۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین گذری بر امامزادگان شاخص استان قزوین+تصاویر
کد خبر: ۲۷۳۴۶۹ نویسنده: گلعنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ساعت: ۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

گذری بر امامزادگان شاخص استان قزوین+تصاویر

استان قزوین با ۲۶۳ امامزاده و بقعه متبرکه از لحاظ گردشگری مذهبی دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده و هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از مسافران در ایام مختلف سال به ویژه در تعطیلات نوروزی است.

گذری بر امامزادگان شاخص استان قزوین+تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ نوروز فرصت مناسبی برای مسافرت به شهرهای مختلف و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی آن دیار است.

استان قزوین با 263 امامزاده و بقعه متبرکه از لحاظ گردشگری مذهبی دارای ظرفیت‌های فراوانی است و هر ساله پذیرای تعداد بسیاری از مسافران در ایام مختلف سال به ویژه در تعطیلات نوروزی است.

امامزادگان و بقاع متبرکه از جمله قطب‌های معنوی و فرهنگی هستند که در کنار فضایی مطلوب برای اسکان مسافران نوروزی، محیطی برای ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی است.

طرح نوروزی آرامش بهاری نیز از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است که به منظور ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی و میزبانی شایسته از زائران و مسافران نوروزی همزمان با سراسر کشور در 104 امامزادگان و بقاع متبرکه استان قزوین اجرا می‌شود.
در این گزارش تعدادی از امامزادگان شاخص استان برای آشنایی بیشتر مردم معرفی شده است.

آستانه مقدس امامزاده حسين(ع) شهر قزوين
يكي از معروف‌ترين زيارتگاه‌هاي شهر قزوين، بقعه متبركه امامزاده حسين(ع) مشهور به شاهزاده حسين(ع) است كه منسوب به فرزند خردسال علي‌ابن‌موسي‌الرضا(ع) است.
اين بقعه متبركه در خيابان منتظري، خيابان سلامگاه واقع مي‌باشد و بناي بقعه از يادگارهاي دوره صفويه و قبل از آن است.
صحن وسيع به مساحت 4000 متر مربع، زيربناي 750 مترمربع، 52 طاق‌نما در پيرامون صحن و كاربرد هنرهايي چون آيينه كاري، منبت كاري، خوشنويسي و كتيبه‌هاي قرآني از ويژگي‌هاي بارز معماري بقعه متبركه به شمار مي‌رود و اين امامزاده به شماره 239 در فهرست آثارملي به ثبت رسيده است.

آستانه متبركه چهار انبياء(ع)، امامزاده صالح(ع) شهر قزوين
اين بقعه از اماكن زيارتي مشهور شهر قزوين است و در مركز شهر، میدان آزادی (سبزه ميدان)، خيابان پيغمبريه و در غرب عمارت چهلستون واقع است.
مدفن چهارتن از انبياء الهي به نام‌هاي (سلام، سلوم، سهولي، اقليا) و نيز يكي از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) به نام صالح‌ابن‌مجتبي(ع) در اين مكان قرار دارد و همه روزه تعداد زيادي از زائران به اين مكان مقدس مشرف مي‌شوند.
بقعه مزبور داراي بناي قابل توجه با هنرهاي تزئيني معماري شده و در داخل حرم نيز آيينه كاري شده است و هر ماهه در اواخر ماه مراسم مخصوص زنان در اين بقعه برپا می‌شود و مورد حرمت بسياري در بين مردم قزوين است.

امامزاده سلطان سيد محمد بن جعفر صادق (ع) شهر قزوين
آن حضرت فرزند امام جعفرصادق(ع) است و بقعه ايشان در خيابان منتظري جديد، خيابان تبريز واقع است و حرم مطهر 60 مترمربع وسعت دارد و كتيبه گچ‌بري با مضامين آيات قرآني دورادور فضاي آن را تزئين نموده است.
حسينيه حضرتي به وسعت 800 مترمربع در قسمت غرب حرم مطهر واقع است و حجره‌هاي كوچكي با امكانات لازم به عنوان زائرسرا اطراف صحن را فراگرفته است.

امامزاده اسماعيل(ع) شهر قزوين
اين بقعه متبركه در كوچه احمديه واقع در خيابان شهيد انصاري قزوين قرار دارد و به امامزاده اسماعيل شهر شهرت دارد و نسب اين بقعه متبركه با چندين واسطه به امام جعفرصادق(ع) منتهي مي‌شود.
گنبد دوپوش با كاشي‌هاي زيبا، صندوق چوبي منبت كاري، آيينه كاري، گچ‌بري و كتيبه‌هاي گچي به خط ثلث سفيد بر زمينه لاجوردي از ويژگي‌هاي اين بقعه متبركه است كه متعلق به دوره قاجار بوده و جزء ميراث فرهنگي بشمار مي‌آيد و داراي ضريح نقره‌اي و در برخي نقاط طلائي است.

امامزاده علي‌بن‌جعفرصادق(ع) شهر قزوين
اين امامزاده در خيابان طالقاني، خيابان ملك آباد، گذر حمدالله مستوفي واقع است و از آثار تاريخي دوره قاجاريه است.
گنبد كاشي‌كاري زيبا، چهلستون زوجي شكل و مقابل ايوان و سه طاق نماي ورود از اجزاء معماري بقعه مي‌باشند و حسينيه نوساز با تزئينات هنري و كتابخانه آستان مقدس در خدمت اهالي اهل قلم و زائران علاقه‌مند قرار دارد.

امامزاده آمنه خاتون(س) از نوادگان حضرت موسي‌ابن‌جعفر(ع) شهر قزوين
اين بقعه متبركه در خيابان طالقاني، خيابان ملك آباد واقع است و بناي تاريخي بقعه كه اصالت آن به دوره صفويه باز مي‌گردد، داراي گنبدي شلجمي با پوشش كاشي‌هاي تزئيني بوده كه متعلق به دوره قاجاريه است.
حسينيه‌اي وسيع در قسمت غرب بناي بقعه و تعدادي زائر سرا نيز اخيرا در سمت غرب صحن بقعه براي رفاه حال زائران محترم احداث شده است.

امامزاده حليمه خاتون(س) شهر قزوين
آن حضرت منسوب به دخت گرامي موسي‌بن‌جعفر(ع) و بقعه متبرکشان در خيابان بوعلي، كوچه شيشه‌گرها واقع است.
بناي بقعه سال 1377 در اجراي طرح جامع در حال بازسازي است و مرقد مطهر در سردابي به مساحت 70 مترمربع واقع شده و فضاي درون آن به هنرهاي كاشي‌كاري، آجركاري و خوشنويسي تزئين شده است.
حسينيه‌اي به وسعت 170مترمربع در قسمت شرقي حرم احداث شده و تزئينات آن به ويژه كتيبه فوقاني دورادور بنا با اشعاري فارسي و خط نستعليق بر روي كاشي‌هاي خشتي آبي رنگ در خور توجه است.

امامزاده بي‌بي شهربانو(س) از نوادگان امام جعفرصادق(ع) شهر قزوين
بقعه متبركه اين بزرگوار در خيابان تهران قديم كوچه بي‌بي شهربانو واقع است و بانوان بيشتر به زيارت آن حضرت مشرف مي‌شوند.
مساحت بقعه 600مترمربع و زيربناي آن حدود 300 مترمربع است و اين بنا در دو طبقه همكف و زيرين مورد استفاده زائرين محترم قرار دارد.

امامزاده زبيده خاتون(س) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) شهر قزوين
ايشان از نوادگان امام موسي كاظم(ع) هستند و بقعه متبركه آن حضرت در خيابان شهداء، كوچه امامزاده زبيده خاتون(س) واقع است.
بناي بقعه، ساده و فاقد تزئينات بوده و داراي ضريح فلزي كه با هنرمندي استاد پرورش ساخته شده بر روي مرقد مطهر است.
دو حسینیه جمعا به مساحت 400 مترمربع در این آستانه مقدسه ایجاد شده است، حسينيه‌اي به مساحت 200 مترمربع که در سال 1380 در محل بقعه احداث و همچنین حسینیه دیگر در قسمت سرداب آن حضرت به مساحت 200 مترمربع تحت عنوان زینبیه در سال 1391 احداث شد.
بنای این بقعه از دی ماه سال 1388 به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه در فازهای متعدد قرار گرفته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان