۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ۴۰۰ سرود در جبهه‌های جنگ تحمیلی اجرا کردم/ دولت‌ها حمایت لازم را از هنر انقلابی ندارد
کد خبر: ۲۷۱۶۹۴ نویسنده: حسینعلی زرآبادی پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۵:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مربی و آهنگساز سرودهای انقلابی در مصاحبه با صبح قزوین:

۴۰۰ سرود در جبهه‌های جنگ تحمیلی اجرا کردم/ دولت‌ها حمایت لازم را از هنر انقلابی ندارد

مربی سرودهای انقلابی گفت: در زمان جنگ تحمیلی حدود ۴۰۰ سرود را به عنوان تک خوان یا گروه در مناطق عملیاتی و شهرهای جنگی از غرب تا جنوب اجرا کردم و به عینه تاثیرات این اجراها را در روحیه رزمندگان می‌دیدم.

۴۰۰ سرود در جبهه‌های جنگ تحمیلی اجرا کردم/ دولت‌ها حمایت لازم را از هنر انقلابی ندارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ سرودهای انقلابی ایران به سرودهای حماسی گفته می‌شود که در طول اوج‌گیری پیروزی و پس از انقلاب اسلامی در ایران و برای پشتیبانی از انقلاب و مخالفت با نظام پادشاهی پهلوی ساخته و اجرا شدند.

پیش از پیروزی انقلاب، این سرودها توسط هواداران گرایش‌های سیاسی گوناگون ساخته می‌شدند و بسیاری از آنها در استودیوهای زیرزمینی، خانگی به صورت آماتور ضبط و بر روی نوار کاست در دسترس عموم قرار می‌گرفتند، بسیاری از این سرودها به طور گسترده در سالروز انقلاب به صورت اصل یا با اجرای مجدد در صدا و سیمای ایران پخش می‌شوند و در مدارس به عنوان بخشی از برنامه جشن‌های دهه فجرتوسط دانش‌آموزان اجرا می‌شوند.

به همین مناسبت توانستیم مصاحبه ای با یک آهنگساز و استاد در حوزه موسیقی و سرود داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

حسینعلی زرآبادی پور، آهنگساز قزوینی که متولد سال ۱۳۵۱ است و در حوزه موسیقی، داوری جشنواره‌های دانش آموزی و مربی سرود در استان قزوین فعالیت می‌کند.

وی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸، در دوران طلایی موسیقی و هنر ایران جذب گروه‌های سرود شده و تا به امروز در این زمینه فعالیت می‌کند.

صبح قزوین : با توجه به اینکه شما سال‌هاست مشغول نوازدگی و تدریس هستید نظرتان راجع به وضعیت موسیقی چیست؟
زرآبادی پور: در چند سال اخیر موسیقی ملی(سنتی) با وجود هنرمندان جوان و با انگیزه پیشرفت خوبی داشته است؛ که از نظر رنگ آمیزی و نوع؛ صاحب شناسنامه و شخصیت شده؛ به طوریکه این نوع موسیقی در دنیا معرف موسیقی ایرانی است.

در سبک‌های دیگر موسیقی خصوصا در موسیقی پاپ، شاهد یک نوع آنارشی و هرج و مرج هستیم که سوای از معدود آهنگ سازان و خوانندگان خوب در این زمینه نه تنها شاهده پیشرفت و عملکرد قابل قبول و قابل دفاع نیستیم؛ بلکه بسیار ضعیف بوده و این باعث تقلیل ذائقه‌ی هنری جامعه هدف شده است.

صبح قزوین : به نظر شما موسیقی انقلاب، در حال فراموشی است؟ 
زرآبادی پور:
نه تنها در مورد موسیقی انقلاب نگران نیستم بلکه معتقدم این نوع موسیقی که در خدمت اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است، کم کم به یک برند تبدیل می‌شود و موزیسین‌های با سواد، با انگیزه و کاربلدی در آن مشغول کار هستند.

البته بماند که از سوی مسئولین اصلا حمایتی صورت نمی‌گیرد و به قول آقای ده نمکی با این مضمون که کار هنری حزب الله بسیار مشکل شده است و شاهدیم که سر بچه‌ها را می‌شکنند.

یقین دارم اگر از افراد انقلابی صاحب علم و ذوق هنری دارند حمایت لازم صورت بگیرد؛ شاهد اوج شکوفایی هنر انقلابی به خصوص در زمینه موسیقی خواهیم بود.

صبح قزوین : نظر شما درباره موسیقی نوین و زیرزمینی چیست؟
زرآبادی پور: موسیقی نوین و موسیقی زیرزمینی مقوله‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

اگر در مورد موسیقی زیرزمینی بخواهید، که با توجه به اینکه تهیه استودیو و خروجی آن به لطف ابزار دیجیتال خیلی ساده شده است و شاهد ظهور گروه‌های اصطلاحا زیرزمینی هستیم که معمولا در شعر و یا نوع موسیقی ،به تولید تراک‌های منافی با شئون انقلابی و اسلامی اقدام کرده و در محیطی زیر زمینی نیز بارگذاری می‌کنند.

راه حل این مشکل نیز فرهنگ سازی و تولید قطعات موسیقایی فاخر و باارزش و البته به روز و مناسب حال جوانان است.

صبح قزوین : خاطره انگیزترین سرود در ذهنتان چیست؟
زرآبادی پور: قطعات زیادی را آهنگ سازی کرده ام که برایم بسیار دوست داشتنی و خاطره انگیز بودند؛ اما کاری از نماز ساختم که در چهار جشنواره کشوری حائز رتبه اول شد.

کار دیگری هم برای شهید ساختم برای یک پیانو و فلوت بنام دفتر نقاشی که آنرا هم خیلی دوست دارم.

صبح قزوین : شاخصه‌های ماندگاری یک سرود چیست؟
زرآبادی پور:
مهمترین مشخصه یک سرود خوب وجود یک شعر خوب با مفهموم قوی است؛ یعنی سرود بیشتر از موسیقی مدیون شعر خوب است اما این به معنای اهمیت نداشتن آهنگ نیست.

کلا در قطعات موسیقایی با کلام این شعر است که مهم‌تر تلقی می‌شود؛ خصوصاکه در نزد مردم، از قرون گذشته تا به امروز بهترین هنرمندان مردمی در ایران نیز شاعران بوده اند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما در سرود معمولا شکل تهیه شعر مناسب داریم و این می‌طلبد که شاعران محترم هم در این ژانر بیشتر بسرایند.

صبح قزوین : فارغ از بحث عدم حمایت دولت، گره کار کجاست ؟
زرآبادی پور
: اشکال کار نیروهای دلسوز و باانگیزه در این حوزه این است که، هنوز تکلیف خودشان را با هنر مشخص نکرده اند و این باعث تاسف است به خصوص در زمینه سرود، هنوز هم خیلی از افراد علاقه مند وارد این حوزه نمی‌شوند و این در حالی است که ما شاهد هستیم که یک سرود قوی یا قطعه موسیقیایی در زمان خودش می‌تواند معجزه کند.

در زمان جنگ تحمیلی حدود 400 سرود را به عنوان تک خوان یا گروه در مناطق عملیاتی و شهرهای جنگی از غرب تا جنوب اجرا کردم و به عینه تاثیرات این اجراها را در روحیه رزمندگان می‌دیدم، همچنین در فتنه 88 چند کار خوب را شاهد بودیم که بسیار تاثیر گذار بودند.

البته نه این دولت بلکه دولت‌های قبلی هم در زمینه فرهنگ و هنر آنطور که شایسته بوده حمایتی از هنر انقلابی نداشته اند که باعث تاسف فراوان است و باتوجه به دستور آتش به اختیار مقام معظم رهبری، ما خیلی خود را وابسته به نهادها و دوایر فرهنگی ندانسته و کار خود را می‌کنیم.

صبح قزوین : آیا موسیقی غرب ثبات جایگاه دارد؟ موسیقی ایران هم می‌تواند به ثبات برسد؟
زرآبادی پور:
 در غرب نبوده ام و نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم اما در غرب هم، موسیقی کلاسیک به نسبت موسیقی پاپ به شهادت خود غربی‌ها خیلی طرفدار ندارد؛ اما دستگاه‌های صدابرداری و نورپردازی و سایر ادوات مربوط به کنسرت در غرب بسیار پیشرفت داشته و واقعا شاهد اجراهای بسیار خوب و قوی هستیم.

موسیقی ایرانی هم از نظر ظرفیت بسیار پتاسیل بالایی دارد و حتی می‌شود پاپ ایرانی هم اجرا کنیم؛ اما نباید از دستگاه و ادوات‌های مدرن و امروزی در زمینه صدا برداری  غافل شد.

صبح قزوین : آیا برگزاری جشنواره‌های موسیقی بازدهی لازم را دارد؟
زرآبادی پور:
نسبت به جشنواره خیلی خوش بین نیستم چون تبدیل به مراسمات گزارشی شده اند؛ اما نمی‌توان نقش آنها را خیلی هم کم اهمیت دانست؛ به نظر می‌رسد اهداف در جشنواره‌ها یا فراموش شده و یا از مسیر خود منحرف شده اند و البته از سلیقه‌های فردی داوران هم نمی‌توان گذشت.

یکی از عرصه‌های خوب برای محک خوردن یک هنر آموز یا هنرمند جشنواره‌ است به شرطی که واقعا به معنای واقعی یک جشنواره باشد.

صبح قزوین : دولت‌ها برای اعتلای موسیقی انقلاب اسلامی کاری کرده اند؟
زرآبادی پور:
 بعید می‌دانم این دولت و دولت‌های قبلی برای اعتلای موسیقی انقلاب کاری کرده باشند و یا اگر بوده باشد هم خیلی ضعیف و نامحسوس بود؛ اما نمی‌توان از نقش حمایتی و سیاست گذاری دولت‌ها غافل بود، البته به شرطی که انجام شود و ماهمچنان در این موضوع امیدوار هستیم.

صبح قزوین : چه نوع موسیقی مورد پسند شماست؟
زرآبادی پور:
 به شخصه قطعات ارکسترال و سمفونی را خیلی دوست دارم و بیشتر این موسیقی را گوش می‌کنم.

صبح قزوین : موسیقی انقلاب اسلامی توان ارتباط با نوجوانان و جوانان را دارد؟
زر آبادی پور:
علت اینکه چرا نوجوانان و جوانان ما با موسیقی انقلابی درست ارتباط نگرفته اند، این است که در این زمینه کمتر کار شده و این هم به علت عدم حمایت قوی و سینماتیک از این افراد است.

تولید موسیقی هزینه‌های زیادی دارد و ما چون به لحاظ فقهی آموزش و تدریس موسیقی و از طرفی کنسرت و محلی ثابت برای فروش بلیط نداریم؛ پس باید از طرف نهادهای متولی حمایت شویم که متاسفانه این امر صورت نگرفته و یا خیلی ضعیف بوده است.

صبح قزوین : ویژگی و کیفیت اشعار به کار گرفته شده در سرودهای انقلابی چگونه است؟
زرآبادی پور:
شعر عنصر مهم سرود است و در واقع یک سرود خوب یعنی شعری قوی که خوب آهنگسازی و آرانژه شده باشد؛ اصلا سرود بدون شعر خوب معنی و مفهمومی ندارد.

صبح قزوین : حرف پایانی شما؟
زرآبادی پور:
امیدوارم صنف یا اتحادیه ای ایجاد شود تا ما موزیسین‌ها بتوانیم کنار هم فعالیت کنیم و تحت نظر یک مدیریت درست و قاطع با یکدیگر ملاقات داشته باشیم، چرا که این موضوع در زمینه موسیقی کمک بزرگی به ما خواهد بود.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان