۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اعاده اموال نامشروع "مطالبه جدی" مردم/بیش از ‌۱۰۰ نماینده طرح "اعاده اموال نامشروع" را امضا کرده‌اند‌
کد خبر: ۲۷۲۵۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ساعت: ۹:۱۵ ↗ لینک کوتاه

واکنش نمایندگان به طرح «اعاده اموال نامشروع»؛

اعاده اموال نامشروع "مطالبه جدی" مردم/بیش از ‌۱۰۰ نماینده طرح "اعاده اموال نامشروع" را امضا کرده‌اند‌

این روزها مجلس در تب و تاب رسیدگی به طرح ۲ فوریتی "اعاده اموال نامشروع مسئولان" است و نمایندگان استان همدان هم در این باره اظهارنظرهایی عنوان کردند و از آنجا که اعاده اموال نامشروع "مطالبه جدی" مردم است، انتظار می رود که مجلسی ها از این امتحان سربلند بیرون بیایند، امتحانی که زمینه ساز جلب اعتماد عمومی هم به آنان و هم به دیگر مسئولان کشور می شود.

اعاده اموال نامشروع "مطالبه جدی" مردم/بیش از ‌۱۰۰ نماینده طرح "اعاده اموال نامشروع" را امضا کرده‌اند‌
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین ، دوم اسفندماه سال جاری بود که در خبرگزاری ها از تهیه و تدوین طرح 2 فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر به میان آمده بود، تا در نهایت در صورت تصویب آن هیاتی متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان را داشته باشد که پس از بررسی‌ها درصورت حصول اطمینان از نامشروع این اموال، آنها را به بیت المال باز گرداند.
و این روزها مجلس در تب و تاب رسیدگی به طرح ۲ فوریتی "اعاده اموال نامشروع مسئولان" است، امید آن که مجلسی ها در روند تصویب این طرح سربلند خارج شوند تا ثروت های غیرمشروع را از آنانی که باید گرفته و به صاحب حق بازگردد.
 
* مفتح: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان هم در سلامت دستگاه های اجرایی و هم در بالا بردن اعتماد مردم مؤثر است
 
 
ـ کنترل و حسابرسی اموال و دارایی های مسئولان یکی از  شاخصه های حکومت اسلامی است 
در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم تویسرکان گفت: کنترل و حسابرسی اموال و دارایی های مسئولان یکی از  شاخصه های حکومت اسلامی است و اگر در اقدامات صدر اسلام و در زمان حکومت حضرت علی(ع) نگاهی مختصری بیاندازیم، متوجه می شویم که در آن زمان به دارایی مسئولان حکومتی حضرت توجه ویژه ای داشتند و در روایات مختلفی آمده که ایشان برخوردها و حساسیت های بسیاری با کارگزاران حکومتی که در حوزه مالی منحرف می شدند، داشتند.
وی اظهار کرد: یکی از اساسی ترین رهنمود و آموزه های دینی توجه به دارایی های مسئولان حکومت است که به ناحق رشد و افزایش پیدا نکند، حتی در رابطه با انتخاب مسئولان امام خمینی(ره) فرمودند که مسئولان و وزرا از قشر متوسط به پایین انتخاب شوند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه این دیدگاه و نظر آن قدر اهمیت دارد که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، افزود: در حال حاضر در قوانین موجود مسئولان ذی ربط از جمله قوه قضائیه می تواند اقداماتی درباره اعاده اموال ناشمروع برخی مسئولان که در قانون اساسی تصریح شده است اقدام کند، چرا که هم اینک هم در قانون اساسی تصریح شده که متصدیان تعدادی از مشاغل سطح بالا و کلیدی باید دارایی های آنان قبل و بعد از تصدی آن سمت توسط قوه قضائیه بررسی و کنترل و به مردم اعلام شود.
ـ مسئولی که بداند مورد حسابرسی قرار می گیرد، با دقت بیشتری وظیفه خود را انجام می دهد
مفتح تصریح کرد: در طرح جدید دایره این کنترل و رسیدگی ها نسبت به مسئولان بیشتر می شود، که بسیار مناسبی است و می تواند اعتماد عمومی را در بین مردم نسبت به مسئولان حکومتی بیشتر کند.
وی ادامه داد: همچنین با تصویب این طرح مسئولان هم در سمت هایی که هستند و با توجه به اموال و امکاناتی که در اختیارشان است، نیز متوجه می شوند که مورد حسابرسی قرار می گیرند، بنابراین با دقت بیشتری وظیفه خودشان را انجام می دهند.
ـ مجلسی ها طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان به شکل صحیحی بنویسند که عملیاتی شود/این طرح در سلامت دستگاه های اجرایی و هم در بالا بردن اعتماد مردم مؤثر است
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: در مجموع این ایده، طرح بسیار مناسبی است و می تواند هم در سلامت دستگاه های اجرایی و هم در بالا بردن اعتماد مردم مؤثر باشد.
مفتح اظهار کرد: اینکه محتوا و چه تبصره هایی در این طرح در نظر گرفته می شود، باید منتظر ماند و دید که مجلسی ها این ایده خوب را به شکل خوبی هم بنویسند که بتواند عملیاتی شود.

* بعید می‌دانم نماینده‌ای مخالف «اعاده اموال نامشروع مسوولان» باشد/ آنها که آلوده نیستند حمایت می‌کنند

همچنین «امیر خجسته»  نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی داشت، یکی از کارهای اساسی را کنترل اموال مسؤولان دانست و اظهار کرد: با توجه به موقعیت مسؤولان و ایجاد ارتباطات خاصی که حاصل می‌شود، امکان سوء استفاده وجود دارد بنابراین باید تدابیر لازم برای جلوگیری از این اتفاق اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی اموال مسؤولان ثبت و ضبط بشود امکان سوء استفاده وجود ندارد، افزود: به منظور کنترل و اعاده حقوق مردم در ابتدای کار و جلوگیری از رانت و حفاظت از بیت‌المال طرحی برای اعاده اموال نامشروع در مجلس توسط نمایندگان تدوین شده که به نظر می‌رسد که مخالفی نداشته باشند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود اختیارات مجلس و چگونگی بررسی در همه قوا را مشخص می‌کند، تصریح کرد: در طرح آمده است که چه تیم‌هایی برای بررسی ورود کنند؟

وی با اشاره به اینکه اگر این طرح در زمان‌های گذشته تدوین و اجرا شده بود امروز با برخی مسؤولان دارای ثروت نامشروع مواجه نمی‌شدیم، ادامه داد: بدون تردید یکی از مهمترین مطالبات مردم اعاده اموال نامشروعی است که برخی از مسؤولان دولتی به دلیل رانت‌ به دست آورده‌اند.

خجسته با بیان اینکه 140 نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کردند، تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند مانع اجرای قانون شود و پس از تصویب مجلس همه باید آن را اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه عودت اموال نامشروع یک انقلاب است، ادامه داد: این برنامه بسیار خوب شرایطی را ایجاد کرده که از سوءاستفاده‌های احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه در ادوار مختلف مجلس نیز این بحث وجود داشت اما عملیاتی نشد، خاطرنشان کرد: امروز همه جناح‌های مختلف مجلس برای تصویب این طرح ورود کردند.

وی با تأکید بر اینکه مطالبات مردم باید محقق شود، گفت: مردم انتظار دارند با فساد، رانت و اموال نامشروع برخورد مناسب شود و هرکس که آلوده نباشد پشتیبان این طرح خواهد بود.

خجسته اظهار کرد: پس از بررسی اموال و مشخص شدن بخش نامشروع آن، نسبت به اعاده آن به بیت‌المال اقدام خواهد شد.

وی افزود: برخورد با فساد با توجه به پیگیری‌های انجام شده در مجلس و بخش‌های مرتبط با جدیت انجام می‌شود؛ چندی پیش نیز با ده‌ها نفر از متخلفان که در گمرک فعال بوده و در قاچاق کالا نقش داشتند، برخورد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی مردم برخورد با فساد را ببیند، امیدوار می‌شوند، تصریح کرد: تمام تلاش ما نیز برای تحقق مطالبات مردمی و رضایت آنهاست.

*پورمختار: بیش از ‌۱۰۰ نماینده طرح "اعاده اموال نامشروع" را امضا کرده‌اند‌

همچنین شاهد بودیم که «محمدعلی پورمختار» عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی  گفته که برخی افراد در سال‌های گذشته از جایگاه و موقعیت شغلی خود سوء‌استفاده و مال و مکنتی را جمع‌آوری کرده‌اند که نمی‌تواند ناشی از فعالیت عادی یا حقوق و مزایای دریافتی باشد.

وی افزود: اگر این دارایی‌ها از مصادیق دخالت در معاونت دولتی نبوده و حاصل تلاش سالم فرد یا ارث خانوادگی بوده ایراد ندارد، اما اموال و دارایی‌های 800 میلیاردی و هزار میلیارد تومانی برخی افراد جای سؤال دارد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس اصل 49 قانون اساسی، اموالی که از راه غیرقانونی یا نامشروع به دست آمده باید شناسایی شود و به بیت‌المال بازگردد، بیان کرد: مجلس در حال پیگیری بحث مقابله با فساد است و هرچند موافقان طرح "اعاده اموال نامشروع" در ابتدا کم بود، اما اکنون بیش از 100 نماینده آن را امضا کرده‌اند و در استان همدان نیز نمایندگان مخالفتی ندارند.

پورمختار اعلام کرد: ابتدا باید موارد مشکوک شناسایی شود و پس از جمع‌بندی اطلاعات و بررسی مقدماتی از صاحب اموال درباره مقدار و چگونگی آن سؤال می‌شود و در صورت نداشتن توضیح قانع‌کننده، پرونده برای رسیدگی به قوه قضائیه منعکس و درصورت اثبات، حکم به مصادره اموال می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح "اعاده اموال نامشروع" شامل مسئولان هر سه قوا و حتی خود مجلسی‌ها نیز می‌شود و وضعیت اموال افرادی که در دوره‌های مختلف مسئول بوده و اکنون بازنشست شده یا کناره‌گیری کرده‌اند نیز بررسی می‌شود.

پورمختار تأکید کرد: مقابله جدی با فساد و افرادی که از جایگاه خود سوء‌استفاده کرده و مالی را به‌وسیله رانت یا از راه‌های نامشروع به دست آورده‌اند از مطالبات اصلی مردم است.

وی ابراز کرد: البته اموال نامشروع همه‌گیر نیست و تعداد کمی از مسئولان دارای چنین اموالی هستند، اما همین تعداد کم نیز موجب نارضایتی مردم شده و اجرای طرح "اعاده اموال نامشروع" از مصادیق مبارزه علنی با فساد است که پس از تأیید مجلس باید اجرا شود.

* بهارم نیا: مردم انتظار "برخورد با بی‌عدالتی‌ها" را دارند/ اعاده اموال نامشروع "مطالبه جدی" مردم است

درباره اعاده اموال نامشروع مسئولان، «حسن بهرام‌نیا» نماینده مردم نهاوند در مجلس در گفت‌وگویی که با خبرنگار تسنیم در نهاوند داشت گفته که مردم از مسئولان و نمایندگان در خانه ملت انتظار دارند که در بحث اعاده اموال نامشروع اگر خلاء قانونی وجود دارد این خلاء قانونی را پر کنند.

وی تصریح کرد: مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی به عنوان بزرگترین سرمایه در هر کشوری محسوب می‌شوند که با نتیجه رسیدن طرح اعاده اموال نامشروع قطعا باعث ایجاد یک اعتمادسازی در بین مردم کشورمان می‌شود.

بهرام‌نیا افزود: در حال حاضر مردم ما خیلی نگران هستند زیرا عده‌ای که از طریق خود مردم به مقام و منصب‌های رسیده‌اند به جای این‌که منافع مردم را در نظر بگیرند، منافع خود را در نظر گرفته‌اند و ره صد ساله را یک شبه طی کرده‌اند و از راه نامشروع اموال زیادی را تصاحب کرده‌اند.

وی عنوان کرد: باید مشخص شود که این افراد این اموال را از کجا و چگونه تصاحب کرده‌اند و این اموال اگر مربوط به بیت‌المال است باید به بیت‌المال برگردد که در همین راستا طرح اعاده اموال نامشروع باید در دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس بیان کرد: حداقل بازتاب این تصمیم‌گیری و به نتیجه رسیدن این طرح این است که مردم بدانند قانون‌گذاران‌ در مجلس حق آن‌ها را نادیده نگرفته‌اند و منافع آن‌ها و منافع نظام را رها نکرده‌اند.

بهرام‌نیا اظهار داشت: با این شیوه مردم می‌دانند که نمایندگان آن‌ها با آن‌ها همراه هستند و بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی و ائمه معصومین به ویژه امام علی(ع) که منادی عدل و عدالت بود، عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: این جزء حق و حقوق مردم است که با کسانی که بدون حساب و کتاب و از راه نامشروع اموالی را به دست آورده‌اند از طریق قانون با آن‌ها برخورد شود و مردم از نظام جمهوری اسلامی انتظار دارند با این بی‌عدالتی‌ها برخورد کند و البته نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی مردم این انتظار را از نظام حاکمیتی دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: طرح اعاده اموال نامشروع توسط نمایندگان مجلس مطرح شد که این یک حرکت پسندیده است و هر کسی که دارای وجدان بیداری باشد فارغ از هرگونه نگاه جناحی و حزبی با این طرح موافقت می‌کند چون این طرح یک موضوع حاکمیتی و ملی است و همه باید همراهی کنند که این طرح به نتیجه برسد.

بهرام‌نیا عنوان کرد: در صورتی که این طرح به نتیجه برسد حقوقی که از مردم به واسطه زیاده‌خواهی افرادی که موقیعتی را از طریق همین مردم به دست آورده‌اند ولی به جای این‌که از این موقیعت در راستای منافع مردم استفاده کنند در راستای منافع خودشان استفاده کرده‌اند و از این طریق اموالی روی هم انباشته کرده‌اند، این اموال به بیت‌المال و خزانه دولت بر می‌گردد و با این افراد برخورد قانونی می‌شود.

 امید آن که مجلسی ها از این امتحان سربلند بیرون بیایند، امتحانی که زمینه ساز جلب اعتماد عمومی هم به آنان و هم به دیگر مسئولان کشور می شود.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان