۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نبض اقتصاد کشور در دستان آمریکا/ باید دست تولیدکنندگان داخلی را بوسید
کد خبر: ۲۸۴۳۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی-۱/استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین تصریح کرد:

نبض اقتصاد کشور در دستان آمریکا/ باید دست تولیدکنندگان داخلی را بوسید

جهان بین گفت: باید دست تولید کنندگان را در این سیستم اقتصادی بوسید که با وجود مشکلات متعدد در این عرصه در حال فعالیت هستند و به معنای واقعی تولید کنندگان بار سنگینی را از دوش ملت و کشور برمی دارند.

نبض اقتصاد کشور در دستان آمریکا/ باید دست تولیدکنندگان داخلی را بوسید
صبح قزوین؛ رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در آغاز سال جدید با اشاره و تکیه بر چند کلیدواژه که پیش از آن به کرات توسط معظم له مورد استفاده قرار گفته بود، همانند اقتصاد، فرهنگ، تکیه بر توان داخلی واراده ملی و تغیر رویه در رفتار مدیران در حوزه کار و فعالیت سعی کردند بیش از پیش اهمیت و ضرورت این عناوین و لزوم تبدیل شدن آن به فرهنگ جاری کشور را تبیین نمایند و در همان جلسه اذعان داشتند که صاحبان و فکر و اندیشه همانند اساتید و پژوهشگران به تشریح مبسوط شعار سال بپردازند.
برآن شدیم اندکی دقیق تر به موضوعات مطروحه توسط رهبر معظم انقلاب بپردازیم.
از این رو به سراغ یکی از چهره های علمی و صاحب نظران این حوزه رفتیم.
دکتر فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین در گفت وگوی اختصاصی با صبح قزوین اظهار کرد: وقوع انقلاب اسلامی ایران واقعه بزرگی بود که در ذات خود  برای قدرتمندان و جهان استکبار چالش آفرین بود.
وی تصریح کرد: شاید دلیل این امر در شعارهای ابتدایی انقلاب یعنی "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" و یا شعار"استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" نهفته باشد که در آن گفتمان های موجود در جهان به سخره گرفته و نقض شد.
معاون سابق فرهنگی - اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین تاکید کرد: در حقیقت این گفتمان مدل جدیدی در به چالش کشیدن گفتمان های غرب و شرق محسوب می شد.

n00010302-t 

این استاد دانشگاه، در ادامه توضیح داد: یکی ازمباحث انقلاب اسلامی که بارها توسط امام راحل(ره) بر آن تاکید شد بحث صدور انقلاب است که به عنوان یکی از گفتمان های اصلی انقلاب تاثیر بسیاری بر کشورها و ملت های دیگر داشت به گونه ای که بعد از گذشت سی سال شاهد بیداری اسلامی در کشورهای مختلف با محوریت شعارهایی  مانند شعارهای اصلی انقلاب اسلامی هستیم.
 
وی افزود: شعارهایی مثل مبارزه با استکبار و یا مرگ بر آمریکا که توسط توده مردمی کشورهای مختلف اعلام و بر آن پافشاری می شود برگرفته از اصول بنیادین انقلاب اسلامی است.
دبیر شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی در ادامه به دو مقوله فرهنگ و اقتصاد به عنوان نقاط آسیب پذیر در مقابل هجمه بی حد و اندازه استکبار برآشفته و دل نگران از مدل انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: متاسفانه ایران در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد دچار ضعف و آسیب پذیری است از این رو مقام معظم رهبری با رصد جامعه و تحولات بین المللی، این دو مقوله را به عنوان شعار سال جدید برگزیدند  تا همه برای رفع نقاط آسیب پذیر اقدام کنند.
543803_865 جهان بین  افزود: در بحث اقتصاد چون بحث معیشت مردم مطرح است و عموم ملت با آن دست و پنجه نرم می کنند نیاز به توجه مسئولان و دولت مردان است چرا که یکی از وظایف اصلی دولت ها تامین رفاه مردم آن جامعه است تا زمینه های رشد در آن ایجاد شود.
معاون پیشین فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین خاطر نشان کرد: ایران از نظر اقتصاد در رتبه هفدهم دنیا قرار دارد و سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرانه بودجه آن است و از نظر تامین بودجه مشکلی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مشکل اصلی این است که ساختار اقتصادی کشور دچار مشکل است و باید نقاط نفوذ و ضعف مورد شناسایی و ترمیم واقع شود.
دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی در ادامه تاکید کرد: شوک عظیم تحریم های اخیر که فشار زیادی را بر کشور تحمیل کرد در حقیقت ناشی از وابستگی شدید دولت ها به نفت است.
 بعد از انقلاب اسلامی نه تنها دولت ها این وابستگی را کم نکردند بلکه روز به روز به آن وابسته تر شدند.
جهان بین با انتقاد از این وابستگی تصریح کرد: چرا باید حیات اقتصادی یک کشور بر پایه ای غلط استوار و نبض آن در دست خودش نباشد.
چرا باید ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه کشور بر پایه صنعتی باشد که شاه رگش در دست آمریکا است و هر لحظه بخواهد می تواند با جابجا کردن سهمیه ها، فروش ما را متوقف و یا کم کند.
images (1) عضو هیات علمی  پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: مشکل اصلی کشور ما وابستگی به نفت و دوری از اقتصاد دانش بنیان است.
شاید دلیل اصلی این وابستگی این باشد که پول بی زحمت از طریق نفت به دست دولت مردان و مسئولان می رسد و تلاش زیادی برای دست یافتن به آن نیاز نیست و به همین علت حیف و میل هم در آن بسیار است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از دلایل این ادعا قرار دادن بیش از ۸ میلیارد از بودجه کشور  به منظور خرید کالاهای لوکس و یا ۵ میلیارد ارز مسافرتی است که در کشور شاهد آن هستیم.
جهان بین خاطر نشان کرد: عملکردها نشان می دهد که عقل اقتصادی برخی از مسئولان ضعیف است چرا که سرمایه ملی را برای خرید وسایلی که ارزش ندارد می فروشیم.
مثل اینکه فرش خانه را برای خرید لوازم آرایشی بفروشیم و این دلیل عقلی و منطقی ندارد.
وی به حدیثی از مولا علی (ع) اشاره کرد که در آن حضرت خطاب به یاران خویش می فرماید: درخت خرما را نبرید بلکه از ثمره آن استفاده کنید چرا که اصل درخت خرما سرمایه است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر مسئولان به جای آنکه نفت ر ا به عنوان سرمایه نگه دارند خام خواری می کنند و بهره لازم را از این سرمایه عظیم نمی برند.
این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه عمده بودجه کشور بر پایه نفت درنظر گرفته شده است تصریح کرد: باید به جای نفت، سرمایه ارزی کشور از طریق موسسات دانش بنیان تامین کرد.

fdg

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: کشور ما بعد از انقلاب اسلامی تحت فشار ابرقدرت ها قرار داشت اما مسئولان تلاش جدی برای مقابله با آن نداشتند.
جهان بین یکی از اصلی ترین عوامل تورم را بانک ها دانست و بیان کرد: بانک ها باید تسهیل کننده کار باشند نه اینکه به کار دلالی بپردازند.
 در کجای دنیا بانک ها ۳۰ تا ۴۰ درصد  از مشتری خود سود می گیرند؟! در نظام بانکی کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد معوقات بانکی وجود دارد که بخش اعظمی از آن در دست ۶ نفر است.
چرا بانک ها این معوقات را پس نمی گیرند و چرا در این امر سهل انگاری صورت می گیرد.
دبیر شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در ادامه تاکید کرد:باید دست تولید کنندگان را در این سیستم اقتصادی بوسید که با وجود  مشکلات متعدد در این عرصه در حال  فعالیت هستند و به معنای واقعی تولید کنندگان بار سنگینی را از دوش ملت و کشور برمی دارند.
جهان بین در ادامه با اشاره به تعاملات و محورهای بنیادین انقلاب اسلامی در ایران خاطر نشان کرد: بی شک چنین کشوری با این انقلاب مردمی، دشمنی بسیاری از سوی ابرقدرت ها را شاهد خواهد بود.
ما در طول انقلاب اسلامی شاهد بیش از ۱۷ هزار ترور، تحمیل تحریم های بسیار از بدو انقلاب و جنگ تحمیلی ۸ ساله که به اعتقاد من ده ساله است بوده ایم.
وی تصریح کرد: در جنگ هشت ساله شاهد حضور کشورهای مختلف در پشت صحنه جنگ و پیش رو بوده ایم به گونه ای که ایران از ۳۲ کشور جهان اسیر در این جنگ گرفت.
وی افزود: نظام بر آمده از این انقلاب که دشمن در صدد فروپاشی آن در عرصه های مختلف است پا برجا و متحد مانده و دشمن در عرصه هایی به مانند عرصه نظامی، علمی، نانو، لیزر و یا عرصه سیاسی از این نظام برگرفته از انقلاب، شکست های سهمگینی را متحمل شده است.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: آنچه در حال حاضر در منطقه دیده می شود نشان از قدرت گرفتن ایران و پس زدن فشارهای مختلف دارد.
ادامه دارد.
.
.
انتهای پیام/۲۰۰۴/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان