۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین «خاوریِ» اختلاس‌گر روی پرده سینما + عکس
کد خبر: ۲۷۱۷۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ ساعت: ۱۱:۱۷ ↗ لینک کوتاه

یادداشتی بر فیلم «مصادره»؛

«خاوریِ» اختلاس‌گر روی پرده سینما + عکس

برای اولین تجربه احمدی می شود از برخی ایرادهای روایی و فنی او گذشت و به این نکته توجه داشت که کمترین مزیت اینگونه فیلم ها، خوشحال شدن کارگران و کارمندان سینماها در زمان اکران از میزان فروش آن ها است.

«خاوریِ» اختلاس‌گر روی پرده سینما + عکس
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،تمام حرف «مصادره»، روند شکل گیری فردی به نام «جلال خاوندی» (با بازی بابک حمیدیان) است که قرار است فردی به نام «محمودرضا خاوری» را برای تماشاگران تداعی کند.
«جلال خاوندی» (با بازی بابک حمیدیان) در کنار اسماعیل یارجانی (با بازی رضا عطاران)

محمودرضا خاوری در سال ۱۳۳۱ در خرم‌آباد به دنیا آمد. او از بانکداران ایرانی متهم اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است که مدیر عامل بانک ملی ایران بود و در هفته اول مهر ۱۳۹۰ به بهانه«مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا گریخت.

«مصادره» در کنار جلال خاوندی، اسماعیل یارجانی (با بازی رضا عطاران) و پسرش زکریا (با بازی هومن سیدی) را قرار داده تا داستانش را پیش ببرد.

سخاپور (با بازی میرطاهر مظلومی) در کنار زکریا و اسماعیل یارجانی (با بازی رضا عطاران)

شوخی هایی با مایه های جنسی که چندسالی است به سینمای ایران راه پیدا کرده، در «مصادره» پررنگ است اما نمی شود از استهزای اپوزسیون خارج نشین با هدایت فردی به نام سخاپور (با بازی میرطاهر مظلومی) هم گذشت. کارکتری که «هخا» و قول و قرارهایش برای تسخیر ایران را تداعی می کند!

اسماعیل یارجانی کارمند دون پایه ی ساواک، در حالی به آمریکا رفته و به ضدانقلاب پیوسته که سرنوشت اموال او در جای دیگری رقم خورده و توهم توطئه ی او نسبت به همه اطرافیانش، نمونه ای خوب از افرادی است که در تلویزیون های ماهواره ایِ فارسی زبان می شود آن ها را به راحتی پیدا کرد.

مهران احمدی (کارگردان) که 10 سال پیش، کارش را با دستیاری برای عبدالرضا کاهانی(کارگردان)آغاز کرد و در 5 فیلم با او همکار بود، مسیرش را به سمت بازیگری تغییر داد و در فیلم هایی مثل بغض، روز روشن و سریال پایتخت 2 خوش درخشید. او همچنین در فیلم شیار 143 با زوجنرگس آبیار و محمدحسین قاسمی آشنا شد و فیلم نفس را نیز برای آن ها بازی کرد.

مهران احمدی (کارگردان)

احمدی در «مصادره» به عنوان اولین اثر سینمایی اش در مقام کارگردان، از مشاوره های نرگس آبیار استفاده کرد و تهیه ی فیلمش را هم به محمدحسین قاسمی (همسرِ آبیار) سپرده. او فیلمنامه قوی و تقریبا بی عیبی از علی فرقانی را هم در اختیار داشت و توانسته فیلمش را در از نظر فرمی، سرپا نگهدارد؛ با این همه برای اولین تجربه احمدی در مقام کارگردان می شود از برخی ایرادهای روایی و فنی او گذشت و به این نکته توجه داشت که کمترین مزیت اینگونه فیلم های بدنه ی سینما، خوشحال شدن کارگران و کارمندان سینماها در زمان اکران از میزان فروش آن ها است. بی شک از همین حالا می شود فروش بالای «مصادره» را حدس زد و امید داشت که با این فروش، احمدی ادامه مسیر فیلمسازی اش را قوی تر و ماندگارتر ادامه دهد.

برخی عوامل مصادره

و نکته آخر اینکه خروج «مصادره» از لیست آرای مردمیِ جشنواره بهترین دلیل است تا مسئولان جشنواره، ضمن عذرخواهی از مخاطبان، کل این آرا را باطل اعلام کرده و در جشنواره سی و هفتم، راهکار بهتری برای آن بیندیشند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان