فیلمهای دفاع مقدسی سیمرغ داران سی وششمین جشنواره فیلم فجر
پنج شنبه 22 آذر 1397

در اختتامیه سی وششمین جشنواره فیلم فجر؛

فیلمهای دفاع مقدسی سیمرغ داران سی وششمین جشنواره فیلم فجر/ حاتمی کیا: شکایتم را پیش خدا می برم/ من فیلمساز نظامم

فیلمهای دفاع مقدسی سیمرغ داران سی وششمین جشنواره فیلم فجر/ حاتمی کیا; شکایتم را پیش خدا می برم/ من فیلمساز نظامم
کد خبر: 271764/ کدخبرنگار : 24/ تاریخ انتشار: 1396/11/23 ساعت: 9:52 AM


سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به کار خود پایان داد. فیلم «تنگه ابوقریب» به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و «ابراهیم حاتمی کیا» و «بهرام توکلی» جوایز بهترین کارگردانی را دریافت کردند.



به گزارش سرویس فرهنگ وهنر   صبح قزوین،  مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر شب یکشنبه 22 بهمن ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان، خبرنگاران و اهالی رسانه با نیم ساعت تاخیر در برج میلاد تهران برگزار شد.

اجرای این مراسم برعهده رضا رشیدپور است. رشیدپور بعد از خوشامدگویی گفت که به افتخار پرچم ایران و به افتخار سینماگرانی که با سختی باعث سربلندی سینمای ایران شدند می‌ایستیم و سینماگران ایرانی را تشویق می‌کنیم.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در ابتدای این مراسم گفت: شهریور سال 59 را بسیاری از مردم به خاطر دارند، دشمن به کشور ما حمله کرد و تا به خودمان آمدیم بخشهایی از کشورمان را گرفت. ما به سختی توانستیم مقابل آنها بایستیم. بعد از جنگ نیز بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند که عزت ایران و ایرانی را از بین ببرند  چندسال گذشته دشمنان ایران تصمیم گرفتند جنگ خانمان برانداز را در ایران راه بیندازند و دولت خودساخته به اسم داعش ساختند با هدف تجزیه ایران و از بین بردن سربلندی ایران را می‌خواستند. عزیران و جوانان کشور دیگر پخته شدند و بیرون از مرزها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیبی دشمن را شکست دادند. از همه می‌خواهم که یک دقیقه ایستاده شهدای جمهوری اسلامی را تشویق کنید.پاینده باد ایران و ایرانی. 

در ادامه عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و پیام حسن روحانی را قرائت کرد:

«امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامههای توسعه می­شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه ­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دست­اندرکاران سینمای ما را بر آن می­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می­کند. سینما امکان نقد و گفت­و­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه­های متنوع جامعه فراهم می­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستان­های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج­ها، شادی­ها و امیدهای خود می­گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت­های مردمی­اش باشد. سینما می­تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ­های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری­های خودش تکیه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام­ها و مواریث و دست­آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهم­ترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت­ها و ظرفیت­های ملّی و بین­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی­های عرضة محصولات از مهم­ترین برنامه­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سالن­های نمایش تعریف نمی­شود، بلکه وب‌سایت­ها، شبکه ­های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع می­شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­قریحه و اندیشمند از گسترة ایران­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست­ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال­ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد 14، صفحه 24).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین­مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت­آپ­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط­آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه ­های تنظیم ­کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه­حل­های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!

حسن روحانی 

رئیس جمهور »

سپس محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و به سخنرانی پرداخت:

«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.

سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.

سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.

سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.

به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی  درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد.اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری  ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.
لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.

آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می ده که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.

حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.

کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود.فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار  خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.

اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.

از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.

این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را  ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.

تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است. والسلام»

رضا رشیدپور در ادامه مراسم اختتامیه گفت: من دیدم که در این روزها در سینماهای مردمی، مردم از راه‌های دور برای دیدن بازیگران مورد علاقه‌شان از راه دور و نزدیک می‌آمدند و حتی دیدم کسی از سیستان و بلوچستان برای دیدن هنرمند  مورد علاقه‌اش به تهران آمده بود 4 ساعت منتظر ماند.

 حاضران در سالن بعد از پخش تصویر پژمان جمشیدی در سالن او را تشویق کردند و رشیدپور با اشاره به زخم زبانهای برخی نسبت به کاندید شدن تو، گفت: پژمان تو جایزه‌ا‌ت را همین حالا گرفتی!

 رشید پور در ادامه گفت: استاد مشایخی هم از بیمارستان برای سینماگران و جشنواره فیلم فجر ویدئویی فرستاده و ما هم از عالیجناب مشایجی تشکر می کنیم.

 اهدای سیمرغ‌های سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه توسط رسول صدر عاملی به فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارکداده شد. بهمن ارک ضمن دریافت سیمرغ خود گفت: از همه مسئولین کشور می‌خواهم که به بچه‌های فیلم کوتاه توجه بیشتر کنند.

سیمرغ بلورین بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری با اضافه شدن بهرام بدخشان به رسول صدرعاملی، به فرید ناصر فصیحی برای فیلم «چهارراه استامبول» اهدا شد. 
فرید ناصر فصیحی؛ برنده جایزه بهترین جلوه های بصری بعد از دریافت جایزه از دستان بهرام بدخشانی گفت: من از مصطفی کیایی تشکر می کنم و تولدش را هم تبریک می گویم. واقعا هیجان زده هستم و فکر می کنم این جایزه کار ما را از امروز سخت تر می کند. 

سیمرغ بلورین بخش جلوه‌های ویژه میدانی با اضافه شدن حسن خجسته به بهرام بدخشان و رسول صدرعاملی، به  محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب» رسید.
پسر محسن روزبهانی بعد از دریافت جایزه از حسن حجسته پشت تریبون رفت و گفت: من به نیابت از پدر از تمام اعضای گروه تشکر می کنم به این دلیل که پشت صحنه ما به استانداردهای جهانی نزدیک بود و واقعا کم و کاستی نبود.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی هم بر شانه های سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» نشست.
سعید ملکان بعد از دریافت جایزه بهترین طراحی چهره پردازی از دستان خسرو دهقان گفت: از تمام بازیگران فیلم تنگه ابوقریب تشکر می کنم به خصوص امیر جدیدی، علی سلیمانی، حمیدرضا آذرینگ و جواد عزتی. سیمرغم را به اجراگران گریم فیلم تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه با اضافه شدن فرشته طائرپور به سایر اعضای هیأت داوران  به عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب» رسید.
 عباس بلوندی پس از دریافت سیمرغ خود از دست فرشته طائرپور گفت: از هیات داوران که من را لایق دانستند تشکر می کنم. سیمرغم را به همه گروه فیلم سرو زیر آب همچنین دوستانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس با اضافه شدن کمال تبریزی به سایر اعضای هیأت داوران به سارا خالدی‌زاده برای فیلم «بمب، یک عاشقانه» رسید.
خالدی‌زاده پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. از گروه خوب فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» تشکر می‌کنم و جایزه را به آنها اهدا می‌کنم. از محسن شاه‌ابراهیمی هم به صورت ویژه تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری با اضافه شدن محمدرضا فروتن به سایر اعضای هیأت داوران به علیرضا علویان برای فیلمهای «به وقت شام» و «مغزهای کوچک‌زنگ‌زده» رسید.
علویان پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان محمدرضا فروتن گفت: از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می کنم. همچنین از محسن کیایی ، سهیل بیرقی، محمد خزاعی و سعید سعدی هم تشکر می‌کنم. همچنین از گروهم در استودیو و... هم سپاسگزارم. و همچنین از پژمان لشکری‌پور.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمندبرای فیلم «تنگه ابوقریب» رسید.
 دانشمند پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان فرشته طائرپور گفت: از یداله صمدی یاد می‌کنم او حداقل دوسال است که کار نمی‌کند.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن توسط محمدرضا فروتن، کمال تبریزی، رشته طائرپور، خسرو دهقان، حسن خجسته ،بهرام بدخشان و رسول صدرعاملی، به کارن همایون فر برای موسیقی متن «به وقت شام» اهدا شد.
 همایون‌فر پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. از هیات داوران و حاتمی کیا تشکر می‌کنم. هر بار با او کار می‌کنم و جایزه‌ه ایی که می‌برم واقعا برای او است. این جایزه متعلق به ابراهیم حاتمی‌کیاست و کسانی که جانشان را می‌دهند که ما اینجا جشن برگزار کنیم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین توسط محمدرضا فروتن، کمال تبریزی، رشته طائرپور، خسرو دهقان، حسن خجسته ،بهرام بدخشان و رسول صدرعاملی، به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای تدوین فیلم سینمایی«عرق سرد»تقدیم شد.
 دهقانی و نجاریان روی سن آمدند و سیمرغ‌های خود را از رسول صدرعاملی وحسن خجسته گرفتند. دهقانی ابراز امیدواری کرد که این جایزه را برادرش در هیات داوران (خسرو دهقان) به او نداده باشد! او گفت: از مجموعه همکارانم، کسانی پشت و جلوی دوربین بودند، به خصوص سهیل بیرقی که به سختی فیلم را به نمایش جشنواره رساند و خیلی اذیت شد، تشکر می‌کنم.

 سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین‌دست برای فیلم «سرو زیر آب» رسید.
 زرین‌دست پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان بهرام بدخشانی ضمن تشکر از هیات داوران از حامد حسینی و محمدعلی باشه‌آهنگر تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه به مغزهای کوچک‌زنگ‌زده ساخته هومن سیدی رسید.
هومن سیدی ضمن دریافت سیمرغ خود، گفت: اصلاً نمی‌دانستم چنین سیمرغ وجود دارد. من جایزه‌ام را از شما مردم ایران گرفتم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی نیز به فیلم سینمایی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی رسید.

در ادامه این مراسم ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و از خانواده شهید معزغلامی تجلیل به عمل آورد.  در این بخش مرتضی شعبانی تهیه‌کننده «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به همراه «نورالحلی» روی سن آمدند و لوح تقدیر را از دستان دبیر جشنواره و مادر شهید معز غلامی گرفتند.

سپس سالار عقیلی به همراه گروهش روی صحنه آمدند و با یادی از افشین یداللهی چند قطعه اجرا کردند.

در ادامه این مراسم بار دیگر هیئت داوران جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای ایفای نقش در فیلمهای «چهارراه استامبول» و «عرق سرد» اهدا شد.
 سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر این که جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده‌اند، عجب کارگردانی... او اظهار امیدواری کرد جشنواره فجر جشنواره واقعی سنیمای ایران باشد و محل تجدید دیدار هنرمندان با هم و این که از کارهای هم کیف کنیم و دلخوری‌ها کم‌تر باشد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به جمشید هاشم‌پور برای ایفای نقش در فیلم سینمایی«دارکوب»رسید. سیمرغ این بخش بخاطر عدم حضور جمشید هاشم‌پور به دختر او تحویل داده شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به سارا بهرامی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «دارکوب» تقدیم شد.
سارا بهرامی ضمن دریافت سیمرغ خود گفت: این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. ممنون از بهروز شعیبی که این نقش را به من داد. ممنون از همه عوامل فیلم دارکوب، ممنون از سید محمود رضوی. سیمرغم را به خانواده ام تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی«شعله‌ور» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به امیر جدیدی برای ایفای نقش در فیلمهای سینمایی «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» تقدیم شد.
 جدیدی ضمن تشکر از داوران و کارگردان‌های فیلم‌هایش ابراز امیدواری کرد بتواند این راه را به خوبی ادامه بدهد.  

سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای نگارش فیلمنامه «کامیون» و هومن سیدی برای نگارش فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد. این بخش از جمله بخش‌هایی بود که 2 سیمرغ در آن تقدم شد.
کامبوزیا پرتوی بعد از حضور روی صحنه ضمن انتقاد از این که داوران بازی سعید آقاخانی را ندیده‌اند، از او خواست روی سن بیاید. پرتوی گفت: این سومین جایزه ای است که این فیلمنامه می گیرد و برای همین با دست و دلبازی آن را به آقاخانی تقدیم می کنم. او سیمرغ خود را به سعید آقاخانی اهدا کرد.
سعید آقاخانی گفت: امسال آنقدر بازی‌ها خوب بود، انتخاب سخت شده بود. کامپوزیا پرتوی بی‌نظیر است و از او سپاسگزارم.

سپس جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمانی معادی رسید.
 پیمان معادی بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه داوران گفت: به هیات داوران خسته نباشید می‌گویم و از رسول اف تهیه کننده فیلم هم سپاسگزارم.

سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردانی با اضافه شدن محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی و عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای هیئت داوران به ابراهیم حاتمی‌کیا برای کارگردانی فیلم سینمایی«به وقت شام» و بهرام توکلی برای کارگردانی فیلم سینمایی«تنگه ابوقریب» اهدا شد.اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر
ابراهیم حاتمی کیا بعد از دریافت سیمرغ گفت: ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظامم. من افتخار می کنم از کسانی حرف می زنم که باورشان دارم. من سی سال است روی این سن می آیم و می روم. از سازمان اوج تشکر می کنم. آنها خیلی زحمت میکشند و باید نام سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد. متاسفم از همکارانم که وقتی اسم این سازمان ها و... به میان می آید، به آن معنا می دهند. افتخار می کنم برای مدافعان حرم فیلم ساختم. افتخار می کنم از بچه های سپاه و حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. بابت کارهایم پشیمان نیستم. اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چراکه یک سال رزق به آنها رساندم. امثال رشیدپور این واژه ها را می سازند. به تلویزیون اعتراض می کنم از مسئولان شبکه سه و دو، شکایتم را به خدا می برم. حاج قاسم سلیمانی با دیدن فیلم من اشک ریخت. این نگاه واقعا زشت است برای این مملکت. من شکایتم را پیش خدا می برم.

رشیدپور در واکنش به سخنان حاتمی‌کیا گفت: هرچه آقای حاتمی‌کیا گفت به جان می‌خرم و بر چشمم می‌گذارم و از اظهار لطفش تشکر می‌کنم. از نقد های صحیح او سپاسگزارم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «تنگه ابوقریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان رسید.
سعید ملکان بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای «تنگه ابوقریب» گفت: از هیات داوران تشکر می کنم و جایزه ام برای همه اعضای گروه فیلم است و از آنها دعوت می‌کنم روی سن بیایند. به این دلیل که فضا کمی تلخ شد، من می‌خواهم یک نکته شیرین تعریف کنم. مردم برای اسم شهدا در آخر فیلم دست می‌زدند و این خیلی ارزشمند بود برای ما. گروه سازنده تنگه ابوقریب روی سن آمدند و عکس یادگاری گرفتند.

  برای اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی، اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی سن آمدند. سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی تقدیم شد.

سیمرغ بلورین فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران  به فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانیهومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی رسید.

انتهای پیام/1404



منبع خبر : تسنیم

با کانال صبح قزوین اخبار استان و کشور را دنبال کنید


linkedin

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.