۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چرا باید اشتغال‌های کاذب منجر به سرطان، رواج یابد/ عامل اغلب سرطان‌ها مصرف دخانیات است
کد خبر: ۲۷۱۳۹۴ نویسنده: دکتر فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ساعت: ۱۳:۲۷ ↗ لینک کوتاه

گلایه‌های دبیر انجمن اسلامی پزشکان قزوین:

چرا باید اشتغال‌های کاذب منجر به سرطان، رواج یابد/ عامل اغلب سرطان‌ها مصرف دخانیات است

دبیر انجمن اسلامی پزشکان قزوین گفت: چرا باید اشتغال‌های کاذب یا اشتغال‌های منجر به بیماری و سرطان زایی را در جامعه ترویج دهیم؛ این در حالی است که مصرف قلیان چندین برابر بیش از استعمال سیگار، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

 چرا باید اشتغال‌های کاذب منجر به سرطان، رواج یابد/ عامل اغلب سرطان‌ها مصرف دخانیات است
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به تصویب طرح آزادسازی قلیان در قهوه‌خانه‌های مجوزدار اظهار کرد: قطعا با بحث آزادسازی مصرف قلیان در قهوه خانه‌ها مخالفیم؛ البته شاید دلایلی برای این مصوبه همچون بحث صنعت گردشگری، مباحث تاریخی، ایجاد اشتغال و بحث تفریحات جوانان وجود داشته باشد.

وی افزود: این موضوع باید از همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار گیرد؛ قطعا در تاریخ هر ملتی یک سری ویژگی‌ها و آداب و رسوم خوب و همچنین ویژگی‌ها و آداب و رسوم نامناسب،خرافی و غلط هم مشاهده می‌شود؛ بنابراین دلیلی ندارد که همه سنت‌های گذشته را خوب و مثبت تلقی کرده و از آن الگوبرداری و پیروی کنیم.

دبیر انجمن اسلامی پزشکان استان قزوین خاطرنشان کرد: البته کشور ما دارای سنت‌های خوبی نظیر سنت خانواده محوری، تشکیل خانواده یا سنت خوب عفاف و حجاب، سنت حیا و پاکدامنی و صله رحم و دیدو بازدید است؛ که البته امروزه آنطور که شایسته است به آنها اهمیت نمی‌دهیم.

قهوه‌خانه‌ها باید مکانی برای احیای سنت‌های درست گذشته باشند
وی در ادامه بیان کرد: چندی پیش زمانیکه از وزیر بهداشت در مورد بحث رعایت عفاف و حجاب در بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و درمانی حوزه سلامت سوال شد، وزیر اینطور اذعان کرد که در این زمینه ضعف وجود دارد؛ چرا نمایندگان در آن زمینه مصوبه‌ای را ارائه ندادند.

محمدبیگی اضافه کرد: چرا نمایندگان مجلس در زمینه ارتقاء سطح حقوق شهروندی که یکی از بخش‌های آن بحث عفاف و حجاب است، طرح مناسبی را که توسط نماینده مردم مشهد در مجلس ارائه شده بود؛ را پیگیری نکردند اینها سوالاتی است که ما از نمایندگان محترم مجلس داریم.

وی تصریح کرد: اگر بحث احیای آداب و رسوم گذشته و توجه به مباحث تاریخی کشور است، همواره ایرانیان جزء افرادی بودند که حریم و حیا و عفت و حرمت را نگه می‌داشتند؛ چرا در این زمینه‌ها نباید مصوبات جدیدی داشته باشیم.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین با اشاره به بحث اشتغال‌زایی که از دلایل آزادسازی مصرف قلیان ذکر می‌شود، گفت: چرا باید اشتغال‌های کاذب یا اشتغال‌های منجر به بیماری و سرطان زایی را در جامعه ترویج دهیم؛ این در حالی است که براساس تحقیقات علمی صورت گرفته، مصرف قلیان چندین برابر بیش از استعمال سیگار، خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در عصر پیشرفته امروز که همه به دنبال سلامت محوری بوده و همه جوامع به خصوص جوامع پیشرفته، مصرف سیگار را در مکان‌های عمومی ممنوع می‌کنند، آیا مصوبه کنونی در شأن مردم ایران یا در شأن نمایندگان مجلس است؟

محمدبیگی بیان کرد: نمایندگانی که به این طرح رای دادند آیا بار افزایش یافته ناشی از مرگ و میر سرطان‌های ناشی از قلیان را خود به دوش می‌گیرند یا باید مردم متحمل این بار شوند یا اینکه باید دولت هزینه‌های اضافی ناشی از این بیماری را پرداخت کند.

کم‌کاری مسئولین را نباید به پای درخواست جوانان گذاشت
وی با اشاره به هزینه بالای درمان بیماری سرطان گفت: هر دوره شیمی درمانی و دوره تشخیص و اقدامات پاراکلینیکی برای بیماران سرطانی هزینه‌های بسیار بالایی را دربردارد، آیا در این مصوبه فکری برای این قضیه شده است.

این مسئول با بیان اینکه 90 درصد افراد سیگاری به نوعی مبتلا به سرطان می‌شوند، عنوان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اغلب سرطان‌ها ارتباطی با مصرف دخانیات دارند آیا این موارد در این مصوبه مورد توجه نمایندگان بوده است؛ در حالی که در تمام دنیا همه به سمت سلامت محوری هستند آیا این طرح ضد سلامت می‌تواند مورد تایید افکار عمومی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر دارای حائز اهمیت، بحث تفریح است، ما در جامعه نیازمند تفریحات سالم هستیم که فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی پر از تفریحات سالم، بازی‌های گروهی و فعالیت‌های ورزشی متنوع است؛ چرا باید برای تفریح به سراغ قلیان رفت، آیا به صرف ایجاد اشتغال این مجوز را داریم که جوان‌ها را به سمت لاابالی‌گری هدایت کنیم.

این مسئول اذعان کرد: معمولا کشیدن سیگار و قلیان با برخی از تفریحات ناسالم دیگر همراهی دارد و متاسفانه استفاده از قلیان می‌تواند آغازگر استعمال سایر مواد دخانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد افراد مصرف کننده قلیان بعضا به سوی مصرف مواد دیگر گرایش پیدا می‌کنند که استفاده از مواد و سوء مصرف منجر به آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی و در نهایت شیوع بزهکاری در جامعه می‌شود، آیا به دلیل نرخ بالای بیکاری مجوز این را داریم که هر شغلی را در جامعه رواج دهیم.

محمدبیگی تصریح کرد: اینها سوالاتی است که من از نمایندگان مجلس دارم و برای من تعجب برانگیز است که وقتی وزیر محترم بهداشت مخالفت می‌کند و یا زمانی که افراد متخصص و کارشناس دیگر مخالف این طرح هستند، آیا نمایندگان مجاز هستند بدون نظر کارشناسی و بدون استفاده از نظرات افراد دلسوز حوزه سلامت چنین طرحی را تصویب کنند؟

وی بیان کرد: همه اینها در حالی صورت می‌گیرد که مردم ما به شدت مشکلات معیشتی دارند و این مصوبه، اولویت مردم ما نیست؛ آیا مطرح شدن این طرح در صحن مجلس می‌تواند دردی از مردم را دوا کند.

محمدبیگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری عنوان کرد: بر اساس فرمایشات مقام رهبری، "ملت ایران نه مجلس دولتی می‌خواهند نه مجلس ضددولتی، بلکه مجلسی می‌خواهند که به وظایف خودش آشنا بوده و علاقه‌مند واقعی به پیشرفت کشور باشد و پیشرفت کشور را در تربیت علمی جوانان با استعداد بداند و مجلسی را می‌خواهند که درد مردم را بشناسد و درصدد درمان و علاج آن دردها باشد".

وی ادامه داد: آیا این مصوبه مطابق فرمایش مقام معظم رهبری و مطالبه‌ ایشان از نمایندگان مجلس است؟ آیا این مصوبه دردی از دردهای جامعه ما را درمان می‌کند یا اینکه بالعکس دردی مضاعف بر دردهای ما می‌افزاید.

دبیر انجمن اسلامی پزشکان استان قزوین تصریح کرد: البته منظور ما جمع شدن فعالیت قهوه‌خانه‌ها نیست چراکه در روزگار گذشته در قهوه خانه‌های ایرانی پرده خوانی، فردوسی خوانی و حافظ خوانی انجام می‌شد؛ اکنون نیز می‌توان با به کار‌گیری خلاقیت و نوآوری و داشتن دید هنری صحیح، فعالیت‌های فرهنگی هنری و ارائه دمنوش‌های سنتی ایرانی که برای سلامتی مفید هستند، در این قهوه‌خانه‌ها صورت گیرد.

ذائقه سازی شبکه‌های مجازی برای جوانان
وی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای جوانان آگاه و فهیمی است؛ اما متاسفانه مسئولین فرهنگی برای ذائقه سازی جوانان تلاش لازم نمی‌کنند و خود را کنار کشیده اند؛ این در حالی است که بودجه فرهنگی کشور کمتر از نیم درصد است که آن هم محقق نمی‌شود.

محمدبیگی گفت: امروزه از طریق شبکه‌های مجازی مانند تلگرام برای جوانان ذائقه سازی می‌شود، آیا فکر می‌کنید شبکه‌هایی مانند تلگرام که نقش خود را در اغتشاشات نشان دادند به سمت ذائقه سازی مناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی پیش می‌روند؟

وی در پایان با بیان اینکه کم کاری مسئولین را نباید به پای درخواست جوانان گذاشت، گفت: قطعا دشمنان به فکر ارتقاء سطح فرهنگی و حتی تفریح و سرگرمی جوانان ما نیستند؛ بلکه به دنبال آنند که جوانان ما را مشغول لاابالی گری، مسائل شهوانی و جنسی و آسیب‌های سوء مصرف مواد کرده تا بتوانند سیاست‌های استکباری خود را در کشور ما رقم بزنند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان