۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین وهابیت، فکر غربی و دلار سعودی
کد خبر: ۲۸۱۸۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل خاور میانه تشریح کرد

وهابیت، فکر غربی و دلار سعودی

سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه اظهارداشت: جریان سلفی گری دارای اتاق فکری است که روند جنگ نرم آن را غربی ها و دلارهایش را عربستان سعودی تامین می کند.

وهابیت، فکر غربی و دلار سعودی

به گزارش صبح قزوین، سی و نهمین همایش مهدویت هیئت دانشجویی خادمان مهدی(عج) با محوریت سلفی گری و وهابیت برگزار شد.

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره ی اهمیت آگاهی به موضوع سلفی گری ابراز داشت: سلفی گری و وهابیت جزو بحث هایی است که ممکن است درِ خانه تک تک ما را بزند چراکه تا به امروز 25 تیم عملیاتی از تکفیری ها در ایران دستگیر شده اند.

وی افزود: از جمله اقداماتی که این گروه های وهابی قصد انجام دادن آن را داشتند انفجار در بازار طلای تهران و مسمومیت منابع آبی تهران برای ایجاد بحران آب بود و همینطور گروگان گیری هایی که در مدت اخیر در مرز پاکستان رخ داد و همین نکته بیانگر این است که سلفی گری صرفا یک موضوع برون مرزی نیست و تهدید داخلی نیز محسوب می شود.

افقهی ادامه داد: موضوع سلفی گری به معنای اختلاف میان شیعه و سنی نیست زیرا شیعه و سنی از مدت ها قبل از انقلاب اسلامی در کنار هم در صلح و صفا زندگی می کرده اند و این امری متداول در سایر کشورهای مسلمان بوده است اما جریان وهابیت با دخالت نیروهای خارجی و غربی شکل گرفته و اصل اسلام را زیر سوال برده است.

296831si4685

این استاد مباحث مهدویت درباره ی تاریخچه ی تشکیل سلفی گری اظهار کرد: پدیده ی شوم تکفیری یک ریشه ی تاریخی از زمان حضرت علی(ع)، یعنی خوارج دارد که در ادامه ی این روند با دخالت بیگانگان و غلبه ی هوای نفس بر بعضی علمای اسلامی جریانی شکل گرفت که تمام قد در مقابل ائمه اطهار(ع) بایستند.

افقهی در ادامه گفت: جریان وهابیت نه تنها شیعه را رد می کند بلکه با تمامی مکاتب فقهی اهل تسنن که شامل چهار بخش حنفی(در عراق و سوریه)، مالکی(در شمال آفریقا)، شافعی( در مصر و بخشی از شمال آفریقا و کردهای ایران) و حنبلی( در عربستان و کشورهای حوزه ی خلیج فارس) می شوند مخالف است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: "احمدبن حنبل" که پدید آورنده ی شاخه ی حنبلی است در فقه هیچ جایگاهی برای اجتهاد متصور نشده و معتقد است می توان همه چیز را بر اساس نص صریح و ظاهری  قرآن تعریف کرد.
پس از مرگ وی  برخی شاگردان متعصب او از جمله "ابن تیمیه" به صورت افراطی تر دیدگاه حنبلی را تقویت کردند و اعتقاد به سلف صالح(پیروی از نیاکان) را پروبال داد.

وی اضافه کرد: این دیدگاه "ابن تیمیه" در ادامه به محمدبن عبدالوهاب نجدی_ که نجد به معنای بادیه و صحرا نشین است_ رسید و او با همکاری کشورهای غربی از جمله انگلستان جریان تکفیری را به وجود آورد.

افقهی درباره ی خدمت بزرگ این جریان به غرب یادآور شد: غرب در مواجهه با منطق های استوار جمهوری اسلامی ایران در حال فروپاشی بود به همین دلیل سریعا این جریان تکفیری را تقویت کرد تا اسلام را یک دین متوحش نشان دهد و با انتشار جنایات سلفی ها در رسانه ها سعی در اسلام هراسی دارد.
این جریان دارای اتاق فکری است که روند جنگ نرم آن را غربی ها و دلارهایش را عربستان سعودی تامین می کند.

وی ویژگی های فکری وهابیت را اینگونه برشمرد: عوام فریبی، ظاهرگرایی، خصومت با شیعیان، تفسیر به رأی آیات و روایات و سوءاستفاده از آن ها و همچنین جمود فکری از ویژگی های وهابیت است که با همین ویژگی ها حدود 57 شبکه ی ماهواره ای به ظاهر دینی را مدیریت می کنند و در تمامی کشورهای اسلامی شعبه و مفتی دارند.

افقهی در پایان خاطر نشان کرد: این جریان نه تنها علیه شیعه بلکه علیه تمامی اهل سنت و حتی مسحیان اقدام می کند و برای مقابله با این جریان ابتدا بایستی یک جبهه ی اخلاقی و دینی با همکاری اهل سنت و شیعیان و مسیحیان تشکیل داد و سپس در مقابله با جنگ سخت آن ها متقابلا اسلحه کشید و قاطعانه پاسخ داد، همانند کاری که حزب الله لبنان با جریان تکفیری انجام داد.

 انتهای پیام/7006/ح

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان