۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ساختمان های بلند، مفاهیم همسایگی و تعامل اجتماعی را از بین می برند
کد خبر: ۲۹۵۰۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پروفسور گلابچی، استاد گروه معماری دانشگاه تهران:

ساختمان های بلند، مفاهیم همسایگی و تعامل اجتماعی را از بین می برند

استاد گروه معماری دانشگاه تهران گفت: برخی معتقدند با ساخت ساختمان های بلند مفاهیم همسایگی و تعامل اجتماعی از بین می رود.

 ساختمان های بلند، مفاهیم همسایگی و تعامل اجتماعی را از بین می برند
به گزارش صبح قزوین، اولین نشست سلسله سمینارهای آموزشی ساختمان های بلند، با حضور پروفسور محمود گلابچی، استاد دانشگاه تهران روز گذشته در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر محمود گلابچی از تاریخچه ساخت ساختمان های بلند، شیوه طراحی معماری سخن گفت و نقشه، پلان و نمای ساختمان های بلند و مطرح در دنیا را به نمایش گذاشت و اظهار کرد : در کشور ما با وجود جوانان با استعداد و اساتید برجسته و دلسوز، برای پیشرفت در معماری و توسعه ساختمان سازی در کشور افق های بلندی پیش رو خواهیم داشت.
وی بیان کرد: برای ساخت ساختمان های بلند، معماران در فکر استفاده از راه های جدید و متفاوت هستند به همین جهت ساختمان های بلند، اکثر اوقات پدیده ای جالب به لحاظ طراحی و نوآوری هستند.
توصیه می کنم دانشجویان در حوزه ساختمان های بلند منابع زیادی را مشاهده نمایند و در کنار این روش هاست که ابداعات، خلاقیت ها و نوآوری ها مطرح شده و باعث پیشرفت در حوزه معماری و مهندسی می شود.
پروفسور محمود گلابچی در رابطه با سیستم های سازه ای در ساختمان های بلند سخن گفت و اذعان کرد: مبحث سازه مربوط به مهندسین عمران می شود اما ما معتقدیم که یک طرح به وسیله معمار رقم می خورد و آنالیز، طراحی و جزئیاتی که مهندس سازه بر روی آن کار می کند همگی ناشی از طرح اولیه ای است که توسط طراحی معماری شکل می گیرد.
وی افزود: در سیستم های سازه ای ساختمان، دو سازه داخلی و خارجی، یک سازه شاکله یا ترکیب بندی کلی را بوجود می آورد و بخش دیگر در ساختمان به عنوان سازه داخلی مطرح می شود و در این جا ما به دیوار برشی، هسته برشی و رفتارهایی در برابر نیروهای جانبی نیازمندیم و اینجاست که بین معماری و مهندسی سازه یک تعامل خیلی نزدیک باید وجود داشته باشد.
Picture 511 استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: ممکن است که معمار عناصری را طراحی نماید که اشکالات اساسی بوجود بیاورد و یا بالعکس طراحی معماری طوری باشد که به ما اجازه ندهد پیش بینی عناصر مقاوم در برابر نیروهای جانبی را انجام دهیم.
نمونه ای از ساختمان هایی که با این دیدگاه ساخته شده اند، با استفاده از سیستم های لوله ای بنا شدند.
یک معماری با تصور سازه ای خوب می تواند منجر به یک طرح بسیار خوب شود.
وی با نشان دادن تصاویری از انواع سیستم های سازه ای، تصریح کرد: با استفاده از دیوارهای باربر بتنی و روش های معمول قاب های مهاربندی شده می توان ساختمان های بلند را بناکرد.
معماران ما گاهی تصور می کنند که فقط یک طرح ضربدری به صورت X را می توان در ساختمان اجرا نمود در حالی که ده ها طریقه مختلف وجود دارد از جمله "مهار بندی واگرا" که در آن امکان قرار گیری پنچره و در، نیز وجود دارد.
پروفسور گلابچی بیان کرد: هنگام نگاه به سازه ساختمان ها، به فضای معماری، انعطاف پذیری و طراحی معماری نیز توجه داشته باشید که چه امکانات یا دست آوردهایی می تواند در حوزه ساختمان های بلند، در خدمت ارتقاع معماری باشد.
طراحی هسته مرکزی در پلان مثلث عینا طرحی است که بعدا در ساختمان سمپلارپلازا در هنگ کنک اجرا شد.
وی به استفاده از خرپاهای کلاهی و کششی و رفتار های کششی و کابلی در ساختمان های بلند اشاره نمود و گفت: سیستم های معلق امروزه در جهان بسیار مورد توجه است، طراحی فاستر در بانک هنگ کنک نمونه ای از سیستم های معلق می باشد که می توانند به صورت مقعر و یا محدب ساخته شوند.
این استاد دانشگاه در رابطه با سیستم های لوله ای تصریح کرد: فضلور خان، اهل بنگلادش که سرپرست بخش سازه SON در شرکتی در آمریکا بود، توانست با ایجاد سیستم های لوله ای، پیشرفتی بزرگ در زمینه ساختمان های بلند ایجاد کند.
در سیستم های لوله ای، ساختمان با ستون هایی با فاصله کم و تیرهایی با ارتفاع زیاد شبیه به یک لوله طراحی می شود.
وی افزود: در این سیستم هر ستون اینرسی اش حول محور تار خنثی و محور اصلی اش محاسبه نمی شود بلکه اینرسی ستون حول محور تقارن ساختمان به حساب می آید و این باعث افزایش چند برابری توانمندی سازه برابر نیروهای جانبی می شود.
تقریبا تمام ساختمان های بالای 80 طبقه در دنیا امروزه با سیستم لوله ای یا سیستم لوله در لوله یا لوله های دسته شده ساخته می شود.
پروفسور گلابچی اظهار کرد: امروزه در این زمینه ایده های جدیدی مطرح است از جمله اینکه لازم نیست ستون را قائم حفظ کنیم بلکه ستون می تواند مورب باشد و تیرها تشکیل یک شبکه مورب بدهند.
هم چنین ایده "برون سازه" و استفاده از سازه به عنوان نمای ساختمان در جهان مورد توجه قرار گرفته است.
وی در رابطه با نسبت ارتفاع به عرض در ساختمان های بلند توضیح داد: این مبحث در طراحی سازه و معماری بسیار حائز اهمیت است و اگر نسبت ارتفاع به عرض از 4 بیشتر باشد، ما این ساختمان را یک ساختمان بلند به شمار می آوریم.
دکتر گلابچی بیان کرد: انتخاب فرم های پر بازده در بخش معماری دارای اهمیت فراوانی می باشد و ما همواره در صدد بهره گیری از فرم ها و هندسه ای هستیم که در سازه نتیجه بهتری بدهد.
اگر معماران ما سازه را به خوبی بشناسند و مهندسین سازه قدری به معماری به عنوان ضرورت نگاه کنند، می توانیم به طراحی هایی دست پیدا کنیم که مقاصد ما را در فرم و تناسبات معماری تامین نماید و هم اینکه به پایداری سازه ای مناسب دست خواهیم یافت.
وی در ادامه درباره مسائل انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساختمان های بلند سخن گفت و خاطر نشان کرد که امروزه کشورهایی مثل آمریکا که خود پیشگام در ساخت ساختمان های بلند بودند درحال تامل در هدف ساخت این بناها هستند ولی کشورهایی نظیر شانگهای، سنگاپور، مالزی در اجرای ساختمان های بلند شتاب گرفته اند.
پروفسور گلابچی تاکید کرد: ما نیز باید در ساخت ساختمان های بلند شتاب زده عمل نکنیم و با نگاهی دقیق و کارشناسانه پیش برویم چراکه ساختمان های بلند به دنبال خود تبعات اجتماعی، فرهنگی، انسانی و اقتصادی دارند که باید بسیار مراقب باشیم.
امروزه موافقین سازه های بلند فواید آن را در استفاده از کاربرد زمین، تراکم شهری، دریافت نور بهتر و تمرکز فعالیت های شهری می دانند.
Picture 483 وی افزود: اما مخالفین معتقدند که با ساخت ساختمان های بلند مفاهیم همسایگی و تعامل اجتماعی از بین می رود و هم چنین در رابطه با خط آسمان، مناظر طبیعی شهری، نژادهای انسانی و تراکم بیش از حد معترضند.
برای مثال در همین تهران در خیابانی به عرض 8 متر ساختمانی 32 طبقه ساخته اند که به لحاظ معماری، شهرسازی و ایمنی غلط است.
پروفسور گلابچی گفت: مردم انگلستان هم چنان به ساختمان لویدز لندن معترضند چراکه معتقدند این ساختمان با ارتفاعی بیش از دو برابر کلیسای کنار آن باعث تحقیر کلیسا می شود با اینکه جامعه انگلستان مذهبی به شمار نمی آید اما به کلیسا به عنوان نماد باورهای جامعه مسیحیت احترام می گذارند.
وی در پایان از تاسیسات مکانیکی ساختمان های بلند و ساختمان های سبز سخن گفت و بیان کرد: در آینده ساختمان هایی بلند با استفاده از عناصر طبیعت تا ارتفاع 2 مایل و یا 3 کیلومتر ساخته خواهند شد که به مبحث انرژی نیز توجه دارد.
نگاه انسان امروز به ساختمان بلند این است که به محیط زیست آسیب نرساند و بخشی از انرژی شهر به وسیله ساختمان های بلند تامین شود.
در پایان جلسه توسط ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه امام خمینی (ره)، معاون سازمان نظام مهندسی قزوین، اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاه های قزوین از پروفسور گلابچی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/8002/ح

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان