۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۰ درصد نوجوانان استان اضافه وزن دارند/ چاقی احتمال سرطان را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۲۷۱۶۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۲۰ درصد نوجوانان استان اضافه وزن دارند/ چاقی احتمال سرطان را افزایش می‌دهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: میزان شیوع چاقی در حوزه سلامتی در بین نوجوانان چشمگیر است و ۲۰ درصد از جامعه آماری استان در این سن با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند.

۲۰ درصد نوجوانان استان اضافه وزن دارند/ چاقی احتمال سرطان را افزایش می‌دهد
دکتر سید سعید اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن از طریق نمایه توده بدنی(BMI) مشخص می‌شود، که با تقسیم وزن هر فرد بر حسب کیلوگرم به مجذور قد (قد به توان 2) بر اساس متر، عددی به دست می‌آید؛ عدد به دست آمده نشان می‌دهد که آیا فرد دچار اضافه وزن، یا چاقی و یا دارای وزن ایده‌‌آل است.

وی افزود: اگر نتیجه تقسیم وزن فرد به مجذور قد وی، عددی پایین‌تر از 18.5 باشد، به معنای لاغر بودن فرد است و مابین 18.5 تا 25 به معنای آن است که فرد از نظر وزنی در شرایط ایده‌آل به سر می‌برد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: اگر عدد به دست آمده بین 25 تا 30 باشد به معنای آن است که فرد دچار اضافه وزن و عدد بالاتر از 30 نیز به معنای چاق بودن فرد است.

وی اذعان کرد: براساس آخرین آمارها، بیش از 60 درصد جمعیت بالای 18 سال استان قزوین دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

این مسئول عنوان کرد: در بررسی‌هایی انجام شده‌، مشخص شده که 12.5 درصد جمعیت استان در رده سنی 15 تا 23 سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

وی ادامه داد: میزان شیوع چاقی در حوزه سلامتی در بین نوجوانان (18-7 سالگی) هم چشمگیر بوده به طوری که می‌توان گفت 20 درصد از جامعه آماری استان در این سن با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند.

مردم بیشتر از نیاز بدنشان غذا می‌خورند
رییس مرکز بهداشت استان قزوین گریزی نیز به عوامل ایجاد‌کننده چاقی و اضافه وزن زد و گفت: مردم بیشتر از نیاز بدن خود، غذا می‌خورند و همین کار باعث می‌شود تا بخشی از انرژی ایجاد شده در اثر خوردن، بدون آن که مصرف شود به شکل چربی در بدن ذخیره شود.

وی با اشاره به اینکه، به طور میانگین میزان انرژی مورد نیاز روزانه بدن هر فرد حدود 2200 کیلوکالری است؛ تصریح کرد: مازاد انرژی دریافتی به دلیل آنکه مصرف نمی‌شود؛ خود را به شکل افزایش وزن، و در نهایت، اضافه وزن و چاقی نشان می‌دهد.

این مسئول بیان کرد: مسأله قابل تامل و توجه دیگر در این مقوله آن است که متأسفانه در سال‌های أخیر، گرایش مردم به استفاده از غذاهای فرآوری شده و آماده (فست فود) افزایش یافته است و این عادات، بروز چاقی و اضافه وزن را تشدید می‌کند.

زندگی ماشینی، تحرک مردم را کم کرده است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کاهش میزان تحرک بدنی در میان مردم را یکی دیگر دلایل بالا رفتن آمار افراد چاق در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل تغییر سبک زندگی مردم، میزان فعالیت بدنی و تحرک در میان آنان به شدت کاهش یافته است؛ البته ژنتیک نیز می‌تواند زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن در افراد شود.

وی با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها (مثل کم‌کاری تیروئید) نیز می‌تواند در بروز چاقی موثر باشد؛ اظهار کرد: افراد با پیگیری درمان بیماری خود به نوعی از بروز چاقی و اضافه وزن پیشگیری کنند.

دکتر اسکویی با اشاره به زیان‌های چاقی توضیح داد: در این گونه افراد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون سکته مغزی و قلبی، دیابت، انواع سرطان‌ها (به ویژه سرطان کولون، پروستات، تخمدان و سینه) افزایش می‌یابد.

وی تنگی‌نفس، ایجاد درد در مفاصل، کمردرد، مشکلات کبدی (همچون سیروز کبدی و حتی بروز سرطان در این ناحیه از بدن) را از عوارض چاقی عنوان کرد.

دکتر اسکویی گفت: هر یک کیلوگرم وزن اضافه، به میزان چهار کیلوگرم وزن بر زانوها وارد می‌کند؛ از این ‌رو اگر فردی که دچار چاقی است، بتواند وزن خود را به حد ایده‌آل نزدیک کند، تا حدود زیادی از فشار وارده به زانوهایش کاسته می‌شود.

وعده‌های غذایی، نباید حذف شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: کم کردن حجم غذای مصرفی (متناسب با نیاز بدن)، استفاده از لبنیات کم‌چرب، تا حد امکان محدود کردن استفاده از غذاهای آماده (فست‌فودها) در رژیم غذایی، خوب جویدن و آهسته خوردن غذا، استفاده از میان وعده‌های مفید دارای کالری کمتر؛ از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از چاقی، می‌تواند موثر باشد.

دکتر اسکویی هشدار داد برای مقابله با چاقی، نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد.

لزوم حذف نوشابه‌های گازدار
متولی بهداشت استان قزوین استفاده از سه وعده غذایی، صبحانه، ناهار و شام را ضروری دانست و اظهار کرد: فقط نیاز است، حجم غذا کم شود و از مواد غذایی کم کالری اما مفید بیشتر استفاده شود، خوردن انواع آجیل و همچنین مغزها –که برای بدن مفید هستند- نباید بیش از 30 گرم در روز مصرف شود.

دکتر اسکویی درباره ضرورت حذف نوشابه‌های گازدار، گفت: یک شیشه نوشابه یک نفره، حدود 300 کیلوکالری انرژی دارد و خوردن آن، ضمن دارا بودن ضررهای فراوان، می‌تواند زمینه‌ساز چاقی نیز باشد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان