۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین جیب‌های خالی مردم و بازار شب عید/ عیدی‌هایی که کفاف هزینه آخر سال را نمی‌دهد
کد خبر: ۲۷۳۲۳۷ نویسنده: محدثه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

جیب‌های خالی مردم و بازار شب عید/ عیدی‌هایی که کفاف هزینه آخر سال را نمی‌دهد

گرانی و دست خالی خانواده‌ها شادی روزهای عید را تلخ کرده است و مردم ناچارند برای تامین نیاز و خواسته‌های خود، آن چه را که می‌خواهند یا کمتر و یا با کیفیت پایین تر خریداری کنند.

جیب‌های خالی مردم و بازار شب عید/ عیدی‌هایی که کفاف هزینه آخر سال را نمی‌دهد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛___محدثه کشاورز.

روزها و شب‌های انتهایی اسفندماه هر سال رنگ و بویی دیگر دارد، این روزها اگرچه ظاهرا در فصل زمستان قرار دارد اما عملا دارای فضایی بهاری است و خانواده‌های ایرانی به سنت هر ساله در تدارک برنامه‌های عید نوروز هستند؛ مردم با خرید لباس و حتی وسایل نو، به نحوی گرد وغبار از وسایل کهنه می‌زدایند و به استقبال بهار و فصل نو می‌روند، خیابان‌های شهر پرترافیک تر از همیشه و مملو از آدم‌هایی است که به دنبال پیدا کردن کیف و کفش و لباس هستند.

ماهی‌های قرمز در سطل‌، آکواریم‌ و ظرف‌های شیشه ای، کاسه‌های لبریز از سمنو، سنبل، نرگس، لاله و سبزه‌های نو رسته همه و همه حال و هوای شهر را تغییر داده اند؛ اما گرانی و ترافیک شدید مانع از عیش کامل مردم در روزهای پایانی سال شده است.

یکی از سنت‌ها و رسوم متداول ایرانیان در این روزها خرید‌های شب عید است که تبدیل به جزئی جدی از فرهنگ سال نو شده است، .یکی از مهم ترین ویژگی‌های این ایام ولعی سیری ناپذیر برای خرید است. همین روزهاست که جیب‌ها خالی می‌شود و دست‌ها پر از بسته‌های خرید و البته در این میان اندکی تخفیف شادی ما را هنگام خرید صد چندان می‌کند.

گرانی و دست خالی خانواده‌ها شادی روزهای عید را تلخ کرده است و مردم ناچارند برای تامین نیاز و خواسته‌های خود، آن چه را که می‌خواهند یا کمتر و یا با کیفیت پایین تر خریداری کنند؛ در این میان هستند پدرانی که در انتظار حقوق و عیدی آخر سال خود، شرمنده خانواده شان هستند، به راستی چه کسی جوابگوی شرمندگی‌های یک پدر است؟

کم کم بوی عید به مشام می‌رسد و شلوغی‌های و تردد مردم در خیابان‌ها که روانه بازار شده اند، حس قشنگی به آدمی می‌دهد به همین خاطر تصمیم گرفتم کمی پای درد و دل کسبه‌‌ها و مردم بنشینیم تا از زبانشان بشنوم که اوضاع بازار در آستانه سال نو چطور است، که در ادامه می‌خوانید.

خانم جوانی که به همراه همسرش در حال خرید بودند، اذعان می‌کند: متاسفانه قیمت‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند ولی جنس مرغوب و متنوعی در اجناس دیده نمی‌شود، تفاوت قیمت‌ در امکان مختلف به وضوح دیده می‌شود و بعضی از مغازه‌ها، مخصوصا پاساژ‌ها قیمت‌ مکان خود را از مردم می‌گیرند.

وی ادامه داد: شرایط بازار بد نیست؛ فقط شلوغ است آن هم شلوغیه کاذبی که خریدی هم صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها بالا است و می‌توان گفت که نسبت به سال گذشته خیلی افزایش داشته است، عیدی‌هایی که مردم دریافت می‌کنند کفایت خرید همه اقلام مورد نیاز عید را نمی‌‌دهد و از مسئولین تقاضا دارم که بیشتر هوای افراد نیازمند را داشته باشند.

مرد مسنی که با سرگردانی به دنبال خرید آجیل و شیرینی بود، عنوان می‌کند: قیمت‌ اقلام مورد نیاز عید نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، مخصوصا قیمت آجیل‌ها آنقدر بالا است که سرپرست خانوار با میزان عیدی ای که دریافت می‌کند، نمی‌تواند جوابگو تامین تمام مخارج مورد نیاز عید باشد؛ از مسئولان تقاضا دارم که در پایان اسفندماه مامورانی را موظف کنند که جلوی گرانی‌های بی رویه را بگیرند و یک قیمت مناسب را تصویب کنند تا افرادی که یارانه تنها منبع درآمدشان است، بتوانند حداقل آجیل، شیرینی و میوه بخرند.

دختر جوانی که در حال خرید بود در حالی که از قیمت‌های بالا و بی کیفیتی اجناس گلایه می‌کرد، گفت: قیمت‌ همه چیز بدون شک بیشتر شده است؛ همانطور که هر ساله افزایش قیمت وجود دارد به نسبت آن کیفیت اجناس هم کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: با این شرایطی که وجود دارد عیدی به تنهایی کفاف همه نیازها را نمی‌دهد؛ انتظارم از مسئولان این است که، عیدی را مطابق تورم و قیمت‌ها‌ی بازار به مردم بدهند و به خانواده‌هایی که بی سرپرست یا فقیر هستند، توجه بیشتری کنند تا همه بتوانند سال خوب و پر از شادی را آغاز کنند.

مادری که به همراه فرزندش درحال انتخاب لباس عید کودک خود بود، بیان می‌کند: قیمت‌ها خیلی بالاست و خرید‌های عید یکی، دوتا نیست، می‌توانم برای خودم لباس نخرم ولی نمی‌توانم برای فرزندم سالی یک بار لباس خوب نخرم یا برای پذیرایی از مهمان چیزی نخرم.

وی ادامه می‌دهد: زندگی واقعا برای مردم دشوار شده است و به جای اینکه از این مناسبت‌ها و اعیاد لذت ببرند، عذاب می‌کشند و به نوعی از آنها فراری هستند‌.

شهروندی که در حال تماشای لباس‌ها از پشت ویترین لباس فروشی است، بیان می‌کند: فعلا نمی‌خواهم خرید کنم، قیمت‌ها واقعا سرسام آور است؛ به نظرم لباس حاضری به درد نمی‌خورد زیرا هم گران و پرهزینه در می‌آید و هم اندازه‌ی دقیق قد و قواره آدم نمی‌شود و اگر پارچه به خیاط بدهی برایت بدوزد شاید ارزان تر هم تمام شود؛ ولی در کل از خرید عید خوشم می‌آید و حس خوبی به آدم می‌دهد.

این مرد که ظاهر مرتب و تمیزی هم دارد به لباسش اشاره می‌کند و می‌گوید: این لباس برای عید سال گذشته است، امسال قصد خرید کت و شلوار را داشتم ولی کت‌ها که اکثرا خارجی و ترکیه ای هستند و قیمت‌هایشان بالای 200 هزار تومان است که از خریدش منصرف شدم، به نظرم بهتر است خرید پوشاک عید را دوماه قبل باید انجام داد که هم خلوت است هم قیمت‌ها نسبتا ارزانتر است.

محمدی یکی دیگر از شهروندان قزوینی می‌گوید: شرایط مثل همیشه خوب و همه چیز موجود است ولی مردم قدرت خرید ندارند چون توان اقتصادی پایین آمده و قیمت‌ها نسبت به چند وقت پیش افزایش ده تا بیست درصدی داشته است.

وی با اشاره به تفاوت قیمت‌ها در مکان‌های مختلف‌ اظهار کرد: قیمت‌ها در مناطق بالا شهر بدون نظارت به دست مشتری می‌رسد و تفاوت قیمت در بازار با مناطق بالا شهر به طور وضوح دیده می‌شود.

این شهروند قزوینی بیان می‌کند: عیدی که گرفته می‌شود حتی هزینه مایحتاج اولیه شب عید را هم دربرنمی‌گیرد، برای تهیه یک مرغ باید مقدار زیادی هزینه کنیم، حالا شما حساب کنید با این عیدی که داده اند چطور می‌شود عید را سر کرد؟

وی ابراز می‌کند: مسئولین به جای اینکه فقط حرف و شعار بدهند، مقداری از آن وعده‌ها را هم عملی می‌کردند تا مردم آنقدر شرمنده خانواده‌هایشان نباشند؛ نظارت و رسیدگی به مشکلات مردم نباید فقط برای چند روز آخر سال باشد چون این نظارت هیچ فایده و سودی ندارد بلکه این نظارت باید سالانه باشد تا دست سودجویان کوتاه شود.

یکی از فروشنده‌های پوشاک در بازار قزوین اظهار کرد: بازار تا چند وقت پیش خیلی راکد بود اما الان خداروشکر کمی رونق گرفته است و مردم برای خرید، بیشتر به بازار می‌آیند؛ حتی از شهر‌های اطراف قزوین مانند آبیک هم برای خرید به بازار می‌آیند.

وی در ادامه افزود: وضعیت بازار نسبت به سال قبل بهتر شده است؛ اما متاسفانه واردات پوشاک، بازار جنس ایرانی را فلج کرده است، البته مردم سعی می‌کنند که بیشتر تولیدات ایرانی را بخرند.

این فروشنده با اشاره به اینکه با باز شدن نمایشگاه بهاره، فروش ما مغازه دارها تا حدودی کاهش پیدا می‌کند، می‌گوید: در مدت زمانی که نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود، روی تک فروشی لباس‌ خیلی تأثیر می‌گذارد.

مردی که در بازار کفش فروشی دارد و مشغول راه انداختن مشتری‌هایش بود، اذعان می‌کند: از سال 1388 به مدت سه سال در مغازه‌ها شاگردی کردم و بعد خودم وارد این کار شدم، بازار کار ما فقط در شب‌های عید کمی خوب می‌شود و زمان‌های دیگر خبری نیست.

وی با بیان اینکه تولید کفش مشکلات زیادی دارد، می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه آن‌ هم با این نوسانات نرخ ارز نمی‌شود انتظار داشت که قیمت کفش همچنان همانند نرخ گذشته بماند مگر اینکه هزینه مواد اولیه تولید پایین بیاید.

کریمی با اشاره به اینکه ایران مانند تبریز کفش‌های خوبی را تولید می‌کند و حرف اول را می‌زند، بیان می‌کند: مدتی کیف و کفش چینی در بازار زیاد شده بود و مردم هم استقبال می‌کردند اما بعد از مدتی دیدند که واقعا کیفیت مطلوبی ندارد و الان بیشتر به سمت تولیدات ایرانی روی آورده اند؛ متاسفانه دولت از تولید کننده‌ها حمایت نمی‌کند و بیشتر موادهای اولیه وارداتی است و با نرخ ارز افزایش می‌یابد همین موضوع باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

وی عنوان می‌کند: نمایشگاه‌های بهاره در فروش مغازه‌دارها هم اثر می‌گذارند، اما معمولا بازار مشتری‌های خودش را دارد و به نظرم مردم بیشتر بازار را برای خرید ترجیح می‌‌دهند زیرا تنوع اجناس در آن زیاد است.

مردی که به همراه خانواده اش در مغازه کفش فروشی در حال خرید است، بیان‌ می‌کند: قیمت‌ها خیلی گران شده است و با این شرایط باید حواسمان به جیبمان هم باشد، خودم معمولا برای خرید کفش سالی یکبار به بازار می‌آیم و با این شرایط به نظرم باید کفش‌های با دوام و کیفیت بالا خرید تا بتوان آن را حداقل دو،سه سال پوشید؛ زیرا با این قیمت‌ها که سال به سال همه چیز گران‌تر می‌شود، نمی‌توان دائم کفش نو خرید.

فروشنده‌ پوشاک در پاساژ خیام که از اجناس فروشگاهش مشخص بود که بیشتر محصولات خود را از ترکیه و چین وارد می‌کند، می‌گوید: وضع بازار نسبت به سال‌های گذشته کساد شده و به شدت خراب است و دلیلش هم وضعیت مالی بد، مردم است.

وی ادامه می‌دهد: بعضی مشتری‌ها هنوز حقوق بهمن ماه را هم نگرفتند و حقوق اسفند و عیدی‌شان را هم سال بعد پرداخت می‌کنند؛ وقتی حال و روز مردم این است پس با این اوضاع توان مالی برای خرید هم ندارند ونباید انتظار بازار خوبی هم داشته باشیم.

این فروشنده با بیان اینکه گلایه‌ها زیاد است ولی کسی رسیدگی نمی‌کند، بیان می‌کند: امسال هزینه‌ها چند برابر شده است، علاوه بر اماکن و تعزیرات، اجاره‌ مغازه هم سال‌ به‌ سال حداقل 30 درصد زیاد می‌شود؛ از طرفی نوسان قیمت دلار که همه زندگی ما بر پایه همین دلار است، امسال خیلی بالا و پایین شد.

وی افزود: شلواری که پارسال 21‌دلار می‌خریدم، امسال همان 21‌دلار می‌خرم، اما 21 دلار پارسال نزدیک به 8٠ هزارتومان بود اما امسال حدود 100 هزارتومان شده است، اما نمی‌توانم آن جنس را با قیمت خیلی بالاتر از پارسال به مشتری بفروشم زیرا مردم هرچقدر هم که درآمد داشته باشند، اول برای خوراک خود هزینه می‌کنند بعد برای خرید‌های دیگر به بازار می‌آیند، در واقع ما اولویت چهارم یا پنجم هستیم و حق هم دارند زیرا با این اوضاعِ قیمت‌ها دیگر پولی برای مردم باقی نمی‌ماند که بیایند بازار و خرید کنند.

انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان