۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پشت پرده کمک‌های مالی آمریکا به تونس چیست؟
کد خبر: ۲۷۲۱۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۸ ساعت: ۹:۲۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

پشت پرده کمک‌های مالی آمریکا به تونس چیست؟

تصمیم وزارت دفاع آمریکا برای تخصیص ۲۰ میلیون دلار به تونس به منظور تقویت توان دستگاه‌های امنیتی این کشور در مرز لیبی، جنجال زیادی در داخل تونس به پا کرده است.

پشت پرده کمک‌های مالی آمریکا به تونس چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  آمریکا که اغلب کمک‌های مالی آن به کشورهای مختلف در مقابل دریافت خدماتی است که ماهیت آن افشا نمی‌شود، از تخصیص ۲۰ میلیون دلار کمک به تونس با هدف تقویت توان امنیتی آن در مرز لیبی خبر داده است که به نظر می‌رسد این کمک‌ مالی دلایل دیگر هم دارد و شاید حاکمیت ملی تونس را خدشه‌دار کند.

پایگاه «افریکوم» وابسته به آمریکا برای فرماندهی عملیات‌های آن در آفریقا شاید یک نمونه آن باشد؛ همچنانکه واشنگتن از تعدادی از کشورهای آفریقایی خواسته است تا پذیرای این پایگاه در خاک خود باشد و اکنون بیم آن می‌رود که این کمک‌های مالی آمریکا برای جلب موافقت تونس جهت میزبانی از این پایگاه باشد در حالیکه تونس خون‌های زیادی داده تا پس از استقلال، پایگاه‌های نظامی فرانسه از آن خارج شود و این مسئله برای مردم تونس خط قرمز محسوب می‌شود.

آنگونه که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده این کمک‌ها برای تقویت توان دستگاه‌های رصد و کنترل جهت مقابله با مهاجرت‌های پنهانی به سمت اروپا اختصاص می‌یابد و با این تفسیر آلمان نیز وارد خط این کمک و حمایت مالی خواهد شد و این دستگاه‌ها نیز خواهند توانست با گروه‌های تروریستی در دو طرف مرز مقابله کنند در حالیکه در سال‌های اخیر وجود این گروه‌ها به منبع نگرانی برای دو طرف تبدیل شده است.

به نوشته پایگاه «العهد» لبنان، با این حساب با استفاده از دستگاه‌های جدید با قاچاقچیان مواد مخدر نیز مقابله خواهد شد در حالیکه تونس به گذرگاهی برای این مواد تبدیل شده بود و این مواد از دو کشور منبع یکی مغرب که مواد مخدر در آن کشت می‌شود و دیگری لیبی که در مجاورت صحرای جنوبی قرار داد، وارد تونس می‌شد.

سکوت سؤال برانگیز تونس

آنچه بیشتر باعث شگفتی است، سکوت مقامات تونس است که تا کنون به صراحت دیدگاه خود را درباره پذیرش یا عدم پذیرش کمک‌های مالی آمریکا اعلام نکرده‌اند و این سوال مطرح می‌شود که آیا آمریکا با توسل به زور پذیرش کمک‌های مالی را به کشورها تحمیل می‌کند و به جای آن تصمیم می‌گیرد؟ یا اینکه دیدارها و مذاکرات محرمانه‌ای بین دو طرف برگزار شده و نتایج آن به رسانه‌ها درز داده نشده است.

بی‌تردید مسئله وجود پایگاه‌های نظامی بیگانه در خاک یک کشور برای عموم مردم تونس، مسئله‌ای حساس است و اساساً صرف‌نظر از منافع مادی آن با این مسئله مخالفت می‌شود و لذا فرضیه ارائه کمک‌های در مقابل پذیرش پایگاه‌های نظامی در خاک تونس، شاید نوعی توهم باشد و دلیل آن هم این است که رسانه‌های مختلف اطلاعات دقیقی درباره آن ندارند.      

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان