۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین چرا کسروی اعدام شد؟
کد خبر: ۲۸۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

چرا کسروی اعدام شد؟

کسروی علنا" اظهار می کرد که قرآن کلام خدا نیست و حضرت رسول اکرم (ص) پیامبر نبوده است و اسلام مایه گمراهی است آمدن فرشتگان نزد حضرت رسول اکرم (ص) چیزی غیر از افسانه نیست و ...

چرا کسروی اعدام شد؟

 به گزارش صبح قزوین،  نخستین اقدام مسلحانه فدائیان اسلام علیه احمد کسروی صورت گرفت .
احمد کسروی از چهره ای جنجالی تاریخ معاصر ایران موضوع مناقشات بسیاری بوده است .
کسروی از دو جنبه در تاریخ معاصر اهمیت یافته است .
نخست از منظر تاریخ نگاری به ویژه تاریخ مشروطیت و دیگر از منظر دشمنی هایی که با تشیع و ائمه معصومین (ع) داشته است .

کسروی شدیدترین و غیر منطقی ترین و کودکانه ترین حملات را علیه اسلام و قرآن و رسول اکرم (ص )  و امامان معصوم (ع) و .
.
.
آغاز کرد .

او به جای اینکه نظرات خود را منطقی و مستدل بیان کند با گستاخی تمام به سوزاندن قرآن و مفاتیح الجنان و سایر کتبی مذهبی اقدام کرد و حتی بعضی از روزهای سال را به عنوان عید کتاب سوزی معرفی نمود .

او در این روزها انواع کتابها های مذهبی را جمع آوری می کرد و به کمک دوستان و پیروانش به آتش می کشید علاوه براین او به جای بحث های منطقی درباره رسول اکرم(ص)و امامان شیعه ، ناسزاها و سخنان رکیکی به زبان می آورد .

کسروی علنا" اظهار می کرد که قرآن کلام خدا نیست و حضرت رسول اکرم (ص) پیامبر نبوده است و اسلام مایه گمراهی است آمدن فرشتگان نزد حضرت رسول اکرم (ص) چیزی غیر از افسانه نیست و .
.
.

کسروی در حالی چنین هتاکی هایی می کرد که خودش را پیامبر و فرستاده خدا می دانست و اعلام میکرد دینی به نام پاکدینی آورده است و مردم باید از دین او پیروی کنند تا به سعادت برسند او حتی برای خود سال روز بر انگیختن (بعثت) نیز تعیین کرده بود و اول آذر ماه 1312 را روز بعثت خود می دانست و همچنان که اول دی ماه هر سال را نیز روز جشن کتاب سوزان اعلام کرده بود .

به هر حال کسروی که محصول دین سیتزی های دوره مشروطه و دوره رضاخان بود به طور علنی اظهار می کرد که پیامبر است و باید پاکدینی به جای اسلام بنشیند .
( پیرامون اسلام ، نوشته کسروی ص 94)

هنگامی که نواب صفوی با چنین چهره مرموز و کینه توزی مواجه شد بیش از هر چیز تصمیم گرفت با او گفتگو کند نواب صفوی می خواست بداند آیا کسروی یک فرد جاهل و نادان است یا این که مامور دشمنان دین و اسعمارگران می باشد و آگاهانه با دین ستیز می کند.

کسروی ابتدا فکر می کرد می تواند در جریان بحث ها بر نواب صفوی غالب شود ولی بعد از جلساتی متوجه شد حتی پیروان او نیز به دلیل استدلال های بسیار متین نواب صفوی و روشنگری های اصولی او از پیرامونش پراکنده می شوند به همین دلیل بود که دیگر حاضر نشد با نواب صفوی بحث کند و به پیروانش نیز دستور می دهد به نواب صفوی اجازه ورود به جلساتش را ندهند و با خشونت در برابر او ایستادگی کنند .

نواب صفوی کتاب کسروی را به چند تن از اساتید و مراجع تقلید نجف اشرف عرضه می دارد و آیه ا.
.
.
العظمی حاج آقا قمی با صراحت حکم ارتداد نویسنده را اعلام می کند.

نواب صفوی از نجف اشرف به ایران آمده و در بین راه اطلاع پیدا می کند که کسروی در آبادان است به آبادان می رود و در یکی از مساجد بزرگ شهر سخنرانی می کند و او را به مناظره می خواند ولی کسروی به تهران رفته بوده او نیز به تهران می آید و پس از مشورت با چند تن از آقایان به این نتیجه می رسد تا با وی به بحث بنشیند و آیت ا.
.
.
طالقانی نیز ایشان را تشویق می کند و نواب چند روزی در مورد دین و مسائل اجتماعی با وی به بحث می پردازد لیکن کسروی قانع نمی شود و حرف آخر نواب به کسروی این بود که :

من به تو اعلام می کنم و تو را به عنوان یک مانع نسبت به مذهب و حتی نسبت به مملکتم می دانم موقعی که عضوی از پیکر انسانی چنان فاسد شود که نه تنها موجب فساد دیگر اعضای آن پیکر گردد بلکه تباهی خود آن عضو با مجموع اعضای دیگرش را نتیجه دهد.

نباید در ریشه کن کردن آن هیچ گونه مسامحه ای راوا داشت زیرا این مسامحه چه ناشی از ترحم و مهر و محبت باشد و چه معلول بی توجهی به اهمیت حیاتی قضیه موجب از ارزش افتادن و تباهی دیگر اعضای پیکر جامعه خواهد گشت .

پس از ترور ناموفق کسروی توسط نواب صفوی در 23 اردیبهشت سال 1324 و مخفی شدن اعضاء فدائیان اسلام ، در این حال سید حسین امامی مخفیانه به محافل کسروی راه یافت و در آنجا او شاهد بود که کسروی به فعالیت های ضد شیعی خود ادامه می دهد نواب صفوی طوماری تنظیم نموده و خواستار محاکمه کسروی به جرم توهین به مقدسات اسلامی می شود .

 اندیشه های انحرافی ضد شیعی کسروی از زمان طرح با عکس العمل هایی در سراسر ایران مواجه شد.

کسروی از طرف حکومت به جهت توضیح ادعاهایش در مقابل اعتراضات مردم به دادگاه فرا خوانده می شود  اما از آنجا که فدائیان اسلام به حکومت پهلوی اعتقادی نداشتند تصمیم گرفتند او را در همان جلسات دادرسی ترور کنند و یک جلسه اظطراری  با حضور آقایان سید حسین امامی ،  سید علی امامی ، قوام ، فدایی ، الماسیان ، گنج بخش ، صادقی و یک درجه دار ارتشی را برای اعدام کسروی در این خصوص  تشکیل می دهند.

در 20 اسفند 1324 در حالی که آقای بلیغ مشغول باز پرسی از کسروی بود و سربازان زیادی در کنار در ایستاده بودند و یکی دو تا از برادران ارتشی از این موقیعت استفاده نموده و مامور در اطاق بازپرس را رد کرده و چهار نفر از فدائیان اسلام وارد اتاق می شوند و کسروی را که در زیر میز پنهان شده بود به کیفر اعمالش رسانندو صدای دلنشین ا.
.
.
اکبر به نشانه پیروزی برای اولین مرتبه در ساختمان دادگستری می پیچد.

گرد آوری: فاطمه قموشی

 انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان