۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است
کد خبر: ۲۷۲۵۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ ساعت: ۱۳:۲۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس حوزه سلامت:

یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است

کارشناس حوزه سلامت گفت: اگر بیماری سرطان سریع شناسایی نشود و زمان بگذرد، کار را برای درمان خیلی سخت تر خواهد شد.

یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است، این مطلب را دکتر مجید رجبی، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌ها و خیرین ظهر امروز(سه شنبه) در همایش سالانه پیشگیری از سرطان در سالن تبلیغات اسلامی قزوین اظهار کرد: یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است و یک سوم دیگر سرطان‌ها اگر به موقع تشخیص داده شود کاملا درمان پذیر است.

وی افزود: اگر بیماری سرطان سریع شناسایی نشود و زمان بگذرد، کار را برای درمان خیلی سخت تر خواهد شد.

بیماری‌های غیرواگیردار مشکل بزرگ سلامت
دکتر رجبی در خصوص مشکلات مهم سلامت استان گفت: بیماری‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛بیماری‌های واگیر دار مثل: سل- دیفتری – کزاز  که مرگ و میر آنها با واکسیناسیون و برنامه‌های متنوع سیستم بهداشت و درمان در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دسته دوم بیماری‌های غیرواگیردار، مثل اکثر سرطان‌ها، دیابت، فشارخون بالا ،سکته‌های قلبی و مغزی که غیر قابل انتقال بوده و به شدت هم در حال افزایش بوده و مشکل اصلی سلامت در استان قزوین است.

چهار عامل اصلی باعث بیماری‌ها غیرواگیردار می‌شود
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌ها و خیرین اذعان کرد: چهار عامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار مؤثر است، تغذیه سالم که بایستی مواد غذایی مفید را مثل میوه‌ها و سبزیجات، ماهی و لبنیات کم چرب و حبوبات را استفاده کنیم و مواد غذایی مضر مثل فست فودها، چربی‌های جامد، نوشابه‌های گازدار، نمک را نخوریم و یا مصرف آن را به حداقل رسانده و از سبد غذایی خانواده حذف کنیم.

وی افزود: استعمال دخانیات دومین عانمل است که البته تنها مشکل ما سیگار نیست، بلکه قلیان هم مشکل و عامل خطرناکی است که مصرف آن در حال افزایش است. ضرر هر یکبار قلیان کشیدن، حداقل برابر با 20 نخ سیگار کشیدن است اما قبح آن در جامعه متاسفانه از سیگار کشیدن بسیار کمتر است.

این کارشناس سلامت ادامه داد: استعمال دخانیات حداقل با 40 نوع سرطان در ارتباط است و بیش از 90 درصد سرطان‌های ریه، در افراد سیگاری و قلیانی دیده می‌شود.

روزی نیم ساعت حداقل میزان تحرک لازم
دکتر مجید رجبی، سومین عامل پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را تحرک بدنی دانست و افزود: میزان تحرک مورد نیاز روزانه حداقل نیم ساعت است و سی دقیقه پیاده روی در روز می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد.

وی استرس‌ها را چهارمین علت مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: ضمن لزوم توجه به معنویت و ارتباط با خالق هستی برای کاهش تنش‌های عصبی، آموزش‌های مستمر جامعه را برای فراگیری مهارت‌های کنترل استرس خصوصا در سن بلوغ را یادآور شد.

علائم اولیه سرطان
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌ها و خیرین ابراز کرد: شایعترین علامت بیماری‌های غیرواگیردار (دیابت، فشار خون، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی) بی علامتی است، ممکن است فرد مبتلا در ابتدای بیماری هیچ علامتی نداشته باشد.

وی افزود: اما از اولین علائم سرطان‌ها می‌توان از "خارج شدن غیر طبیعی خون از هر کجای بدن" نام برد، پیدا شدن توده در هر جای بدن می‌تواند از دیگر نشانه‌های سرطان‌ها باشد و باید فرد حتما توسط پزشک معاینه شود است، به وجود آمدن خال جدید در بدن که سریع بزرگ می‌شود و رنگ آن یکنواخت نیست و سریع زخمی شده و فاقد حدود مشخص است نیز بایستی از نظر سرطان مورد معاینه دقیق قرار گیرد.

این کارشناس سلامت عنوان کرد: سرفه‌های مزمن، گرفتگی و تغییر صدا بیش از سه هفته بدون علت خاص خصوصا در فرد سیگاری اگر با خلط خونی نیز همراه باشد، باید از نظر سرطان مورد بررسی قرار گیرد، اشکال در بلع، زود سیر شدن همراه با لاغر شدن بیش از ده درصد وزن در ماه، خصوصا در افراد سیگاری می‌تواند از علائم سرطان باشد که در سریع ترین زمان ممکن، فرد باید به پزشک مراجعه کند. تغییر در عادات اجابت مزاج و ادرار کردن، بدون علت خاص، اگر بیش از سه هفته ادامه یافته و خصوصا اگر همراه خون باشد نیز یکی دیگر از علائم سرطان‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان