۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وقتی نفت نقش اول سریال سیاست است
کد خبر: ۲۹۵۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به بهانه روز ملی شدن صنعت نفت؛

وقتی نفت نقش اول سریال سیاست است

از زمانی که اولین چاه نفت ایران در زمین های مسجد سلیمان کشف شد حدود ۱۰۵ سال می گذرد و در این ۱۰۵ سال نفت ایران در بسیاری از اتفاقات سیاسی نقش داشته است.

وقتی نفت نقش اول سریال سیاست است
به گزارش صبح قزوین، در 105 سالی که از تاریخ نفت ایران می گذرد این منبع خدادادی و ارزشمند کشورمان فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده و خیلی از اوقات نقش اول بسیاری از تنش ها و اتفاقات سیاسی کشورمان را بازی کرده است .
شاید معروفترین اتفاقی که برای نفت ما افتاده است و همه مان آن را در حافظه سیاسی مان داریم ،نهضت ملی شدن صنعت نفت است نهضتی که گرچه آغازگر حرکتی بزرگ برای استقلال کشور بود ولی به دلایل ریز و درشت نتوانست چندان دوام بیاورد و فقط 2سال پس از 29 اسفند 1329 ملی بود و به دلیل فشارهای داخلی و خارجی شکست خورد و شد مصداق ضرب المثل «همان آش و همان کاسه».
پس از کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق نیز امتیاز نفت ایران به شرکت های آمریکایی داده شد و حتی در امتیاز دارسی که کل دعوای نهضت ملی شدن صنعت نفت بر سر آن امتیاز بود نیز تجدید نظر شد.
ونبایدهم فراموش کرد که بسیاری از  تلاش های انگلیس و آمریکا و شوروی برای حضور تمام قددر ایران برای صاحب شدن نفت ایران بود که با اسم امتیاز گاهی آن را تا حدودی صاحب هم شدند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که دیگر دست بیگانگان تقریبا از نفت ایران کوتاه شد ، علی رغم تمام تحریم هایی که علیه ایران انجام شد  نفت وگاز ایران که بزرگترین و مهم ترین منابع صادراتی ما هستند سال ها شامل این تحریم ها نمی شدند.
تا اینکه دردو، سه سال  گذشته که تحریم های همه جانبه غرب علیه ایران به اوج خود رسید غربی ها نفت ایران را به عنوان مهمترین و بهترین ابزار فشار علیه ایران قلمداد کردند و  نفت ایران هم در لیست تحریم های غرب علیه ایران قرار گرفت ولی با شرط و شروط .
تحریم  خرید نفت ایران تصویب شد ولی اجرای آن به 6 ماه بعد موکول شد .
پس از این تصمیم ایران خود ،صادراتش را به کشورهایی که این تصمیم را اتخاذ کرده بودند قطع کرد که این تصمیم باعث شد که غرب  تحت فشار قرار بگیرد و در مقابل طلای سیاه ایران سر تعظیم فرودآورد و کشورها را یکی یکی از لیست تحریم خرید نفت ایران و به عبارت دیگر از زیر فشاری که خود مسبب آن بودند ،خارج کند  آن هم کشورهایی که خریداران اصلی نفت ایران بودند و جالب تر اینکه کشورهایی در لیست تحریم ها ماندند که به زعم کارشناسان خریداری نکردن نفت از سوی آنان تأثیر چشمگیری در اقتصاد ایران نداشت.
ولی با این همه ما عبور کردیم از تحریم بنزین و دیگر فرآورده های نفتی که غرب تصورش برآن بود که ابزار فشاری علیه ایران خواهد بود برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای مان ولی ما از امتیاز دارسی گذشتیم و در حال به خودکفایی رسیدن بنزین هستیم و هر روز  که بگذرد ما این اطمینان خاطر را داریم که از پارس جنوبی ، شازند و دیگر مجتمع های پتروشیمی کشورمان خبر جدیدی به گوشمان خواهد رسید.
سرگذشت 105 ساله نفت ایران خوب نشان می دهد که حس استقلال طلبی مردمان یک کشور بسیار با اهمیت تر است از داشتن منابعی چون نفت ، طلا و هزاران منابع ارزشمند دیگر برای پیشرفت و عزت یک کشور.
همانطور که بسیاری از مورخان ، نهضت ملی شدن صنعت نفت را که نمادی از استقلال طلبی مردم ایران بود حلقه ای از زنجیره ی اتفاقاتی می دانند که بر انقلاب اسلامی منتهی شد .
انتهای پیام/3002/خ      

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان