۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برنامه پیشنهادی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برای تعطیلات عید نوروز
کد خبر: ۲۷۳۴۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ساعت: ۷:۴۷ ↗ لینک کوتاه

درآستانه عید نوروز؛

برنامه پیشنهادی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برای تعطیلات عید نوروز

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: از روزهای تعطیل عید نوروز می‌توان استفاده‌های زیادی کرد.

برنامه پیشنهادی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی برای تعطیلات عید نوروز
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در خصوص اهمیت صله رحم گفت: اين روزها بازار صله رحم، دید و بازدید و سفر داغ است و آغاز تعطیلات سال جدید همزمان با سالروز شهادت امام هادی (ع) شده است. در فرصت پیش آمده چند تذکر می‌دهم که حرف‌های تازه‌ای نیست اما نکات مفیدی است؛ در زمان سفر صدقه فقط به نیت سلامتی خودتان نباشد، حتی یک ریال، هم به نیت سلامتی و دفع بلا از همه مردم باشد.

در صله ارحام بین مرفه و فقیر فرقی نگذارید

وی ادامه داد: در صله ارحام بین فامیل مرفه و فقیر هیچ فرقی نگذارید. شأن نزول یک سوره در قرآن (سوره عبس) به همین خاطر بود؛ یک نفر در مجلسی نسبت به ثروتمندان لبخند و گشاده رویی کرد و نسبت به فقیری در همان مجلس اخم و ناراحتی کرد و چهره درهم کشید. خدا در قرآن ده آیه به رگبار بست و نازل کرد که عَبَسَ ؟ چهره در هم کشیدی؟ اخم کردی؟ چرا؟ به خاطر اینکه این فردی که آمد فقیر بود، اخم کردی؟! پول دار که آمد لبخند زدی؟! پس یادمان باشد برخورد دوگانه نسبت به اغنیا و فقرای فامیل نداشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: از روزهای تعطیل عید نوروز می‌توان استفاده‌های زیادی کرد. از جمله اینکه بعضی از افرادی که به حق یا ناحق با هم قهرند، آشتی دهیم. در حدیث از معصومین علیهم السلام وارد شده است که اگر کسی میان دو نفری که قهر هستند، صلح و دوستی برقرار کند و کاری کند که موجب پیوند دوباره آنها شود؛ ثواب و پاداش آن از همه نمازها و روزه‌های مستحبی موجود در دین اسلام، بیشتر است و این کار نزد خدا افضل و برتر است.

وی با اشاره به دیگر نکات مرتبط با صله رحم افزود: در مهمانی‌ها اسراف نکنید چراکه خیلی‌ها گرسنه و فقیرند و اصولا اسراف گناه کبیره و بزرگی است. در این ایام هرکسی هر کمکی می‌تواند انجام دهد؛ برای مثال وقتی یک دانشجو صله رحم می‌كند، در مدت حضور خود به بچه‌های فامیل به لحاظ درسی کمک کند؛ مگر آدم چقدر می‌خواهد تخمه بشکند؟! یک مقدار زمان را به صرف میوه و غذا اختصاص دهد و باقی وقت را بگوید بچه‌ها من حاضرم کمکتان کنم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان کرد: اگر پنج میلیون دانشجو داریم، حتی اگر پنجاه هزار دانشجو به این حرف در این ایام عمل کنند در مقابل پنجاه هزار کودک در حال تحصیل به اصلاح مشکل خود می‌پردازند و این موجب می‌شود که بچه‌ها در ماه اردیبهشت با آمادگی بهتری برای امتحانات پایانی وارد شوند و قبولی شان بالا رود.  همین کار صدها میلیارد تومان به نفع نظام و وزارت آموزش و پرورش می‌شود.

وی اظهار داشت: کمک سیاسی، مذهبی یا هر کمک دیگری که میتوانید انجام دهید؛ این تخمه‌های کدو و یا موارد دیگر تمام می‌شود اما این چیزی که می‌ماند، این است که رفتم پسرخاله را از مردود شدن نجات دادم، رفتم پسرعمه ام را در اصلاح اشتباهات نماز کمک کردم. مثال دیگر اینکه با دانشجوها جمع شدیم، مشکل مسجد محله را حل کردیم، سه تا از دانشجوها شبهه داشتند از اسلام شناس پرسیدم و شبهه آنها را جواب دادم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: در فامیل از کسی که از نظر مالی وضع مناسبی دارد ، کمک بگیریم و آنها را به کمک کردن تشویق کنیم. چون قرآن می فرماید: «أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ (1) فَذلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ (2) وَ لا يَحُضُّ عَلى‌ طَعامِ الْمِسْكِينِ (3) فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ (4) الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ (5) الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ (6) وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ (7)؛ (1) آيا كسى كه قيامت را انكار مى‌كند ديده‌اى؟ (2) او همان كسى است كه يتيم را با خشونت مى‌راند. (3) و ديگران را بر اطعام مسكين تشويق نمى‌كند. (4) پس واى به حال نمازگزاران. (5) آنان كه از نمازشان غافلند. (6) آنان كه پيوسته ريا مى‌كنند. (7) و از دادن زكات (و وسايل ضرورى زندگى) باز مى‌دارند».

معنی واقعی تبریک عید

رئیس ستاد اقامه نماز در خصوص تبریک گفتن در ایام عید بیان کرد: در زمان عید به همه تبریک بگوییم؛ ریشه این کلمه از برکت است و برکت یعنی امسال عید چه کار کردی؟ این مشکل را حل کردم، کمک فلانی کردم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص باب بودن سوال‌هایی درباره ازدواج، کار، ادامه تحصیل افراد و مرز میان جستجو و تجسس نکردنی که در قرآن آمده است،گفت: تجسس برای وقتی است که با ناخنک زدن عیب دربیاوریم؛ من به عنوان سوال کننده نمی‌خواهم برای بیان عیب شما سوال کنم. اینکه می‌پرسند آقا داماد شدی یا نه؟ عیب شما نیست، ازدواج عیب نیست یا آقا مدرکت را گرفتی یا نه؟ گواهینامه رانندگی گرفتی یا نه سربازیت تمام شده یا نه؟ این ها تجسس نیست. اگر شما ناخنک بزنی و عیب دربیاوری این بد است؛ اما اگر ناخنک بزنی، احوالپرسی کنی و عیب را برطرف کنی این خیلی خوب است. مثلا دکتر می‌پرسد دیشب چه خوردید؟ این تجسس برای تجویز نسخه برای بیماران است.

وی در خصوص عکس العمل کسی که اینگونه سوال‌ها را می‌خواهد پاسخ دهد، گفت: حالا اگر ناراحت می‌شوند، نپرسید. به خاطر اینکه برخی‌ها ضعیف هستند و فکر می‌کنند كه محرم اسرار هستند؛ شما چیزی نپرسید.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به نظر معصومین (ع) در خصوص صله رحم و عید نوروز، بیان کرد: مردم عید نوروز می‌گیرند که شاد باشند و امام برای عید نوروز پیام می‌دادند و رهبری پیام می‌دهند؛ حتی در روایت است که عده‌ای از مردم ایران در هنگام عید نوروز برای امام رضا (ع) هدیه می‌آوردند که حضرت فرمود: این چیست؟ مردم در جواب عرضه داشتند که عید نوروز است و ما ایرانی هستیم و چون امروز عید است برای شما عیدی آورده‌ایم. حضرت فرمودند که ای کاش هر روز عید نوروز بود.

وی در پایان گفت: خداوند ان شاءالله عزیزانی که امسال و سال‌های گذشته بین ما بودند و دیگر نیستند را ببخشد، مریضانمان را شفا دهد، غم‌ها را برطرف کند، باران رحمت را بر ما نازل کند و ان شاءالله این سفرها به معنای واقعی با برکت باشد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان