۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین راه نجات باغستان، ایجاد زمینه‌های اقتصادی برای باغداران است
کد خبر: ۲۷۱۶۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ ساعت: ۱۱:۴۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

راه نجات باغستان، ایجاد زمینه‌های اقتصادی برای باغداران است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: راه نجات و احیای باغستان ، توجیه‌پذیر کردن اقتصادی محل برای صاحب باغ است و هر روش دیگری منجر به شکست خواهد شد.

راه نجات باغستان، ایجاد زمینه‌های اقتصادی برای باغداران است
سیاوش شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص ضرورت حفظ باغستان اظهار کرد: باغستان در کنترل آلودگی قزوین نقش مهمی دارد و شورایی برای بررسی وضعیت باغستان‌ها در استان شکل گرفته که محیط زیست نیز عضو این شورا است.

وی افزود: آلودگی هوا به لحاظ وجود گازهای آلاینده در استان وجود ندارد و معتقدیم یکی از دلایل آن کمربند باغستان‌های اطراف قزوین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: نجات، حفظ و ارتقا باغستان بسیار حائز اهمیت است اما باید از اظهار نظرهای انفجاری و کارشناسی نشده خودداری شده و علت به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

شمسی‌پور با بیان اینکه باغستان‌ قزوین به عنوان میراث ملی ثبت شده، تصریح کرد: مدیریت باغستان زیر نظر مستقیم چند ارگان وجود دارد و برای حفظ باغستان به عنوان یک میراث ملی باید هماهنگی بیشتری بین این دستگاه‌ها اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: برخی مواقع اتفاق افتاده که چند روز متوالی درخت‌های زیادی در سطح باغستان قطع شده اما ارگان‌های زیربط اظهار بی اطلاعی کرده و اقدامی صورت نگرفته است.

این مسئول بیان کرد: ما معتقدیم برای نجات باغستان‌ها باید حفظ و نگهداری این سرمایه ملی را برای صاحب باغ‌ها از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر کنیم و راهی جز این وجود ندارد.

شمسی‌پور ادامه داد: تا زمانی که فروش ذغال درختان باغستان سود بیشتری نسبت به نگهداری و حفظ آن برای باغدار دارد چطور می‌توانیم از صاحب باغ انتظار داشته باشیم در احیا و حفظ باغ تلاش کند.

وی افزود: برای حفظ باغستان باید اقدامات مورد نیاز جهت صدور مجوزهای لازم برای استقرار در محل، حفظ و ایجادجاذبه‌‎های جدید گردشگری جهت درآمدزا شدن باغستان و در اختیار قرار دادن امکانات لازم، صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: استراتژی‌های ما برای حفظ باغستان باید بر اساس توجیه‌پذیر کردن اقتصادی محل برای صاحب باغ باشد در غیر اینصورت هر روش دیگری منجر به شکست خواهد شد.

شمسی‌پور با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی نیازمند همدلی و همکاری مردم و دستگاه‌های مسئول است، بیان کرد: درجهت تامین آب مورد نیاز باغستان جلساتی با استانداری برگزار شده است.

وی ادامه داد: طرح موضوع آب به عنوان مشکل باغستان، موافقین و مخالفانی دارد اما ما معتقدیم مشکل باغستان کمبود آب نیست، چرا که در صورت تامین آب مورد نیاز نیز دلیلی برای حفظ باغستان برای مجموعه باغداران وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: وجود گونه‌های گیاهی و جانوری می‌تواند جذابیت لازم برای گردشگران را فراهم کند و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی دیگری نیز می‌توان ایجاد کرد تا با همکاری همه‌جانبه باغداران و مسئولین درجهت احیای باغستان حرکت کنیم.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان