۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین خودداری آلمان از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف/ این هم از اروپایی که قرار است دوباره اعتماد کنیم
کد خبر: ۲۷۲۲۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

آبروریزی بزرگ؛

خودداری آلمان از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف/ این هم از اروپایی که قرار است دوباره اعتماد کنیم

شرکت‌های سوخت‌رسانی فرودگاه شهر «مونیخ» به‌بهانه رعایت تحریم‌های آمریکا از تأمین سوخت برای هواپیمای حامل «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران خودداری کردند.

 خودداری آلمان از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف/ این هم از اروپایی که قرار است دوباره اعتماد کنیم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، پیش از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، شرکت‌های نفتی فرودگاه این شهر حاضر به سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران نبودند و با دخالت وزارت دفاع و امور خارجه بود که جلوی یک رسوایی گرفته شد.
 
روزنامه «اشپیگل» نوشته است دولت آلمان به‌زحمت موفق شده از ایجاد یک جنجال و آبروریزی جلوگیری کند، زیرا بعد از امتناع شرکت‌های نفتی از سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران، وزارت خارجه آلمان از وزارت دفاع کمک خواسته و دولت مجبور شده با تانکرهای سوخت‌رسان ارتش این اقدام را انجام دهد.
 
وزارت خارجه ایران قبل از سفر ظریف به کنفرانس امنیتی مونیخ از فرودگاه این شهر خواسته بود سوخت لازم برای پرواز هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران به‌سمت مسکو را فراهم کند، اما فرودگاه این درخواست را رد کرده بود. 
 
رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ  گفته با زحمت فراوان، حضور ظریف و هیئت همراه وی در مونیخ امکان‌پذیر شده است.
 
به گزارش دویچه وله، این نخستین بار نیست که وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند. اما حتی در دوره تحریم‌های سخت بین المللی علیه ایران هم، هواپیمای حامل وزیر امور خارجه و همراهانش هیچ‌گاه دچار "مشکل سوخت‌رسانی" به‌دلیل تحریم‌ها نشد.

این هم آلمان!
در همین حال روزنامه وطن امروز نیز نوشت: سیاست دولت جدید آمریکا در قبال برجام و رجزخوانی‌‌های او برای پاره کردن این توافق هسته‌ای باعث شد در ایران دولت حسن روحانی روی ایده برجام منهای آمریکا حساب باز کند. با این حال جریان منتقد سیاست خارجی دولت روحانی بارها تصریح کرد توافق هسته‌ای منهای دولت آمریکا استمرار نخواهد داشت، چرا که دولت‌‌های اروپایی نمی‌توانند برای خود ماهیت مستقلی از برجام تعریف کنند. طی ماه‌ها و هفته‌‌های اخیر نیز با اعلام مواضع صریح تروئیکای اروپایی حاضر در برجام، موضع آمریکا و این کشورها برای افزایش فشار بر ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر هسته‌ای و موشکی آشکار شد. اکنون در بعد اقتصادی نیز همراهی اروپا با آمریکا علیه ایران واضح‌‌‌‌‌‌تر از قبل شده است. اگر در جریان همکاری‌‌های بانکی، آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات‌شان در برجام، صراحتا بانک‌‌های اروپایی را از همکاری با بانک‌‌های ایران منع کرده بودند؛ حالا آبروریزی عدم سوخت‌رسانی هواپیمای وزیر امور خارجه ایران توسط شرکت‌‌های آلمانی نیز وجه دیگری از عدم استقلال همکار‌‌ی‌های اقتصادی اروپا با ایران را نشان داد. آلمان‌ها حالا ثابت کردند با وجود برجام و تعطیلی بخش عمده‌ای از فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران، حتی حاضر نیستند سوخت هواپیمای وزیر امور خارجه برجامی ایران را تامین کنند! اقدامی که یک توهین آشکار به یک دولت و ملت و  نشان‌دهنده واقعیت‌‌های موجود در عرصه قدرت در دنیاست.

*پیام ماجرای مونیخ
روزنامه جوان نیز نوشته است: برخی منابع آلمانی از جمله دویچه‌وله نوشته‌اند كه فرودگاه مونیخ یك هفته قبل از كنفرانس امنیتی مونیخ به طرف ایرانی خبر داده بود كه به دلیل تحریم‌های امریكا قادر نخواهد بود از شركت‌های نفتی برای هواپیمای ظریف سوخت بخرد و به همین دلیل ظریف قبل از سفر از این مشكل مطلع بوده است ولی «‌وست دویچه‌روندفونک‌»، «‌نورد دویچه‌روندفونک‌» و «‌زوددویچه‌سایتونگ‌» می‌گویند كه ظریف پس از آنکه ارتش آلمان آمادگی خود را برای سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران اعلام کرد، به آلمان سفر كرده است. ناظران می‌گویند صرف‌نظر از مناقشه‌ای كه حول سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران شكل گرفته، امتناع شركت‌های سوخت‌رسان مستقر در آلمان از تأمین سوخت هواپیمای ظریف، نشان‌دهنده میزان نفوذ یك دولت اروپایی طرف برجام بر شركت‌‌‌‌هایی است كه در خاك خود مستقر هستند. فرانك والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان در پیامی به مناسبت 22 بهمن 1396 خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، گفته بود كه برلین «همه‌ تلاش خود را مبنی بر حراست از برجام را به کار خواهد بست»، ولی ماجرای فرودگاه برلین نشان داد كه دولت‌های اروپایی حتی در صورت تمایل، ابزار‌های اندكی برای حفظ برجام دارند. ظریف كه در سفر دوره‌‌ای به اروپا رفته، دیروز بدون اشاره مستقیم به ماجرای فرودگاه مونیخ گفت:« ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده، در حالی که امریکا هنوز در حال کارشکنی در این زمینه است.»


*وزارت امور خارجه: ماجرا پیچیده نبود!
در پی اطلاعیه وزارت دفاع آلمان و تایید ماجرا، وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه به این موضوع واکنش نشان داد. بهرام قاسمی در این‌باره گفت: «این مساله آنچنان که در اخبار منتشر شده، موضوعی عمده و پیچیده نبود. موضوع این بود که به دلیل کوتاهی سفر جناب آقای دکتر ظریف به مونیخ و محدودیت زمانی که هیات کشورمان جهت سفر به مسکو با آن روبه‌رو بود، شرکت‌های سوخت‌رسان مستقر در فرودگاه مونیخ با تردیدها و تعلل ناخواسته‌ای روبه‌رو شدند که در نهایت به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سفر هیات کشورمان به روسیه و حضور دکتر ظریف در نشست اندیشکده والدای، با پیگیری‌های به‌عمل آمده و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، با رفع مشکلاتی که ایجاد شده بود، سوخت‌رسانی به هواپیمای هیات کشورمان انجام شد.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان