۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قزوین از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم پهلوی‌ بود/ حجت‌الاسلام انصاری را به‌عنوان «شهید شکنجه» می‌شناسند
کد خبر: ۲۷۱۵۷۷ نویسنده: روح‌ الله شریفی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ ساعت: ۹:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر ادبیات پایداری اداره‌کل حفظ آثار قزوین:

قزوین از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم پهلوی‌ بود/ حجت‌الاسلام انصاری را به‌عنوان «شهید شکنجه» می‌شناسند

مدیر ادبیات پایداری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین گفت: قزوین یکی از پایگاه‌های مبارزه با پهلوی‌ها و مخالفان آن بود، شهری که نسبت تعداد مبارزان به وسعت و جمعیتش زیاد بوده است.

قزوین از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم پهلوی‌ بود/ حجت‌الاسلام انصاری را به‌عنوان «شهید شکنجه» می‌شناسند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ تاریخچه انقلاب اسلامی ایران، سرشار از فداکاری و جانفشانی‌های بزرگ‌مردانی است که برای رسیدن به پیروزی و شکوه و صلابت کشور از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

مردان و زنانی که از جان خود گذشتند؛ اما حاضر نشدند حتی ذره‌ای کوتاهی کرده یا از اهداف و آرمان‌های امام و مقتدای خویش دست بکشند؛ بزرگانی که روزهای سخت دوران اسارت در زندان‌های شاهنشاهی و شکنجه‌های سخت و طاقت فرسا را تحمل کردند تا ما امروز شاهد وزش نسیم انقلاب در کشور باشیم.

شهید حجت‌الاسلام نصرت‌الله انصاری یکی از مبارزان روحانی انقلاب اسلامی است که دوم دی سال ۱۳۲۰، در روستای عصمت‌آباد از توابع شهر بوئین‌زهرا به دنیا آمد و تا پایان دکترا در رشته الهیات و معارف اسلامی درس خواند.

این شهید گرانقدر که روحانی و کارمند صندوق تعاون اسلامی بود، سرانجام در بیست و پنجم اسفند ۱۳۵۴، در زندان ساواک تهران بر اثر شکنجه توسط عوامل رژیم شاهنشاهی به شهادت رسید.

"شیخ نصرت" عنوان کتابی است که سیره شهید حجت‌الاسلام نصرت‌الله انصاری، مبارز روحانی انقلاب اسلامی را از بدو تولد تا شهادت بازگو می‌کند؛ این اثر توسط روح‌ الله شریفی نویسنده و محقق دفاع مقدس به نگارش درآمده است؛ به همین مناسبت مصاحبه‌ای انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

صبح قزوین : نقش مبارزان قزوینی را در روند پیروزی انقلاب چگونه دیدید؟
شریفی: شهر تاریخی قزوین همواره یکی از مراکز مهم تحولات سیاسی اجتماعی بوده است؛ به گذشته دور نمی‌پردازم اما نزدیکی این شهر به پایتخت کشور و اتفاقات متنوع و شخصیت‌های تأثیرگذار آن همواره نام قزوین را در تاریخ معاصر پررنگ کرده است، قزوین یکی از پایگاه‌های مبارزه با پهلوی‌ها و مخالفان آن بوده، شهری که نسبت تعداد مبارزان به وسعت و جمعیتش زیاد بوده است.
بخشی از عناصر مهم و تأثیرگذار سازمان مجاهدین، نهضت آزادی از قزوین برخاسته بودند و در میان شاگردان امام خمینی(ره) هم آن‌ها که اهل قزوین بوده‌اند؛ پیش و پس از انقلاب انسان‌های تعیین‌کننده‌ای در سپهر سیاست کشور هستند.

صبح قزوین : پیش از انقلاب نوع مبارزات به چه شکلی بود؟
شریفی: گستره‌ی اقدامات آنها از کوچک‌ترین کار، که پخش اعلامیه باشد تا فعالیت‌های چریکی را شامل می‌شود و سخنرانی، تشکیل هیئت‌های دینی و واکنش به اتفاقات روز کشور، تجمعات و راهپیمایی‌ها در همین راستا هستند؛ این مبارزان تاوان‌های سنگینی هم برای فعالیت‌های خود داده‌اند که حبس، تبعید و شهادت مهم‌ترین این تاوان‌هاست.

صبح قزوین : یکی از شهدای انقلاب استان، شهید حجت‌الاسلام نصرت‌الله انصاری بودند؛ با توجه به اثری که در این زمینه داشتید در مورد حضور این شهید در صحنه و نوع مبارزات ایشان توضیحاتی ارائه بفرمایید.
شریفی: در میان شخصیت‌های مبارز انقلاب قزوین، ایشان جایگاه ویژه‌ای دارد و قطعاً یکی از سرفصل‌های مهم کتاب انقلاب شیخ نصرت است، این شهید بزرگوار نه فقط در قزوین که در میان کشته‌شدگان قبل از انقلاب کمیته مشترک به «شهید شکنجه» معروف است.

وی در میان مبارزان روحانی قزوین همواره جزء 5 نفر اول صف مبارزه بوده و در برخی تحولات جلودار و پیش برنده محسوب می‌شود، امام راحل، آقای انصاری را می‌شناختند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهید بر مظلومیت ایشان گریستند و این جمله به ایشان منصوب است که "شیخ نصرت‌ها بودند که این انقلاب به پیروزی رسید".

شهید انصاری موردتوجه بسیاری از پژوهشگران و مورخان تاریخ انقلاب اسلامی بودند از حمید روحانی گرفته تا رسول جعفریان، علی دوانی و.. در کتاب‌های خود به زندگی او پرداخته‌اند.

صبح قزوین : در کتاب"شیخ نصرت" بیشتر به کدام دوران زندگی ایشان و با چه محورهایی پرداخته ‌شده است؟
شریفی: تا پیش از نگارش این کتاب، شهید انصاری در سطح کشور بیشتر به دو موضوع شناخته می‌شد، اول تشکیل صندوق تعاون اسلامی در قم و دوم خود مسئله‌ شهادت ایشان در زیر شکنجه‌ ساواک
که در همین دو مورد نیز اختلاف‌نظر زیاد بود و عده‌ای از اساس، منکر بخشی از خدمات و حتی نحوه‌ شهادت او می‌شدند.
در چهار سالی که درگیر پژوهش و نگارش این کتاب بودم با اکثر افراد مطلع از هر طیف سیاسی مصاحبه کردم؛ در طول مصاحبه هنوز اسناد ساواک به دستم نرسیده بود، اسناد زمانی به دستم رسید که دیگر نگارش کتاب بر اساس شفاهیات تمام شده بود.
خوشبختانه حاصل گفتگوها چیزی بود که اسناد هم آن را تائید می‌کرد. «شیخ نصرت» به زندگی و زمانه شهید انصاری پرداخته است، بیشتر ترجیح می‌دهم که مردم کتاب را بخوانند و من از لذت مطالعه کسی کم نکنم.

صبح قزوین : خاطره برجسته این شهید از نگاه شما به‌عنوان نویسنده کتاب کدام بود؟
شریفی: وقوع زلزله بویین‌زهرا در شهریور 1341 آثار سیاسی و اجتماعی مهمی بر جامعه‌ ایران گذاشت که مهم‌ترینش باز کردن پای خارجی‌ها به ایران و دشت قزوین بود، حضور آنها در منطقه بویین‌زهرا با واکنش‌های مردم مواجه شد.
شخصاً بخشی از کتاب که به ریزودرشت این اتفاق در روستای عصمت آباد، زادگاه شهید انصاری می‌پردازد را بیشتر از بقیه‌ بخش‌ها دوست دارم؛ چون تمام رنج پژوهش زمانی به شیرینی تبدیل می‌شود؛ که پژوهشگر چیزی را کشف کند و یا از چیزی پرده بردارد که دیگران کمتر به آن توجه کرده‌اند.

صبح قزوین : در مورد نحوه شهادت این شهید توضیح دهید.
شریفی: آقای انصاری در 17 اسفند سال 1354 توسط ساواک دستگیر می‌شود،جرم او همکاری با یک چریک مسلح بوده است و ساواک ایشان را تحت بازجویی قرار می‌دهد تا اطلاعاتی از او بگیرد، شهید انصاری مقاومت می‌کند و به سبب همین مقاومت در زیر شکنجه بازجوهای کمیته مشترک به شهادت می‌رسند.
به دلایلی ساواک تا سال 1356 از اعلام خبر شهادت شهید انصاری طفره می‌رود و خانواده ایشان را کلافه و سردرگم می‌کند؛ در سال 56 تنها به اعلام خبر شهادت اکتفا می‌کند؛ بی‌آنکه نشانی از محل دفن ایشان به خانواده‌اش بدهد و متأسفانه همسر و بقیه اعضای خانواده شهید انصاری تا پیروزی انصاری در برزخی از بلاتکلیفی رنج می‌کشند. سرنوشت این شهید بزرگوار بسیار خواندنی است. قول می‌دهم که کسی از خواندن کتاب پشیمان نشود.

صبح قزوین : آیا در استان قزوین نسبت به جمع‌آوری و ثبت خاطرات مبارزان انقلابی اهتمام وجود دارد؟
شریفی: به لطف خدا تاکنون کارهای خوبی در استان انجام‌شده است؛ البته بیشتر کارها انتشار سند هستند، می‌دانم که حوزه هنری کارهای خوب و به سامانی را در دست نگارش دارد.

صبح قزوین : و اما سوال پایانی اینکه فعالیت‌های انجام شده تا چه حد توانسته در انتقال پیام‌های دوران پیروزی انقلاب، از طریق بیان خاطرات مؤثر باشد؟
شریفی: متاسفانه در این زمینه خیلی موفق نبوده‌ایم؛ همین کار شهید انصاری، 41 سال پس از شهادتش منتشر شده و این خیلی زیبنده جامعه فرهیخته ما نیست، بدتر از آن این موضوع است که از همین چند کتاب منتشرشده نیز بسیاری از مردم بی‌خبرند که امیدوارم تلاش رسانه‌هایی چون شما بخشی از این نقص را جبران کند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان