۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ارجاع ۱۳۹ فقره پرونده تخریب و تصرف به مراجع قضایی/ ۳۰۰ هزار نهال برای روز درختکاری توزیع می‌شود
کد خبر: ۲۷۲۳۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ساعت: ۱۲:۱۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل منابع طبیعی استان اعلام کرد:

ارجاع ۱۳۹ فقره پرونده تخریب و تصرف به مراجع قضایی/ ۳۰۰ هزار نهال برای روز درختکاری توزیع می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی استان با اعلام اینکه ۳۰۰ هزار نهال برای روز درختکاری توزیع می‌شود، گفت: ۱۳۹ فقره پرونده تخریب و تصرف به مراجع قضایی ارجاع شده است.

ارجاع ۱۳۹ فقره پرونده تخریب و تصرف به مراجع قضایی/ ۳۰۰ هزار نهال برای روز درختکاری توزیع می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، علی اکبر اسداللهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزارشد به همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در اقدامات منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: حدود 300 هزار اصله نهال برای روز درختکاری بین علاقمندان و بهره‌برداران توزیع می‌شود.

وی افزود: مطالعاتی در سطح 35 هزار هکتار در منطقه طارم سفلی جهت توسعه درخت کاری انجام شده است؛ برای این کار به دنبال استفاده از منابع جدید آبی نیستیم چراکه بهره‌برداری از منابع جدید آبی برای استان سم است به همین دلیل به دنبال کاشت گونه‌هایی هستیم که با حداقل آب و حتی بدون آب رشد کنند.

این مسئول ادامه داد: از 35 هزار هکتار سطح مطالعه شده حدود 14 هزار هکتار مستعد شناسایی شدند که با تامین اعتبارات لازم می‌توان سطوح جنگل‌کاری استان را افزایش داد.

اسداللهی اضافه کرد: 40 هکتار از اراضی منطقه سپوهین که سال گذشته جنگل‌کاری شده است هجدهم اسفندماه واکاری می‌شود و حدود 370 هکتار از اراضی مناطق هیر و ویار در حال واکاری است.

وی با اشاره به اهمیت "قرق بانی" در حفظ مراتع و منابع طبیعی استان، اظهار کرد: مدیریت چرای دام یکی از مهمترین راهکارها در کاهش بیابان‌ها و جلوگیری از بیابان‌زایی است.

این مسئول ادامه داد: ورود دام غیرمجاز به استان تهدید بزرگی برای پوشش گیاهی استان است که خوشبختانه طی سال جاری با جدیت منابع طبیعی به شدت کاهش یافته است.

اسداللهی تصریح کرد: کشت گل نرگس و گل محمدی در مزارع دیم استان در مراحل تحقیقاتی قرار دارد و پیاز گل نرگس در اختیار برخی کشاورزان تاکستان و آبیک قرار داده شده است تا به صورت ازمایشی کشت شود.

وی بیان کرد: در حوزه بیابان زدایی حدود 11 هزار هکتار پروژه تا پایان سال 95 انجام شده است و با وجود نبود اعتبارات مالی تا پایان سال جاری 2 هزار و 200 هکتار تعهد در زمینه بیابان زدایی داده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اراضی کشاورزی رها شده در استان، گفت: در منطقه آبیک و بوئین زهرا به علت کم آبی برخی مزارع کشاورزی رها شده‌اند که با هدف جلوگیری از بیابان‌زایی بین این کشاورزان نهال توزیع شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه اعتراضات مردم در خصوص ملی بودن برخی اراضی در دست بررسی است، افزود: 800 هزار هکتار از اراضی ملی استان سنددار هستند و تا پایان سال جاری 30 هزار هکتار دیگر نیز دارای سند خواهند شد.

وی تصریح کرد: 100 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان که سال‌های گذشته منشا ریزگردها بوده است در برنامه‌های تحقیقاتی بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان قرار گرفته است.

اسداللهی با بیان اینکه 750 هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد، ادامه داد: سطح جنگل‌های استان 29 هزار هکتار است که در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان بنا شد تا اعتبارات لازم جهت افزایش این میزان تخصیص داده شود؛ چرا که با توجه به اقلیم و شرایط خاک دو برابر کردن سطح جنگل‌های استان عملیاتی است.

این مسئول اعلام کرد: تعداد پرونده‌های ارجاع شده به مراجع قانونی 139 فقره تخریب و تصرف ، 9 فقره دام غیر مجاز و 2 فقره چوب قاچاق بوده است.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان