۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۳۰۰ گونه گیاهی در استان قزوین قابلیت ساخت دارو را داراست
کد خبر: ۲۷۲۸۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس محصولات ارگانیک جهاد کشاورزی:

۳۰۰ گونه گیاهی در استان قزوین قابلیت ساخت دارو را داراست

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۳۰۰ گونه گیاهی در استان قابلیت فرآوری و استفاده از مواد موثر جهت ساخت دارو را دارند.

۳۰۰ گونه گیاهی در استان قزوین قابلیت ساخت دارو را داراست
علیرضا نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: هم اکنون 1500 گونه گیاهی در استان شناسایی شده که از این میزان 300 گونه قابلیت فراوری برای استفاده از مواد موثره آنها جهت ساخت دارو ارزیابی شده است.

وی افزود: استان قزوین با پیشینه دو هزار و 500 ساله در زمینه گیاهان دارویی بعنوان یک اکوتن طبیعی در جهان مطرح است.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: ایستگاه تحقیقات زرآباد واقع در روستای زرآباد بخش الموت شرقی تاکنون توانسته حدود 40 گونه گیاهی بومی منطقه را بصورت کلکسیون نگهداری می‌شود.

وی گونه‌های گیاهی مطرح در منطقه را گل گاوزبان، شیرین بیان، انواع گون، بابونه و زالزالک (زردولیک ) ذکر کرد.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اساس مطالعات انجام شده از میزان اسانس موجود در برداشت‌های این گیاهان در منطقه؛ از لحاظ فرم رویشی 44 گونه علفی، 8 گونه درختی، 6 گونه درختچه ای و 7 گونه بوته ای در استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: براساس ارزیابی‌های انجام شده بر مصارف گونه‌های گیاهی استان؛ 25 درصد بصورت گل و برگ، 12 درصد بصورت ساقه، 33 درصد پوست و ریشه و 30 درصد نیز از میوه آنها استفاده می‌شود.

این مسئول بیان کرد: از گیاهان دارویی بجهت تولید داروهایی بمنظور برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، جهاز هاضمه و سرماخوردگی و دیگر بیماریها استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: به منظور آشنایی بیشتر کارکنان و بهره برداران بخش کشاورزی با همکاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان؛ نمایشگاهی در زمینه داروهای کیاهی و شیمیایی و همچنین داروهای دست سازی که توسط عده ای از فروشگاه‌های عطاری به فروش می‌رسد و توسط این معاونت توقیف شده به مدت دو روز در محل سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار و در معرض دید قرار گرفت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان