۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین راه‌اندازی مرکز تخصصي اهداي پلاسماي خون در تاکستان
کد خبر: ۲۷۲۲۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۱:۴۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان خبر داد:

راه‌اندازی مرکز تخصصي اهداي پلاسماي خون در تاکستان

مدیرکل انتقال خون استان قزوین از راه‌اندازی مرکز تخصصي اهداي پلاسماي خون در تاکستان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۰ نفر در قالب اجرای طرح سپاس به مرکز انتقال خون قزوین مراجعه کرده‌اند.

راه‌اندازی مرکز تخصصي اهداي پلاسماي خون در تاکستان
محمد حسین برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  با اشاره به خدمات انتقال خون استان اظهار کرد: یکی از افتخارات استان قزوین، تامین خون 100 درصد نیاز بیمارستان‌های استان است که شامل 14 مرکز درمانی می‌باشد.

وی افزود: طی سه سال اخیر سمینارهای آموزشی دو روزه طب انتقال خون را در استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار کردیم؛ که این امر موجب شد تا در ده ماه ابتدای سال جاری مصرف خون در بیمارستان‌های استان حدود 5 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش یابد؛ که حاکی از آن است که مصرف بهینه، علمی‌تر و دقیق‌تر انجام شده است.

مراجعه 300 نفر در طرح سپاس به مرکز انتقال خون قزوین
مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اجرای طرح سپاس در استان تصریح کرد: 70 درصد افرادیکه دچار سرطان‌ سلول‌های خونی می‌شوند؛ در خویشاوندان خود فردی را برای آنتی ژن‌های سازگار بافتی جهت پیوند سلول‌های بنیادی خونساز پیدا نمی‌کنند؛ که این مشکل متاسفانه منجر به فوت این بیماران می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح سپاس آنتی ژن‌های سازگار بافتی افراد در یک بانک اطلاعاتی با انجام نمونه گیری ذخیره می‌شود تا اگر فردی دچار سرطان‌های سلول خونی شد و نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی خونساز داشت با مراجعه به این بانک اطلاعاتی، فرد دارای آنتی ژن‌های سازگار بافتی را پیدا کنند که در ادامه با اعلام فراخوان، فرد برای اهدای سلول‌های بنیادی خونساز به انتقال خون مراجعه می‌کند.

برادران تصریح کرد: با این کار در واقع یک فرد جان یک بیمار سرطانی که نسبت به ادامه زندگی ناامید است؛ نجات می‌دهد که خوشبختانه در این بخش از ابتدای سال تاکنون حدود 300 نفر مراجعه کننده داشتیم.

وی عنوان کرد: دو روز در هفته نمونه‌های خونی این افراد را گرفته و برای ذخیره شدن در بانک اطلاعاتی، به تهران ارسال می‌شود تا در وقت نیاز، به فرد اهداکننده جهت اهدای سلول های بنیادی خونساز فراخوان شود.

اهداکنندگان خون موجب افزایش امید به زندگی در بیماران سرطانی می‌شوند
مدیرکل انتقال خون استان قزوین تاکید کرد: طرح سپاس اقدام ارزنده و شایسته‌ای است که انتظار استقبال بیش از پیش مردم عزیز استان را در این بخش داریم تا همانطوری که در اهدای خون ایثارگرانه همت دارند؛ در این بخش هم مشارکت داشته باشند تا ما پاسخگوی نیاز بیماران سرطانی باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: بخشی از محصولات مراکز انتقال خون برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی استفاده می‌شود؛ بنابراین اهداکنندگان خون درواقع امید به زندگی را در بیماران سرطانی افزایش می‌دهند که جای تقدیر و تشکر دارد.

برادران عنوان کرد: تقریبا 50 درصد پلاکت‌های خونی تهیه شده در مراکز انتقال خون و 30 درصد فرآورده‌های سلولی خونی، صرف بیماران سرطانی می‌شود و همچنین پلاسما هم در مورد اشخاصی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند؛ استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: با پیگیری‌های انجام شده تصمیم داریم، در آینده نزدیک مرکز تخصصی اهدای پلاسمای خون را در تاکستان راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان