قزوین بازدید کرد و در جریان آخرین یافته‌های علمی در این آزمایشگاه قرار گرفت و گفت: طی 2 سال گذشته 35 میلیون قطعه طیور در کشور بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم و بیش از 75 میلیارد تومان بابت خسارت نهاده‌ها، به مرغداران پرداخت شد. 

وی تصریح کرد: مهمترین برنامه سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری پیشگیری از شیوع مجدد بیماری در سال جاری است که در همین راستا با توجه با اهمیت استان قزوین در صنعت پرورش طیور، اولین سفر استانی اینجانب از قزوین آغاز شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی برای رئیس سازمان دامپزشکی کشور، کلیه مدیران ذیربط در استان‌ها برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هر فرد یا تشکلی که بخواهد مانعی برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه ایجاد کند برخورد قانونی به عمل آورده و مراتب را در صورت لزوم به سازمان دامپزشکی کشور منعکس نمایند.

وی یادآور شد: پرنده‌های مهاجر عامل انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند که این پرنده‌ها از لحاظ جغرافیایی به دامپزشکی اطلاعات داده می‌شوند و کارشناسان و بازرسان این سازمان در شعاع 10، 20 و 50 کیلومتری تالاب‌ها را به صورت تمام وقت پایش و رصد می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در طول سال 97 چرخش و زنجیره ویروس در هر نقطه از کشور و تالاب‌ها که مبدأ خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده و توسط پرنده‌های مهاجر صورت می‌گیرد، ضمن بازرسی از حیات وحش، حوزه روستایی و صنعتی کشور با محیط زیست، در اطراف تالاب‌ها، سدها و مناطق آبگیر پایش پرندگان انجام می‌شود.

وی تشریح کرد: به دنبال این هستیم تا مرغداری‌های غیرمجاز را تعیین تکلیف کنیم چراکه این مرغداری‌‌ها می‌تواند مبدأ همه مشکلات در صنعت طیور باشد و در این زمینه با سازمان‌های جهاد کشاورزی و وزراتخانه به این نتیجه رسیده‌ایم که مرغداری‌ها تعیین تکلیف شود تا ادامه حیات ویروس را قطع کنیم. 

این مسئول ابراز کرد: طرح آمایش سرزمینی که جابجایی تراکم مرغداری‌ها است، امیدواریم با همکاری نیروی انتظامی در حوزه کنترل تمام ترددها اعم از کود، مرغ زنده و سایر ماکیان با جدیت و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و دامپزشکی سال جدید را مدیریت کنیم.

رفیعی‌پور عنوان کرد: استان قزوین پایلوت این طرح بوده و امیدواریم بتوانیم صنعت پایدار، پویا و با سرمایه ملی در حوزه طیور گام‌های ارزنده‌ای برداریم.

وی ادامه داد: دو هزار و 100 تا دو هزار و 200 اکیپ‌های بازرسی شهرستانی و بیش از دو میلیون بازدید از مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی هر ساله انجام می‌شود که سال گذشته توانستیم بیش از یک میلیون کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرمصرف را از چرخه خارج کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: امسال هم همین تعداد اکیپ فعال بوده و تا 15 فروردین پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون بازدید و نظارت از حوزه تولید و عرضه در سطح کشور انجام شود. 
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان