۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۴۰سال قبل کجا بودیم، امروز کجا هستیم
کد خبر: ۲۷۱۵۲۵ نویسنده: علیرضا وارثی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از دستاوردهای بهزیستی؛

۴۰سال قبل کجا بودیم، امروز کجا هستیم

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب، اقدامات برجسته‌ای در سازمان بهزیستی برای کمک به محرومین و گسترش عدالت اجتماعی در کشور صورت گرفت که در این گزارش به گوشه‌ای از آنها اشاره شده است.

۴۰سال قبل کجا بودیم، امروز کجا هستیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ در سال 1359، قانون تشکیل سازمان بهزیستی به تصویب شورای انقلاب رسید و سازمان بهزیستی از ادغام سازمان‌هایی همچون انجمن ملی حمایت از کودکان، سازمان ملی رفاه نابینایان و ناشنوایان، سازمان ملی رفاه خانواده، انجمن توانبخشی ایران، سازمان بهزیستی کودکان و نوجوانان و برنامه حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست به وجود آمد و مسئولیت کلیه برنامه‌های رفاهی را عهده‌دار شد.

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اقدامات برجسته‌ای در سازمان بهزیستی برای کمک به محرومین و گسترش عدالت اجتماعی صورت گرفت که در این مصاحبه به آنها اشاره شده است.

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به دستاورد‌های 39 ساله انقلاب اسلامی در حوزه بهزیستی اظهار کرد: بررسی عملکرد پیش از انقلاب در بخش بهزیستی و برنامه‌های رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که مجموع مؤسسات رفاهی ایجاد شده تا پیروزی انقلاب شامل 616 نهاد و سازمان بوده است.

پیش از انقلاب بیشتر به طبقات معترض توجه می‌شد تا طبقه محروم
وی افزود: همچنین بررسی نشان می‌دهد که پیش از انقلاب خدمات رفاه اجتماعی در کشور توسعه پیدا کرده و تغییر یافت؛ اما این تغییرات بیشتر مبتنی بر تمایل و آرزوهای کسانی بوده است که این برنامه‌ها را اداره و مدیریت کرده‌اند و کمتر متکی بر نیازهای افراد جامعه و منطبق با جریان توسعه یافته اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به کثرت تعداد مؤسسات رفاهی، نگرش منطبق با واقع بینی نشان می‌دهد که اولاً سیستم خاص، حاکم بر این مؤسسات نبوده و ثانیاً به طور مستقیم بودجه عظیمی را مصرف می‌کردند بدون اینکه به طور اصولی و بنیادی مسائل اجتماعی نظیر اعتیاد، فقر، فحشاء، تکدی گری، بزهکاری، معلولیت و غیره را چاره‌سازی کنند.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های ارائه شده توسط این مؤسسات متوجه شهرها و قشرهای حرفه‌ای و پرخاشگر بوده تا طبقات واقعاً محروم و نیازمند جامعه و از سوی دیگر به دلیل افزایش جمعیت و افزایش مهاجرت‌ها، شاخص‌های رفاه اجتماعی در ابعاد مختلف نشان از ورشکستگی کیفی و حتی کمی برنامه‌های رفاه اجتماعی داشت.

وارثی تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب این مراکز بیشتر به طبقات معترض توجه داشت تا طبقه محروم و بدنه اصلی جامعه نظیر، کارگران و کشاورزان و کسبه جزء و طبقات محروم واقعی از دریافت خدمات رفاهی محروم بودند به طوریکه کشاورزان، ناچیزترین سهم را در این امر داشتند.

مردم پیش از انقلاب به این گونه مؤسسات احساس تعلق نکرده و با آن غریبه بودند 
وی اضافه کرد: برنامه های ارائه شده به دلیل الگو گرفتن از غرب، ریشه در فرهنگ مردمی نداشت، لذا از بزرگترین منبع و نیروی بالقوه یعنی مذهب محروم بود و مردم در جهت به دست آوردن این امتیازات هیچ گونه حرکت و مبارزه ای نداشتند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: مردم پیش از انقلاب به این گونه مؤسسات احساس تعلق نکرده و با آن غریبه بودند، چراکه این قبیل مؤسسات و برنامه‌های ارائه شده، کانالی جهت انتقال فرهنگ غرب به ایران بوده و رفاه اجتماعی وارداتی، توجیه کننده رفاه مصرفی بود و در نتیجه برنامه‌های ارائه شده به سوی ترویج فرهنگ مصرفی و تجملاتی در حرکت بود.

وارثی با اشاره به اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین تحول در بُعد موسسات رفاه اجتماعی در سال 1358 تحقق یافت که بر اساس مصوبه شورای انقلاب، کلیه سازمان‌های رفاهی-اجتماعی در وزارت بهداری و بهزیستی ادغام شدند و سازمان کانون‌های کارآموزی نیز منحل شد.

این مسئول بیان کرد: در سال 1359، قانون تشکیل سازمان بهزیستی به تصویب شورای انقلاب رسید و سازمان بهزیستی از ادغام سازمان‌هایی همچون انجمن ملی حمایت از کودکان، سازمان ملی رفاه نابینایان و ناشنوایان، سازمان ملی رفاه خانواده، انجمن توانبخشی ایران، سازمان بهزیستی کودکان و نوجوانان و برنامه حمایت از خانواده‌های بی سرپرست به وجود آمد و مسئولیت کلیه برنامه‌های رفاهی را عهده دار شد.

وی با اشاره به مهمترین ويژگي خدمات سازمان بهزيستي در حوزه امور اجتماعي بیان کرد: اهمیت به خانواده به عنوان رکن اساسی در جامعه از طریق حمایت از زنان سرپرست خانوار، رشد و پرورش استعدادهای زنان روستایی و سرپرست خانوار از طریق ایجاد اشتغال و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله ویژگی‌های مهم خدمات بهزیستی پس از انقلاب است.

وارثی عنوان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به اجرای طرح‌های فقرزدایی برای كاهش شكاف طبقاتي در جامعه، توانمندسازی افراد از طریق تشکیل گروه‌های همیار در حیطه‌های زنان سرپرست خانوار و فرزندان شبانه روزی، تلاش در جهت ارائه و گسترش خدمات بیمه‌ای به جامعه هدف، تکریم ارباب رجوع و خدمات رسانی به نيازمندان واقعي، توسعه استفاده از توان و ظرفیت بخش غیر دولتی و گسترش خصوصی سازی در مهدهاي کودک و ایجاد اشتغال برای زنان و دختران جوان و جویای کار اشاره کرد.

فعالیت 10 موسسه مردم نهاد در زمینه انواع معلولیت‌ها در سطح استان
وی افزود: به منظور دستیابی به مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دستیابی به سطح سلامت مطلوب، بهره‌مندی ار تساوی فرصتها، حضور فعال و موثر درخانواده و اجتماع و تبدیل توانمندی‌های بالقوه به مهارت‌های بالفعل این معاونت دارای تعداد 25570 پرونده توانبخشی به تفکیک معلولیت است.

وارثی عنوان کرد: به منظور كاهش تصدي‌گري دولت، حمايت از بخش خصوصي و ارتقاء كيفي خدمات ارائه شده، توسعه و گسترش مراكز توانبخشي غيردولتي تحت نظارت سازمان در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: تعداد کل مراکز توانبخشی غیردولتی تحت نظارت بهزیستی استان 45 مرکز است که شامل 20 مراکز نگهداری و شبانه روزی، 5 مرکز ویزیت در منزل به تفکیک نوع معلولیت، 2 تمرکز مراقبین در منزل و 18 مرکز توانبخشی روزانه است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: به منظور سهولت دسترسی معلولان به خدمات، تسریع خدمات رسانی و توانمند سازی معلولان با مشارکت بخش غیردولتی تعداد 6151 پرونده توانبخشی به مجتمع‌های خدمات بهزیستی وکلینیک‌های مددکاری واگذار شده است.

وی ادامه داد: بهزیستی استان قزوین به 5010 خانوار تحت پوشش کمک هزینه خدمات توانبخشی و حمایت در منزل پرداخت می‌کند همچنین در راستای تقویت انگیزه‌های تحصیلی و بهبود کیفیت زندگی این افراد، 1767 دانش آموز معلول تحت پوشش این معاونت هستند.

وارثی ابراز کرد: همچنین به منظور ایجاد فرصت‌های برابر در زمینه کسب دانش و علم، فراهم کردن زمینه دستیابی به شغل مناسب، استقلال مالی و توانمند سازی، 232 دانشجوی معلول (دانشگاه آزاد 80 نفر، پیام نور37 نفر، شبانه 9 نفر، جامع علمی کاربردی 57 نفر، دولتی19نفر) تحت پوشش سازمان بهزیستی انجام شده است.

وی عنوان کرد: جهت توسعه برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه در بطن توسعه اجتماعی در راستای ارتقاء سلامت و کاهش فقر در مناطق روستایی تعداد 6628 نفر تحت پوشش برنامه cbr هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به فعالیت 10 موسسه مردم نهاد در زمینه انواع معلولیت‌ها در سطح استان گفت: پرداخت حق پرستاری به معلولین ضایعه نخاعی، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون، ارائه خدمات توانپزشكي و كمك به درمان معلولين، تامین وسایل و اندام‌های مصنوعی و تامین وسایل کمک توانبخشی و وسایل بهداشتی از جمله طرح‌ها و برنامه هایی است که توسط اين نهاد در طی این سال‌ها در حال انجام است.

45 واحد مسکونی در دهه‌فجر به مددجویان بهزیستی واگذار می‌شود
وی با اشاره به برنامه‌های بهزیستی استان قزوین در دهه فجر گفت: نواختن زنگ انقلاب در کلیه مهدهای کودک استان، غبار روبی مزار شهدا در روز نخست از دهه مبارک فجر، برگزاری نمایشگاه از دستاوردهای جامعه هدف بهزیستی، برنامه ریزی جهت برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی، حضور مدیران در نماز جمعه و ایراد سخنرانی، دیدار با خانواده شهدا و شرکت در راهپیمائی 22 بهمن از جمله برنامه‌های بهزیستی استان در ایام دهه مبارک فجر است.

وارثی خاطرنشان کرد: افتتاح مهد کودک، افتتاح کلینیک مددکاری، افتتاح مرکز بهبودی اقامتی، افتتاح مرکز مشاوره روان پویا و افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک از دیگر برنامه‌های اجرایی دهه فجر است.

وی تصریح کرد: افتتاحیه مسکن مهر دو معلولی از دیگر برنامه‌های بهزیستی است که در این راستا 45 واحد مسکونی به ارزش هر کدام 250 میلیون ریال به جامعه هدف واگذار می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان