۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بانوان کارآفرین جدی گرفته نمی‌شوند/ کمبود تبلیغات شهری مهمترین ضعف برگزاری نمایشگاه
کد خبر: ۲۷۲۳۴۶ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ساعت: ۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از نمایشگاه «توانمندی‌های بانوان»؛

بانوان کارآفرین جدی گرفته نمی‌شوند/ کمبود تبلیغات شهری مهمترین ضعف برگزاری نمایشگاه

نمایشگاه توانمندی‌های زنان استان قزوین در مدت برگزاری خود فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی بانوان و عرضه تولیداتشان بود؛ اما به گفته بانوان حاضر در نمایشگاه با مشکلاتی همچون ضعف در اطلاع رسانی و کمبود تبلیغات شهری مواجه بود.

بانوان کارآفرین جدی گرفته نمی‌شوند/ کمبود تبلیغات شهری مهمترین ضعف برگزاری نمایشگاه
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ گل‌عنبر حمزه
بدون تردید سرمایه انسانی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی جوامع است و زنان به عنوان نیمی از نیروی فعال جامعه می‌توانند نقش مهمی در این عرصه داشته باشند.
همین امر مسئولان و برنامه‌ریزان را بر آن داشته تا زمینه را برای مشارکت و فعالیت بیش از پیش بانوان در مسائل مختلف جامعه فراهم سازند.
براساس آمارها 650 هزار و 499 نفر از جمعیت استان قزوین را مردان و 623 هزار و 262 نفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند که ۲۲ درصد از بانوان قزوین شاغل هستند.
در این راستا چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های زنان استان قزوین با هدف حمایت از بانوان توانمند در عرصه‌های مختلف صنایع دستی، صنایع تبدیلی و کشاورزی و صنایع کوچک با شعار «شادابی زنان، شادکامی خانواده، نشاط اجتماعی» در مجتمع تجاری مهروماه قزوین برگزار شد.
برای آگاهی از سطح رضایت بانوان هنرمند و کارآفرین حاضر در نمایشگاه نظرات تعدادی از آنها را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

انسیه خاکدان یکی از بانوان هنرمندی است که با وجود داشتن لیسانس زمین شناسی، به دلیل علاقمندی به صنایع دستی به کار هنری کنف بافی گرایش پیدا کرده و فعالیت خود را در این زمینه ادامه داده است.

بانوان کارآفرین خیلی جدی گرفته نمی‌شوند
وی که از برگزاری نمایشگاه راضی بود با تشکر از مسئولان برگزارکننده در ایجاد فرصتی مناسب برای محک زدن سطح توانایی و کسب مهارت‌های مختلف بانوان می‌گوید: من سرپرست خانوار هستم و با تعدادی از بانوان در زمینه تولید کارهای هنری اشتغال داریم و تقریبا با همین کارها امورات زندگی خود را اداره می‌کنم.
خاکدان ادامه می‌دهد: از آنجاییکه عموما مردم نمایشگاه را به صورت فضای باز می‌شناسند، فضای این نمایشگاه به شکلی بود که مردم تصور می‌کردند مغازه است و در نتیجه کسی برای خرید داخل غرفه نمی‌آمد، البته نمی‌توان گفت که یکی از ایرادات نمایشگاه است؛ بلکه فقط برای مردم توجیه نشده بود.
وی با اشاره به محدودیت‌های کار بانوان گفت: باید به توانمندی بانوان بها داده شود اما متاسفانه بانوان کارآفرین خیلی جدی گرفته نمی‌شوند و برای رفع این مشکل علاو‌ه بر حمایت مسئولان و فرهنگسازی لازم برای ارزش دادن به کار خانم‌ها، بانوان نیز با همت بیشتر هنر و توانایی خود را به جامعه معرفی کنند.
این بانوی کارآفرین بیان می‌کند: متاسفاده جزء افرادی هستم که با وجود مهارت در تولید، آشنایی کافی نسبت به مهارت بازاریابی ندارم و معتقدم در ابتدای امر باید به بانوان این مهارت آموزش داده شود تا بتوانند در زمینه فروش محصولاتشان موفق عمل کنند.
وی در پایان عنوان می‌کند: پنجمین نمایشگاهی است که در آن شرکت می‌کنم و اولین جایی است که دیدم مسئولانی از استانداری پیشقدم شده و اقدام به انجام چنین کاری کردند که ما هم از آن استقبال کردیم.

کیفیت بالای محصولاتم عامل فروش بالا و رمز موفقیتم است
صدیقه بیگم حسینی یکی دیگر از بانوان هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه می‌گوید: سه سال است که در تولید سبزیجات و ۱۴ سال در زمینه تولید ترشیجات فعالیت می‌کنم.
وی انگیزه خود از ورود به این عرصه را داشتن علاقه و کسب درآمد عنوان کرده و ادامه می‌دهد: همسرم ۱۴ سال پیش از دنیا رفت و پس از او به فکر افتادم تا برای تامین مخارج زندگی کار کنم و چون به این کار علاقه داشتم فعالیتم را در منزل با کمک دختر و دامادم شروع کردم.
این بانوی هنرمند قزوینی که ۵۰ سال داشت؛ می‌گوید: کارآفرین بودن دارای محاسن بی‌شماری است و من از وقتی که این کارها را شروع کردم؛ همه فکرم معطوف کار و فعالیتم شد و در نتیجه آرامش فکری و روحی پیدا کردم.
حسینی که با ذوق و شوق فراوان از کار خود سخن می گفت؛ ادامه می‌دهد: تاکنون بیش از ۵ نمایشگاه شرکت کردم و سال گذشته هم در جشنواره ترشیجات که در پارک ملاخلیلای قزوین برگزار شد، رتبه اول را کسب کردم.
مادران کارآفرین، فرزندان کارآفرین تربیت خواهند کرد
وی تصریح می‌کند: من از کارم راضی هستم و با علاقه کار می‌کنم؛ البته اگر فردی فروش خوبی نداشته باشد خستگی کار در تنش مانده و به مرور انگیزه‌اش را از دست می‌دهد؛ اما به لطف خدا به دلیل کیفیت مطلوب و قیمت مناسب محصولاتم، مشتریان فراوانی داشته و فروش خوبی دارم.
این بانوی هنرمند در ادامه با اعلام رضایت از حضورش در نمایشگاه بیان می‌کند: مادران کارآفرین، فرزندان کارآفرین تربیت خواهند کرد؛ چراکه فرزندان با مشاهده تلاش و همت و انگیزه والدینشان آنها نیز به انجام اینگونه امور تشویق می‌شوند.
حسینی عنوان می‌کند: هرگز تصور نمی‌کردم که در این نمایشگاه تولیداتم با استقبال مراجعان مواجه شود؛ از طرفی چون سرمایه کافی نداشتم نمی‌توانستم مقدار زیادی از محصولات تولید کنم؛ اما خوشبختانه برخلاف تصورم روزانه فروش خوبی در این نمایشگاه از انواع سبزیجات و ترشیجات داشتم.
وی با ابراز گلایه از دشواری‌های موجود در مسیر دریافت تسهیلات بانکی می‌گوید: برای گرفتن وام ۵ میلیونی با وجود اینکه خود مسئولان به من پیشنهاد اخذ تسهیلات داده بودند، با مشکلات مختلفی مواجه شدم و سرانجام بعد از بارها مراجعه توانستم تسهیلات دریافت کنم و امیدواریم مسئولان در این زمینه تمهیداتی بیندیشند.
این بانوی کارآفرین با تشکر از زحمات مسئولان برای برگزاری نمایشگاه عنوان می‌کند: همه این غرفه‌ها به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار داده شده و فقط مبلغی بابت میز و صندلی پرداخت می‌کردیم که دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه پس از اینکه متوجه شدند سرپرست خانواده هستم، همان را هم از من نگرفتند.

کمبود تبلیغات شهری مهمترین ضعف برگزاری نمایشگاه بود
زهرا منصوری مسئول غرفه توانمندی‌های زنان روستایی شرکت تعاونی کارآفرینان شمیم ارس می‌گوید: باتوجه به اینکه شرکت تعاونی شمیم ارس در زمینه تولیدات کشاورزی و صنایع دستی فعالیت دارد؛ در این نمایشگاه محصولاتی از قبیل انواع و اقسام عرقیجات، آبغوره، شیره انگور، روغن زیتون، سفیدآب سنتی، انواع قندهای رنگی با ۱۰ نوع طعم طبیعی ارائه شده است.
منصوری عنوان می‌کند: چندان موافق فعالیت بانوان در بیرون از منزل نیستم و معتقدم خانمها می‌توانند در مشاغل خانگی اشتغال داشته تا بتوانند به راحتی سایر مسئولیت‌های خود در زندگی را انجام دهند.
وی بیان می‌کند: متاسفانه در کشورما در زمینه کاری خانم‌ها را جدی نمی‌گیرند و به آنها اهمیت نمی‌دهند و خیلی پیگیر کارشان نیستند که این موضوع معضل بزرگی است.
این خانم جوان در ادامه می‌گوید: نمایشگاه توانمندی‌های بانوان، کم و کاستی‌هایی داشت به طور مثال تبلیغات در سطح شهر یا تیزرهای تلویزیونی کم بود و همه همکاران و غرفه داران نسبت به این موضوع اعتراض داشتند؛ اما در مجموع فرصت مناسبی برای بانوان بود و استقبال بازدیدکنندگان نسبتا خوب بود.
منصوری بیان می‌کند: حضور در نمایشگاه‌ها موجب معرفی شرکت و ارائه کارهای بانوان می‌شود و همین امر انگیزه خوبی برای حضور در سایر نمایشگاه‌هایی خواهد بود که در آینده برگزار می‌شود.
وی در پایان می‌گوید: حمایت‌های مالی از سوی مسئولان ذی‌ربط اگر از همان ابتدای شروع فعالیت صورت گیرد بدون شک در موفقیت، استمرار و توسعه فعالیت بانوان موثر خواهد بود؛ چراکه بسیاری از افراد در شروع کار خود با مشکلات مالی مواجه هستند.
سهیلا جلوخانی از دیگر بانوان شرکت کننده عنوان می‌کند: از طریق دوستانم متوجه برگزاری این نمایشگاه شدم و برای شرکت در آن اعلام آمادگی کردم.
وی با اشاره به بی‌اعتنایی برخی بازدیدکنندگان می‌گوید: فروش محصول، مقوله مهمی است؛ اما توجه و اهمیت بازدیدکنندگان نسبت به کارها و محصولات عرضه شده در نمایشگاه نیز بسیار حائز اهمیت بوده و موجب دلگرمی می‌شود؛ و بالعکس بی‌اعتنایی و عدم توجه آنها موجب دلسردی فرد می‌شود.
جلوخانی کار کردن را عامل شادابی روحی انسان دانسته و ادامه می‌دهد: به نظر من وقتی مسئولان قصد انجام کار گسترده‌ای نظیر برگزاری نمایشگاه دارند؛ باید تبلیغات بیشتر و همه‌جانبه‌ای نیز انجام دهند؛ در حالی که بسیاری از افراد که وارد این مجتمع تجاری می‌شوند از برگزاری نمایشگاه در این مکان اطلاعی ندارند.

الهام چالی‌ها دانش‌آموز سال دوم هنرستان الزهرا در رشته نقاشی که با تشویق معلم خود، همراه با مشارکت سایر هم‌کلاسی‌هایش در این نمایشگاه شرکت کرده بود؛ می‌گوید: به منظور ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت هنری و همچنین آشنایی مردم با کارهای نقاشی همراه با دیگر دوستانم تصمیم گرفتیم که در این نمایشگاه شرکت کنیم.
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه کارها با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد؛ البته در زمینه فروش تابلوها موفق نبودیم؛ اما سفارشات زیادی گرفتیم و همین امر باعث افزایش روحیه و انگیزه بچه ها برای انجام کارهای بهتر شد.
این دانش‌آموز هنرمند عنوان می‌کند: همه چیز در این نمایشگاه عالی بود و تنها مشکل صدا بود؛ چون فضای هنری نیاز به آرامش دارد و باید موسیقی ملایمی پخش شود که این مورد فراهم نبود؛ لذا پیشنهاد می‌کنم کارهای هنری مثل نقاشی یا صنایع دستی در محیط جداگانه‌ای برپا شود.

لزوم حمایت بیش از پیش مسئولان از بانوان کارآفرین
گیتی لشگری ۲۴ ساله، خانم جوانی که با و‌جود معلولیت دست از کار و فعالیت نکشیده؛ بلکه پس از گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای امیدوارانه به کار هنری و صنایع دستی سرمه‌دوزی و تکه دوزی روی آورده است؛ می‌گوید که به کار هنری علاقه فراوانی داشته و با مشاهده آثار دست خود، روحیه‌اش بانشاط می‌شود.
مادر گیتی که حامی و مشوق دخترش برای انجام هنرهای صنایع دستی است؛ می‌گوید: حضور دخترم در نمایشگاه‌های مختلف موجب تقویت روحیه و همچنین بهبود در سخن گفتن او شده است.
وی با اشاره به میزان فروش کم در نمایشگاه بیان می‌کند: نمایشگاه در مکان مناسبی واقع شده؛ اما به نظر من تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است.
لشکری با اشاره به بازدید بانوان سفرای خارجی از نمایشگاه و خرید دو کالا از این غرفه توسط آنها عنوان می‌کند: در طول دو سال گذشته با معرفی صنایع دستی در۶ نمایشگاه شرکت کردیم.
وی با اشاره به لزوم حمایت مسئولان از بانوان کارآفرین عنوان می‌کند: در صورتی که مکان ثابتی برای عرضه تولیدات و آثار هنری بانوان در نظر گرفته شود؛ بدون شک در رونق و توسعه کار آنها تاثیر به سزایی خواهد داشت.

نمایشگاه فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی بانوان و عرضه تولیداتشان بود
ندا کبیریان که همراه با چندنفر از بانوان، غرفه ای در این نمایشگاه را به تولیدات خود در زمینه شیرینی‌های سنتی قزوین، دسر، کارهای فانتزی برای مجالس جشن و تولد و باقلوا اختصاص داده بود؛ می‌گوید: به پیشنهاد یکی از اقوام به اتفاق ۴ نفر از اعضای فامیل به کار شیرینی پزی سنتی روی آوردم.
وی ادامه می‌دهد: ما کار خود را به مدت ۲ سال است که شروع کردیم و اوج کارمان در سه ماه پایانی سال است و از طریق اطلاع رسانی که از طریق فامیل، آشنایان و تلگرام انجام دادیم، مشتریان خود را جذب کردیم.
این بانوی هنرمند بیان می‌کند: اولین بار است که در نمایشگاه شرکت کردیم و تاکنون تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم؛ اما به نظرم فرصت خوبی برای معرفی توانمندی بانوان و عرضه تولیداتشان بود به ویژه برای خانم‌هایی که فاقد مغازه بوده در منزل و به شیوه سنتی فعالیت می‌کردند.
وی می‌افزاید: متاسفانه امسال قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ به طوریکه شاید برخی هم علاقمند به خرید محصولات خانگی باشند اما به دلیل گرانی این محصولات امکان خرید ندارند.

ضرورت آموزش بازاریابی و راهکار جذب مشتری به بانوان کارآفرین
کبیریان هم همچون تعدادی دیگر از بانوان حاضر در نمایشگاه با ابراز نارضایتی از عدم انجام تبلیغات مناسب در سطح شهر می‌گوید: مرکز تجاری مهروماه تازه تاسیس است و هنوز مشتری زیادی را به خود جلب نکرده است به طوریکه هنوز خیلی از مغازه‌های این مجتمع خالی است؛ اما انجام تبلیغات گسترده می‌توانست در استقبال بازدیدکنندگان تاثیر گذارد.
وی تصریح می‌کند: امیدوارم حمایتها به شکلی باشد که با شناسایی بانوان کارآفرین موفق و پیگیری کار آنها زمینه توسعه کارشان فراهم شود و یا اگر کسی در زمینه بازاریابی مشکل دارد به او کمک شود.
کبیریان تصریح می‌کند: در این نمایشگاه سمینارهایی برگزار شد؛ اما اگر به شیوه جذابتر و کاربردی مباحث ارائه می‌شد و مهارت بازاریابی و طریقه فروش و جذب مشتری آموزش داده می‌شود قطعا برای بانوان حاضر در نمایشگاه مفیدتر بود چراکه این مباحث موجب پویایی و رونق مشاغل خانگی می‌شود.
وی می‌گوید: البته تلاش‌هایی از سوی دستاندرکاران برگزاری نمایشگاه برای استقبال بیشتر مراجعان صورت گرفته بود از قبیل برگزاری مسابقه و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح؛ اما درصد بیشتری از قشر جامعه به دلیل پایین آمدن قدرت خرید، فقط به فکر تامین هزینه‌های اصلی و ضروری زندگیشان هستند.

باید بازار ثابتی برای فروش فعالان مشاغل خانگی ایجاد شود
صدیقه آقاجانی از بانوان هنرمند که با ارائه محصولات چرم دست دوز و زیورآلات سنتی در نمایشگاه شرکت کرده بود؛ می‌گوید: برگزاری نمایشگاه اقدام ارزشمندی است و تبلیغات خوبی هم انجام شده اما به نظرم مکان نمایشگاه مناسب نبود.
وی ادامه می‌دهد: با وجود آنکه نمایشگاه در مرکز شهر واقع شده است اما آنطور که باید، بازدهی نداشت؛ اما در نمایشگاههایی که در سرای سعدالسطنه یا نمایشگاه‌های بین المللی استان و یا در ادارات شرکت داشتم، استقبال خیلی خوب بود.

آقاجانی عنوان می‌کند: مسئولان صنایع دستی استان حمایت خوبی از هنرمندان دارند؛ چراکه باتوجه به اینکه ما فقط تولیدکننده بوده و مکانی برای عرضه کالای خود نداریم و از طرفی دیگر هم فاقد توانایی مالی لازم برای کرایه مکانی مشخص جهت عرضه تولیداتمان هستیم؛ از این رو صنایع دستی با برگزاری نمایشگاه در ایام مختلف سال و به صورت رایگان به لحاظ مکانی از ما حمایت می‌کند که موجب دلگرمی است.
وی بیان می‌کند: متاسفانه مردم آنطور که باید از هنر استقبال نمی‌کنند؛ البته به نظرم مکان عامل مهمی در برگزاری نمایشگاه است به طور مثال در مکان‌های عمومی همچون پارک بانوان که رفت و آمد مردم بیشتر است، استقبال مراجعه کنندگان هم بیشتر است.
این بانوی کارآفرین در پایان می‌گوید: باید از کارآفرینان بیش از این حمایت شود و حداقلِ حمایت هم، بیمه شدن آنهاست؛ ضمن اینکه بازار ثابتی برای این افراد در نظر گرفته شود که البته استانداری در این زمینه قول‌هایی داده است که امیدواریم به زودی عملی شود.

بیشتر مراجعان به نمایشگاه بازدیدکننده بودند نه خریدار
زهرا عظیمی یکتا از بانوان کارآفرین حاضر در نمایشگاه می‌گوید: مربی کارهای دستی از جمله سرمه دوزی، ربان دوزی، خیاطی هستم و در این نمایشگاه سعی کردم کارهای سنتی را برای آشنایی بیشتر مردم ارائه دهم.
وی ادامه می‌دهد: به نظر من کارهای دستی ایرانی زیباترین کار در سطح جهان است اما متاسفانه بازار کار ما محدود است و ارگانی خاص از ما حمایت نمی‌کند تا بتوانیم این کارها را به نحو احسنت ارائه دهیم تا هم بازدیدکنندگان با هنر دست ایرانی آشنا شده و خریداری کنند و هم اینکه زمینه رونق اقتصادی و توسعه کار فراهم شود.
این بانوی کارآفرین عنوان می‌کند: بیشتر مراجعان به نمایشگاه بازدیدکننده بودند نه خریدار و این از نقاط ضعف نمایشگاه بود؛ اما نکته جالب این بود که اولین نمایشگاهی بود که می‌دیدم همه شرکت کنندگان در نمایشگاه، خانم بوده و آثار هنری خود را عرضه کردند.
هر چند این نمایشگاه با کمی و کاستی‌های مواجه بود و به گفته برخی از حاضران فرصتی برای معرفی مجتمع تجاری تازه ساخت مهروماه بود؛ اما نمی‌توان نقاط قوت و تلاش دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه را در ایجاد بستری مناسب برای معرفی توانمندی‌های بانوان نادیده گرفت.

امیدواریم با جبران کمبودها و به کار بستن نقطه نظرات و پیشنهادات کارشناسان و بانوان کارآفرین حاضر در نمایشگاه در آینده نزدیک شاهد برگزاری نمایشگاه‌های پربارتر با افزایش استقبال بازدیدکنندگان و بالطبع رشد سطح رضایت شرکت‌کنندگان و غرفه داران باشیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان