۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین فلسفه سفره هفت سین نوروزی/ سین های سفره نماد چیست؟
کد خبر: ۲۷۳۳۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ساعت: ۱۰:۳۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

فلسفه سفره هفت سین نوروزی/ سین های سفره نماد چیست؟

سفره هفت سین از هفت نعمت خداوندی است که ساعاتی پیش از تحویل سال نو در خانه های ایرانی پهن شده و در مدت سیزده روز نوروز نگه داشته می شود تا در پایان این دوره، سبزه سفره هفت سین را به آب ‌دهند.

 فلسفه سفره هفت سین نوروزی/ سین های سفره نماد چیست؟
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، هر سال، با آمدن بهار و چند روز مانده به سال نو، بساط سفره هفت سین در خانه های ایرانی برپا می شود تا آیینی که از کودکی در ذهن ها نقش بسته را به جا بیاوریم. این سفره ممکن است روی زمین یا روی میز پهن شود تا اعضای خانواده لحظه تحویل سال در کنار آن بنشینند.

سفره هفت سین نوروزی برپایه عدد مقدس هفت بنا شده بود. در بسیارى از منابع تاریخى آمده است که «سفره هفت سین»  نخست« سفره هفت شین» بوده و بعدها به این نام تغییر یافته است. شمع، شراب ، شیرینى ، شهد (عسل) ، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، اجزاى تشکیل دهنده سفره هفت شین بودند.
علی ای حال با توجه به تمام شواهدی که در تاریخ از وجود سفره هفت سین دیده می شود و با وجود آن که اجزای آن ریشه در اعتقادات و فرهنگ باستانی ایران دارد، تا قرن بیستم میلادی هیچ گونه اثری از سبک و سیاق امروزی و اجزای تشکیل دهنده سفره هفت سین که با حرف «سین» آغاز می شوند، در هیچ کتاب تاریخی دیده نشده است. اینها نشان دهنده آن است که سفره هفت سین امروز که با آن به استقبال بهار و سال نو می رویم یک رسم نوظهور است.
 
اجزاء سفره هفت سین:
سنجد: نماد عشق و دلباختگی و از مقدمات اصلی تولد و زایندگی است. عده ای عقیده دارند که بوی برگ و شکوفه درخت سنجد محرک عشق است.
 


سنجد را به این نیت در سفره هفت سین می گذارند که  هر کسی با خویشتن عهد کند، با آغاز سال جدید هر کاری را سنجیده انجام دهد؛ چرا که سنجد نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است.
 

سبزه: نماد شادابی و سرسبزی و نشانگر زندگی بشر و پیوند او با طبیعت است. سبزه نشان از تولد دوباره، حیات دوباره و زایش و سبزی است. سر سفره گذاشتنش به این دلیل است که سال آینده سالی شاداب، سرسبز و خرم باشد. خود رنگ سبز هم ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش می دهد.
 

سمنو: سمنو نماد قدرت و سمبل خیر و برکت است. از آنجا که سمنو غذایی مقوی است که از گندم تهیه می شود و به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین و مواد مغذی است؛ آن را به عنوان نماینده ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت بر سفره می گذارند.
سکه: نمادی از خیر و برکت و درآمد است.
 

سیب: نماد مهر و مهرورزی. سیب، نماد سلامتی و زیبایی است و سیبی که سر سفره می گذارند، نشان از دوری از گزند و آسیب دارد. رسم است که سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده سر سفره بگذارند؛ به این دلیل که همیشه بزرگترهای یک خانواده نگران سلامتی اعضای خانواده شان هستند.
سیر: به دو دلیل سر سفره هفت سین گذاشته می شود، اول؛ نشان از تندرستی و میکروب زدایی دارد و دوم؛ برای رعایت حدود و مرزها سر سفره گذاشته می شود. سیر نشانه قناعت و یادآوری سیر چشمی است.
سرکه: نماد تسلیم و رضاست. سرکه سر سفره نوروزی ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می کند.
سماق: سماق سمبل صبر و بردباری است و مظهر طلوع و آغاز دوباره معنی می شود.
 
دیگر اجزاء سفره هفت سین:
تخم مرغ  نماد زایش و آفرینش است و نشانه ای از نطفه و نژاد.
قرآن کریم: قرآن را به نشانه توکل و توسل به خدای متعال بر سفره قرار می دهند و درخواست بهترین ها را از خالق خویش دارند.
 


آینه: آینه نماد روشنایی است و حتما باید بالای سفره جای گیرد.
ماهی: نماد زایش، تازگی، شادابی و تکاپو است.
شمع: مظهر فروغ و روشنایی است.




انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان