۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بیماری‌های وراثتی از مهم‌ترین علل کاهش شنوایی است/ پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون به ۱۳ نفر
کد خبر: ۲۷۲۵۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

بیماری‌های وراثتی از مهم‌ترین علل کاهش شنوایی است/ پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون به ۱۳ نفر

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه بیماری‌های وراثتی جزء مهم‌ترین علل کاهش شنوایی است؛ گفت: امسال در استان قزوین به ۱۳ نفر کمک هزینه کاشت حلزون پرداخت شده است.

بیماری‌های وراثتی از مهم‌ترین علل کاهش شنوایی است/ پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون به ۱۳ نفر
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به علل کاهش شنوایی در فرد اظهار کرد: عواملی از قبیل عفونت، بیماری‌های وراثتی، وارد آمدن ضربه به فرد، سروصدا، استفاده از هدفون به مدت طولانی و همچنین اختلالات سیستم عصبی و اختلالات عروقی از جمله علل کاهش شنوایی به شمار می‌آیند.

وی افزود: بیماری‌های وراثتی جزء مهم‌ترین علل کاهش شنوایی است که می‌تواند از بدو تولد یا حتی بعد از ۲۰ سالگی خود را نشان دهد؛ این دسته از افراد معمولا دارای یک سابقه مثبت فامیلی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: ضربه‌هایی مانند سیلی، سوانح رانندگی، برخورد اجسام مختلف به سروگوش از جمله عواملی است که به گوش آسیب می‌رساند و ممکن است سبب آسیب‌های شدید به سیستم شنوایی شوند.؛ از عوامل دیگری که می‌تواند به سیستم شنوایی آسیب برساند سرو صداهای بلند یا یکنواخت و طولانی است .

این مسئول تصریح کرد: افرادی که در محیط‌های صنعتی مشغول به کار هستند بیش از همه در معرض چنین صداهایی قرار دارند که ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری بر شنوایی آنها داشته باشد؛ همچنین استفاده از هدفون به مدت طولانی و با صدای بلند نیز برای نوجوانان و جوانان تا حد زیادی سیستم شنوایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به انواع کم‌شنوایی و راه‌های درمان آن بیان کرد: در کم‌شنوایی انتقالی بیماران احساس انسداد و یا پری در گوش خود دارند و معمولا آرام صحبت می‌کنند؛ زیرا صدای خود را بلند‌تر از حالت معمول در گوش خود احساس می‌کنند.

کم‌شنوایی حسی عصبی، شایع‌ترین نوع کم شنوایی است
وارثی اضافه کرد: کم شنوایی انتقالی ناشی از مشکل در گوش میانی یا خارجی است که این نوع کم‌شنوایی را می‌توان با دارو یا عمل جراحی درمان کرد.

وی عنوان کرد: کم شنوایی حسی عصبی نیز در اثر به وجود آمدن اختلال در عصب دهلیزی حلزونی است؛ که این مشکل امکان دارد در درون مغز یا در اثر ناهنجاری‌های گوش داخلی به وجود آید.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: کم شنوایی حسی عصبی شایع‌ترین نوع کم شنوایی به حساب می‌آید و با دارو درمان نمی‌شود؛ اما می‌توان با استفاده از سمعک تا حد زیادی از افت شنوایی را جبران کرد.

وی با اشاره به علائم کم‌شنوایی حسی عصبی بیان کرد: افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ معمولا بلندتر از حد معمول صحبت می‌کنند؛ زیرا نمی‌توانند صدای خود و اطرافیانشان را به خوبی بشنوند.

وارثی عنوان کرد: افراد مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی از صدای وزوز در گوش خود رنج می‌برند؛ که این صداها معمولا در فرکانس‌هایی رخ می‌دهد که میزان شنوایی در این فرکانس‌ها کم شده است.

وی در ادامه گفت: اگر کم‌شنوایی ناشی از دو حالت فوق (کم شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی انتقالی) باشد، کم شنوایی آمیخته نامیده می‌شود.

این مسئول افزود: کم شنوایی مرکزی نیز در اثر آسیب رسیدن به بافت‌های مغزی به وجود می‌آید؛ که این دسته از بیماران نیز برای بهبود شنوایی از سمعک استفاده می‌کنند.

75درصد کودکان تا 3 سالگی دچار عفونت گوش می‌شوند
وی تصریح کرد: تاخیر در شروع درمان، همراه بودن سرگیجه با کاهش شنوایی، کاهش شنوایی در فرکانس‌های پایین و محدودیت سنی (در سنین خیلی پایین یا خیلی بالا ) از عواملی است؛ که باعث می‌شود تاثیرِ درمان برای بهبود شنوایی کمتر شود.

وارثی عنوان کرد: 75درصد کودکان تا 3 سالگی دچار عفونت گوش می‌شوند؛ اما باید توجه داشت که عدم درمان به موقع عفونت و یا عفونت‌های مکرر در کودک می‌تواند اثرات جدی و برگشت ناپذیر بر شنوایی و گفتار او بگذارد.

وی ابراز کرد: متخصصان شنوایی می‌توانند آزمون‌های شنوایی رفتاری را حتی برای کودکان بسیار کوچک (6 ماهه و کمتر ) انجام دهند و پس از انجام تست‌های تکمیلی، در صورت تایید مشکل شنوایی، انجام هرچه سریع‌تر اقدامات توصیه شده از طرف متخصص شنوایی الزامی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با صلاح‌دید متخصص شنوایی و با توجه به میزان و نوع افت شنوایی کودک، سمعک یا کاشت حلزون و کمک ابزارهای شنوایی در کنار درمان های توانبخشی تربیت شنوایی و گفتاردرمانی برای کودک انجام می‌شود.

اعطای کمک هزینه 3 میلیون تومانی کاشت حلزون به مددجویان بهزیستی
وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که عدم درمان به موقع، موجب مشکلات گفتاری، زبانی، اجتماعی، تحصیلی و عاطفی در کودک می‌شود.

وارثی درمورد خدمات ارائه شده به توانخواهان با معلولیت کم‌شنوایی و ناشنوایی در بهزیستی استان قزوین گفت: کمک هزینه تعمیر پروتز کاشت حلزون به تعداد 40 نفر، کمک هزینه کاشت حلزون سرانه 30 میلیون ريال به تعداد 13 نفر و کمک هزینه خدمات تشخیص و درمان در کلینیک‌های شنوایی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: کمک هزینه تحصیلی 561 دانشجو و دانش‌آموز تحت پوشش با معلولیت شنوایی در دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و آزاد، پرداخت یارانه به مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا پرنیان با سرانه 3 میلیون و 810 هزار ریال و همچنین ارائه خدمات گفتاردرمانی، تربیت شنوایی و کمک به بهبود تغذیه، ایاب و ذهاب به 37 نفر در مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا پرنیان از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان