۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شیطنت بی بی سی فارسی در عوض کردن جای شهید و جلاد آشوب خیابان پاسداران+ تصاویر
کد خبر: ۲۷۲۰۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۳ ساعت: ۱۰:۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

شیطنت بی بی سی فارسی در عوض کردن جای شهید و جلاد آشوب خیابان پاسداران+ تصاویر

بی‌بی‌سی با بی‌اعتنایی به علت شروع حادثه خیابان پاسدارن، برخلاف رسالت مستقل خبری، روایت دراویش را از این درگیری‌ها برای اخبار خود برمی‌گزیند و در حادثه وحشیانه اتوبوس بدنبال تغییر جای شهید و جلاد است.

شیطنت بی بی سی فارسی در عوض کردن جای شهید و جلاد آشوب خیابان پاسداران+ تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  خبر اغتشاش دوشنبه شب جمعی از آشوبگران و دراویش در خیابان پاسداران که منجر به شهادت ۳ مأمور نیروی انتظامی و دو بسیجی گردید، باز هم فرصتی را در اختیار رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی قرار داد تا همه تلاش خود را برای سوءاستفاده از بستر بوجود آمده انجام دهند.

بی‌بی‌سی فارسی سردمدار عملیات روانی این رسانه‌ها علیه جمهوری اسلامی، از اولین دقایق آغاز درگیری‌های خیابان پاسداران پوشش ویژه خود را آغاز کرد، اما مثل همیشه حادثه را آنطور که سیاست انگلیسی‌اش ایجاب می‌کرد، روایت کرد.

نگاهی به حجم انبوه گزارشات خبری و تصویری بی‌بی‌سی در خصوص این حادثه که با هدف داغ کردن ماجرا به صورت پیاپی منتشر می‌شد، پیش از همه سانسور اصل حادثه و دلیل بروز درگیری را نشان می‌دهد.

درواقع حقیقت ماجرا که نمایانگر آغاز درگیری از سوی دراویش، اقدام سازمان‌یافته اعضای این فرقه، خواسته نامشروع و شیوه مطالبه توأم با اوباش‌گری آنها دارد، از متن و حاشیه خبرهای بی‌بی‌سی به کلی حذف شد تا صدمه‌ای به خط عملیات روانی این شبکه انگلیسی نزند.

مروری بر اصل حادثه بر اساس فیلم‌های موجود و اعلام سخنگوی ناجا نشان می‌دهد که ماجرا از یک سرقت آغاز شده که با اقدام به موقع مأمورین نیروی انتظامی و دستگیری سارقان همراه بوده است؛ از آنجا که یکی از سارقان دستگیر شده برادر یکی از اعضای فرقه بوده است، مطالبه آزادی مجرم همراه با تهدید و اوباش‌گری در مقابل کلانتری آغاز می‌شود و کار به بستن خیابان پاسداران و جلوگیری از عبور و مرور مردم عادی می‌رسد، تا اینکه یگان ویژه ناجا برای مقابله به صحنه اعزام می‌گردد. اعضای فرقه گنابادی نیز که با صحنه آرایی خود به دنبال این فرصت بودند تا با درگیری مسئله را به شکل تقابل امنیتی با دراویش جلوه دهند، نیز به شدت وارد درگیری شده و برای عقب راندن و منصرف ساختن پلیس، با ورود به خانه‌های ساکنان اطراف، درگیری را به خانه های مردم کشانده و خسارات زیادی نیز به زندگی و وسائل شخصی ساکنان خیابان پاسداران در محدوده کلانتری مذکور وارد می‌کنند.

اما آنچه بی‌بی‌سی روایت می‌کند، گویی روایتی از زبان و به قلم دراویش است! درواقع بی‌بی‌سی به کلی از ماجرای سرقت عبور کرده و سعی دارد به شکلی تلویحی ماجرا را به گونه‌ای روایت کند که از دل آن ایجاد محدودیت برای فعالیت آزادانه و حتی زندگی دراویش در ایران استخراج شود. یکی از گزارش‌های بی‌بی‌سی با عنوان « دراویش گنابادی و کشمکش با حکومت ایران؛ گاه‌شمار» دقیقاً سعی دارد با عبور از حقیقت ماجرا همین مسئله را القا کند.

همچنین در گزارشات تصویری و مکتوب بی‌بی‌سی بارها بر این مسئله تأکید می‌شود که «تجمع دراویش مسالمت‌آمیز بوده» و در اعتراض به دستگیری یکی از دراویش صورت گرفته است، اما هیچ‌گاه اشاره نمی‌گردد که دلیل بازداشت فرد مورد ادعای دراویش چه بوده است و اساساً آیا بستن خیابان پاسداران همراه با شعار و تهدید و توسط عده‌ای قمه به دست در اوج ساعت ترافیک و عبور و مرور مردم برای خریدهای شب عید، حرکتی مسالمت آمیز است؟!

وجه دیگر ماجرا حرکت وحشیانه اتوبوس و یک دستگاه خودروی سواری برای زیر گرفتن مأمورین ناجا و دو بسیجی است که متأسفانه منجر به شهادت ۵ نفر شده است. رفتار بی‌بی‌سی در این حادثه ناراحت کننده، شباهت زیادی به رویکرد این رسانه در قبال وقایع دهه ۶۰ و اعدام تروریست‌های منافقین دارد که به درستی از آن به تلاش برای تغییر جای شهید و جلاد تعبیر شد.

نگاهی به تیتر بی‌بی‌سی در بیان این مطلب تحت عنوان «#اتوبوس؛ موضع آنلاین سیاستمداران درباره #دراویش_گنابادی» به گونه‌ای است که گویا حادثه وحشیانه حمله به مأمورین نیروی انتظامی با اتوبوس، باعث انحراف افکار عمومی از اصل ماجرا شده و به ناحق دراویش را در موضع محکوم و مجرم قرار داده است.

انتخاب برخی توئیت‌ها و پست‌ها در فضای مجازی در واکنش به این اقدام و توضیحات لابه‌لای آنها توسط گزارشگران بی‌بی‌سی، قصد دارد این اتفاق را جدا از اصل ماجرای درگیری، نمایش دهد و البته در ادامه گزارش‌ها سعی شده هم‌وزن این اتفاق از ضرب و جرح دراویش توسط مأمورین نیروی انتظامی سخن گفته شود!

این اتفاق غیر از ۵ شهید مظلومش، ابعاد دیگری همچون ناامنی خیابان پاسداران و خسارت به اموال ساکنین اطراف نیز دارد که بدون شک و بر اساس فیلم های موجود همگی حاصل وحشی‌گری عده‌ای است که خود را درویش می‌نامند و البته بی‌بی‌سی باز هم با گزارشات خط‌دارش از همه این مسائل به راحتی عبور کرده است.

مصطفی آزمایش

تریبون تحلیل و بررسی‌های بی‌بی‌سی در سه‌شنبه شب در خصوص این حادثه نیز در اختیار نماینده خود دراویش یعنی مصطفی آزمایش قرار گرفت تا یکبار دیگر بر همه یادآور شود این رسانه انگلیسی همانی است که یک روز تبدیل به تریبون عبدالمالک ریگی جنایتکار بوده و از او به عنوان رهبر آزادی‌خواه قوم بلوچ نام برده است و یک روز هم از تروریست خواندن داعش خودداری می‌کند.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان