۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۲۰هزارنفر در استان قزوین درگیر موادمخدر هستند
کد خبر: ۲۷۲۷۴۸ نویسنده: دکترعلی طایفه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ساعت: ۱۱:۴۳ ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/ رئیس گروه سلامت روان علوم‌ پزشکی قزوین:

۲۰هزارنفر در استان قزوین درگیر موادمخدر هستند

رئیس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین با اشاره به افزایش گرایش زنان به مصرف مواد مخدر گفت: مراجعین به مراکز درمانی نشان می‌دهد که در استان قزوین حدود ۲۰ هزار نفر درگیر اختلال مصرف مواد هستند.

۲۰هزارنفر در استان قزوین درگیر موادمخدر هستند
علی طایفه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به پایین آمدن سن اعتیاد در کشور اظهار کرد: سن شروع مصرف مواد در کشور پایین آمده و قطعا استان قزوین نیز از این موضوع مستثنی نیست.

این مسئول گفت: سن شروع مصرف مواد در کشور بین 15 تا 29 سال است و متوسط سن شروع اعتیاد در کشور 22 سال می‌باشد که این امر نیاز به توجه جدی خانواده‌ها و مسئولین دارد.

افزایش گرایش زنان به مصرف مواد مخدر
وی افزود: اگر مصرف مواد از سنین پایین شروع شود؛ عوارض خطرناکی روی تکامل مغز گذاشته و رشد فرد را به تاخیر می‌اندازد؛ همچنین افت تحصیلی و عوارض و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

رئیس گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین تصریح کرد: باید توجه خود را معطوف جوان‌ها کرده و با آموزش مهارت‌های زندگی نظیر مهارت تصمیم گیری، مهارت نه گفتن، مهارت کنترل خشم و افزایش آگاهی و ارتقای سطح سلامت معنوی و اجتماعی و همچنین افزایش سطح دانش و اطلاعات دانش‌آموزان درباره تبعات و عوارض مصرف مواد از طریق آموزش‌های مهارتی از گرایش به مصرف مواد و آسیب‌های اجتماعی در جوانان و نوجوانان پیشگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش گرایش دختران و زنان به مصرف مواد مخدر گفت: افزایش گرایش بانوان به مصرف مواد، نگرانی‌هایی را در کشور ایجاد کرده است؛ چراکه اعتیاد به مواد مخدر تبعات سنگینی برای بانوان دارد.

طایفه تصریح کرد: سیگار و قلیان دروازه ورود به موادمخدر است؛ این درشرایطی است که متاسفانه قبح مصرف این مواد در بین بانوان شکسته شده و به راحتی در انظار عمومی سیگار و قلیان می‌کشند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی عنوان کرد: برای مصون سازی بانوان از گرفتار شدن به معضل اعتیاد باید آنها را هم جزء جامعه هدف قرار داده و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهیم؛ متاسفانه تخریب اعتیاد و میزان آسیب پذیری در بانوان بالا بوده و به لحاظ فیزیولوژیک عوارضی که روی زنان می‌گذارد، بیشتر از آقایان است.

10 درصد زنان کشور معتاد هستند
رئیس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین تصریح کرد: حدود 10 درصد مصرف کننده مواد در کشور بانوان هستند؛ از آنجاییکه اعتیاد در بین بانوان رو به افزایش است؛ باید این گروه را مورد توجه قرار دارد.

وی تاکید کرد: خطرات ناشی از عوارض اعتیاد در زنان متوجه فرزندانشان هم هست؛ چراکه نقش پذیری کودکان از مادرشان بالاست و وقتی مادر به عنوان رکن اصلی خانواده درگیر مصرف مواد شود، شیرازه آن خانواده از هم پاشیده می‌شود.

طایفه عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که حدود 1 تا 2 درصد جمعیت عمومی کشور درگیر مصرف مواد هستند؛ اما اینکه چقدر از این آمار اختلال مصرف مواد دارند و یا اینکه به صورت تفننی مصرف می‌کنند، تفکیک آن از یکدیگر دشوار است.

18 هزارنفر به کلینیک‌های ترک اعتیاد استان قزوین مراجعه می‌کنند
وی عنوان کرد: مراجعین به ما در مراکز درمانی نشان می‌دهد که در استان قزوین حدود 20 هزار نفر درگیر اختلال مصرف مواد هستند که با مراجعه به مراکز درمانی تحت درمان قرار دارند.

این مسئول تصریح کرد: فراهم شدن بستری مناسب از سوی دانشگاه علوم پزشکی در بخش دولتی و خصوصی برای درمان اعتیاد یک نقطه قوت است.

رئیس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین بیان کرد: حدود 18 هزار نفر به کلینیک‌های ترک اعتیاد استان قزوین مراجعه می‌کنند و تحت درمان هستند؛ اما نکته مهم این است که این افراد در حین درمان نیاز به توجه و حمایت اجتماعی دارند.

وی در پایان افزود: خانواده‌ها در درجه اول باید از آنها حمایت کنند تا این افراد پایبند به درمان باشند و در ادامه جامعه و کارفرماها باید از معتادان بهبود یافته یا در حال درمان حمایت کنند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان