۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین عربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان/ جایگاه ایران در فهرست کشورهای واردکننده سلاح کجاست؟
کد خبر: ۲۷۲۸۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گاردین گزارش داد؛

عربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان/ جایگاه ایران در فهرست کشورهای واردکننده سلاح کجاست؟

گاردین در گزارشی به موضوع تجارت سلاح و بزرگترین کشورهای واردکننده و صادرکننده تسلیحات نظامی در جهان پرداخت.

عربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان/ جایگاه ایران در فهرست کشورهای واردکننده سلاح کجاست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، گاردین در مطلبی نوشت: یک گزارش جدید نشان داد نیمی از تسلیحات صادراتی آمریکا در 5 سال گذشته به منطقه جنگ زده خاورمیانه وارد شده است. براساس این گزارش عربستان سعودی دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان و عمده ترین مشتری تسلیحات آمریکایی است.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد میزان واردات و صادرات سامانه های تسلیحاتی سنگین بین سال های 2013 تا 2017 در مقایسه با دوره پنج ساله پیش از آن، حدود 10 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده تداوم روند صعودی صادرات سلاح در دو دهه گذشته است.

آمریکا که بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان است، در پنج سال گذشته میزان فروش و صادرات تسلیحات خود را 25 درصد افزایش داده است. واشنگتن به 98 کشور در سراسر جهان سلاح صادر می کند و بنابراین، یک سوم کل صادرات تسلیحات در جهان را به خود اختصاص داده است.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است که در مجموع میزان صادرات تسلیحاتی این کشور در بازه زمانی مذکور 7.1 درصد کاهش یافته است. میزان صادرات سلاح آمریکا 58 درصد بیشتر از میزان صادرات سلاح روسیه است. فرانسه، آلمان و چین نیز در میان 5 صادرکننده بزرگ سلاح در جهان هستند. همچنین انگلیس ششمین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است.

عربستان بزرگترین واردکننده سلاح در خاورمیانه/ جایگاه ایران در فهرست کشورهای واردکننده سلاح کجاست؟

بزرگترین کشورهای صادرکننده سلاح

مدیر برنامه هزینه های نظامی و تسلیحاتی سیپری در این خصوص اظهار کرد: «براساس معاملات تسلیحاتی انجام شده در دوران ریاست جمهوری اوباما، آمریکا در سال های 2013 تا 2017 به بیشترین سطح صادرات سلاح خود از دهه 90 میلادی تاکنون رسید.» وی افزود: « این معاملات و دیگر توافقات تسلیحاتی امضا شده در سال 2017، آمریکا را در جایگاه بزرگترین صادرکننده سلاح در چند سال آینده حفظ خواهد کرد.»

خاورمیانه منطقه‌ای پرتنش است که در پنج سال گذشته جنگ های خانمان سوزی را تجربه کرده است. جنگ یمن و جنگ سوریه از مهم‌ترین رویدادهای خاورمیانه در سال های اخیر بوده است. قابل توجه است که 32 درصد از سلاح های صادراتی به این منطقه وارد می شود. میزان واردات سلاح به منطقه خاورمیانه بین سال های 2013 تا 2017 تقریبا دو برابر شد. آمریکا، انگلیس و فرانسه اصلی‌ترین صادرکننده‌های سلاح به این منطقه هستند و در مقابل، عربستان سعودی، مصر و امارات نیز بزرگترین مشتریان این کشورهای صادرکننده به حساب می آیند.

عربستان بزرگترین واردکننده سلاح در خاورمیانه/ جایگاه ایران در فهرست کشورهای واردکننده سلاح کجاست؟

بزرگترین کشورهای واردکننده سلاح

انگلیس که اخیرا در لندن میزبان ولیعهد سعودی بود، تقریبا نیمی از سلاح های تولیدی خود را به عربستان سعودی می فروشد. میزان صادرات تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی در سال های اخیر 225 درصد افزایش یافته است. براساس گزارش موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم، تسلیحات صادراتی انگلیس به عربستان سعودی به طور مستقیم در حملات ریاض علیه مردم یمن استفاده می شود.

با آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن در سال 2015، که منجر به کشته شدن شمار زیادی از شهروندان یمنی شد، معاملات تسلیحاتی ریاض و لندن نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت. در میان فهرست تسلیحات خریداری شده ریاض، 78 جنگنده، 72 بالگرد جنگی و 328 فروند تانک به چشم می خورد.

همچنین یکی از محققان ارشد موسسه سیپری اظهار کرد: «درگیری های خشونت‌آمیز و گسترده در خاورمیانه و افزایش نگرانی ها درخصوص وضع وخیم انسانی در کشورهای جنگ زده، به مذاکرات سیاسی برای محدود کردن صادرات سلاح به این منطقه منجر شده است. با این حال، آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان به عنوان بزرگترین صادرکننده های سلاح به این منطقه، 98 درصد تسلیحات وارداتی به عربستان سعودی را تامین می کنند.»

رژیم صهیونیستی نیز بخش قابل توجهی از میزان واردات سلاح به منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. میزان واردات تسلیحاتی این رژیم نیز که بیشتر سلاح های خود را از آمریکا، آلمان و ایتالیا خریداری می کند، 125 درصد افزایش یافته است.

در مقابل جایگاه ایران در میان کشورهای واردکننده سلاح در نوع خود قابل توجه است. ایران که از دیرباز رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی به حساب می آمده است، تنها 1 درصد از واردات سلاح به کشورهای خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این کشور که یکی از قدرت های بلامنازع منطقه خاورمیانه است، حتی در فهرست 40 کشور بزرگ واردکننده سلاح در جهان نیز حضور ندارد. ایران درصدی از هزینه هایی که کشورهای عربی صرف خرید سلاح می کنند را برای خرید تسلیحات هزینه نمی کند. در واقع ایران برای گسترش قدرت نظامی‌اش به توانایی های خود وابسته است.

لازم به ذکر است بزرگترین واردکننده سلاح در جهان هند است که بیشترین تسلیحات خود را از روسیه خریداری می کند. مصر، امارات و چین نیز در میان پنج واردکننده تسلیحاتی عمده جهان قرار دارند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان