۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مشکل عجیب در جایگاه‌های سوخت; نه کارت‌خوان هست نه خودپرداز!
کد خبر: ۲۷۱۷۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ ساعت: ۱۲:۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

مشکل عجیب در جایگاه‌های سوخت; نه کارت‌خوان هست نه خودپرداز!

دعوای میان جایگاهداران سوخت و شبکه بانکی در زمینه زمان واریز پول دستگاه‌های کارت‌خوان به حساب جایگاه‌ها، موجب ایجاد مشکل برای مردم در زمان سوخت‌رسانی شده است؛مشکلی که در جاده‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند.

مشکل عجیب در جایگاه‌های سوخت; نه کارت‌خوان هست نه خودپرداز!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، طی هفته گذشته جایگاه‌های سوخت برخی از استان‌های کشور به دلیل تصمیم جدید بانک مرکزی در تأخیر   واریز وجوه کارت‌خوان‌ها به 24 ساعت، از ارائه خدمات با کارت‌های عضو شتاب بانکی خودداری کردند.

تا هفته گذشته بر اساس فراِیند سیستم شاپرک در هر ۲۴ ساعت دست‌کم ۶ بار وجوه دریافتی به‌وسیله کارت‌خوان‌های بانک عامل در جایگاه‌ها به حساب جایگاهداران واریز می‌شد اما از چند روز قبل و بر اساس تصمیم بانک مرکزی و با هدف مسائل امنیتی، این پرداخت‌ها در هر ۲۴ ساعت یک‌بار انجام می‌شود.

تصمیم بانک مرکزی موجب شد تا بسیاری از جایگاه‌های سوخت، دستگاه‌های کارت‌خوان خود را جمع‌آوری کرده و از مردم طلب پول نقد کنند.

این در حالی است که  کاهش نقدینگی در جایگاه‌ها و ایجاد امنیت، افزایش تسریع در تسویه‌حساب، جلوگیری از آلودگی ناشی از تبادل اسکناس، شفافیت مالی، سرعت عمل در خرید سوخت و مدیریت وجوه از دستاوردهای استفاده از کارت‌خوان است.

اقدام بانک مرکزی موجب انتقاد شرکت پخش فراورده‌های نفتی هم شده است به طوری که محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل این شرکت گفت: در کل کشور سیستم شتاب فعال است و خریدهایی که از طریق سیستم الکترونیک انجام می‌شود مالک وجه، 24 ساعت بعد می‌تواند از این وجه استفاده کند که همه جایگاه‌ها چه شرکتی و چه جایگاه‌های غیرشرکتی باید اینگونه خرید انجام دهند طبیعی است وقتی که بخش اعظمی از فروششان از طریق پوزهای الکترونیکی است و از آنجا که جایگاه دار صبح روز بعد می‌خواهد خرید کند بنابراین وجه باید در اختیارش باشد که متاسفانه این تصمیم بانک مرکزی جایگاه‌ها را دچار مشکل کرده است.

به هر حال تصمیم نابهنگام بانک مرکزی موجب ایجاد صفوف طولانی در جایگاه‌های سوخت داخل شهرها شده است. مردم که تا یک هفته پیش به راحتی با کشیدن کارت خود، بهای بنزین را پرداخت می‌کردند، اکنون همچون یک دهه قبل مجبورند برای بهای سوخت دریافتی، اسکناس بشمارند و به جایگاهدار تحویل دهند.

 اما این مشکل در جاده‌های برون‌شهری، بسیار بیشتر از داخل شهرها است. زیرا در داخل شهرها مردم با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز اقدام به دریافت پول می‌کنند و سپس پول بنزین را نقدی به جایگاهدار می‌دهند. اما در جاده‌ها که دستگاه خودپرداز نیست، رانندگانی که پول نقد ندارند در صورت نبود دستگاه کارت‌خوان در جایگاه سوخت، با مشکل مواجه می‌شوند.

مشخص نیست در شرایط فعلی اجتماعی و اقتصادی کشور، به چه دلیل بانک مرکزی با تصمیمات عجیب و غریب خود، مشکلات جدیدی برای مردم ایجاد می‌کند. بانک مرکزی چند روز پیش هم تصمیم گرفت مبادلات مالی از بستر کدهای دستوری را حذف کند که با رایزنی‌های وزارت ارتباطات، فعلا آن تصمیم به تعویق افتاد. باید منتظر ماند و دید 24 ساعته شدن تسویه‌حساب دستگاه‌های کارت‌خوان، نیز به تعویق می‌افتد یا مشکل سوخت‌گیری ادامه خواهد یافت.


انتهای پیا م/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان