۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین اصول سبک زندگی علوی
کد خبر: ۲۹۴۹۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به مناسبت میلاد امام علی(ع)، مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین تشریح کرد:

اصول سبک زندگی علوی

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: سبک زندگی امام علی(ع) بهترین نوع سیره برای همه مسلمانان است. نکته مهم زندگی ایشان خداباوری و خدامحوری است که همان سبک زندگی علوی را تشکیل می‌دهد.

اصول سبک زندگی علوی

حجت الاسلام علی نعمت اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی صبح قزوین، توجه به موضوع سبک زندگی را در جامعه امروز غیر قابل انکار دانست و اظهار داشت: سبک زندگی یک مفهوم کاملا غربی است اما منافاتی با اسلام و جامعه دینی ما ندارد.

وی افزود: اندیشمندان ما معتقدند می‌توان با توجه به داشته‌هایی که مبتنی بر اندیشه‌های دینی است که همه حوزه‌های مختلف را در بر می‌گیرد با بهره‌گیری از سیره ائمه اطهار(ع) و آشنایی با شیوه و رفتار هر کدام از این بزرگواران در مقاطع مختلف زندگی که به حوزه‌های فردی، اجتماعی و عمومی تقسیم می‌شود، استفاده‌های لازم را در زندگی خود داشت.

کارشناس فرهنگی قزوین با بیان اینکه باید پارامترهای فرهنگ شیعه در جامعه نهادینه شود خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در توصیه‌ای که به استاندار بصره در زمان خود دارند یک استراتژی به وی ارائه می‌دهد که این برنامه در همه دوران‌ها می‌تواند مدیرانی موفق و جهادی را پرورش دهد البته اگر همه به این تذکرها عمل کنیم.

وی ادامه داد: امیرالمومنان به عثمان بن حنیف فرمودند تو نمی‌توانی مانند من زندگی کنی اما اگر می‌خواهی پیرو و شیعه امامت باشی باید با انجام چهار اقدام اساسی ولایت ما را یاری کنی، اول اینکه در زندگی خود ورع داشته باشی.
ورع با تقوی فرق دارد.
  خداترسی، ورع است یعنی انجام واجبات و ترک محرمات؛ ولی اگر انسان انجام مستحبات و ترک مکروهات را ضمیمه آن کند تقوی معنا پیدا می‌کند.

مدیرکل  تبلیغات اسلامی قزوین با بیان اینکه اگر تقوی در انسان نهادینه شود با افزایش ایمان به مرحله صدیقین قدم می‌گذارد ابراز داشت: سخن امام این بوده که ما از شیعه خود توقع زیادی نداریم شما محرمات را ترک کنید و واجبات خود را انجام دهید.

وی به ویژگی دوم شیعه در کلام امام علی(ع) اشاره کرد و یادآور شد: داشتن اجتهاد در امور زندگی دومین تراز پیشرفت در جامعه شیعی است.
اجتهاد به معنای تلاش و کوشش فراوان در امر دنیا و آخرت است؛ پس شیعه واقعی کسی است که از تنبلی و سستی و کاهلی به دور باشد.
در واقع پر کاری از شاخصه‌های ممتاز در فرهنگ شیعه است.

نعمت اللهی در ادامه گفت: دارا بودن عفت و پاکدامنی شاخصه دیگری است که در کلام الهی نیز به زنان و مردان مومن درباره آن سفارش اکیدی شده است البته عفت معنای عامی دارد و شامل عفت در کلام، نگاه، فکر و رفتار می‌شود.

وی پارامتر آخر از ویژگی‌های یک شیعه را سداد برشمرد و تصریح کرد: سداد از ریشه سد گرفته شده است.
  سد چگونه جلوی حرکت آب را می‌گیرد این کلمه نیز در رفتارهای اجتماعی همین عملکرد را دارد، معنای کلی این ویژگی این است که کارها و برنامه‌های خود را درست و محکم و استوار انجام دهیم.
در هر حوزه‌ ای که هستیم وجدان کاری داشته باشیم، تا اهمال کاری صورت نگیرد.

کارشناس فرهنگی قزوین تاکید کرد: یک جامعه شیعه وقتی می‌تواند ادعای ولایتی بودن داشته باشد که همین استراتژی که امام به فرماندار خود داشته را اجرایی کند؛ زیرا رعایت همین چهار اصل اساسی سبک زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ یعنی بهترین پاسخ برای سبک زندگی علوی داشتن ورع، اجتهاد، پاکدامنی و سداد در زندگی است.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنان(ع) شخصیتی برجسته است و باید جنبه‌های پنهان زندگی ایشان را شناخت اذعان داشت: سبک زندگی علوی مفهومی به جا و صحیح است زیرا الگویی مانند حضرت در منش و گفتار نه تنها برای مسلمانان به لحاظ تعصبی که به ایشان دارند بلکه برای هر انسان آزاده اهل فکر و صاحب سخنی برجسته است.

وی یادآور شد: سخنان امام علی(ع) منبع اطلاعات قصار برای ساخت یک جامعه موفق و اسلامی است.
سبک زندگی امام بهترین نوع سیره برای همه مسلمانان است.
نکته مهم زندگی ایشان خداباوری و خدامحوری است.

نعمت اللهی در پایان خاطرنشان کرد: انسانی که مادی فکر می‌کند برای دنیا و رفاه مادی و چارچوب های آن تلاش خواهد کرد اما انسان خداباور برای بخش‌های دیگر زندگی حساب باز کرده و دنیای خود را نیز براساس آن معیارها تنظیم می‌کند، مطمئنا اگر می‌خواهیم در زندگی علی گونه قدم برداریم بزرگترین اقدامش، عمل به همین چهار اصل است.

انتهای پیام//ح2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان