۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین نگاه معطوفی به ایجاد اشتغال در کلیات لایحه بودجه وجود نداشت/ بودجه اختصاصی دولت پاسخگوی ۶۵هزار پروژه نیمه‌تمام نیست
کد خبر: ۲۷۱۳۳۸ نویسنده: داوود محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ ساعت: ۱۰:۲۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

نگاه معطوفی به ایجاد اشتغال در کلیات لایحه بودجه وجود نداشت/ بودجه اختصاصی دولت پاسخگوی ۶۵هزار پروژه نیمه‌تمام نیست

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: با توجه به بالا بودن مبلغ هزینه‌های جاری دولت، طرح‌های متعددی داریم که نیمه‌تمام مانده و دولت باید آن را تکمیل کند در حالی که میزان بودجه اختصاصی به پروژه‌های عمرانی پاسخگوی هزینه‌های آن نمی‌شود.

نگاه معطوفی به ایجاد اشتغال در کلیات لایحه بودجه وجود نداشت/ بودجه اختصاصی دولت پاسخگوی ۶۵هزار پروژه نیمه‌تمام نیست
داوود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین در خصوص رد لایحه بودجه سال 97 اظهار کرد: یکی از دلایل رد لایحه بودجه سال 97 در مجلس شورای اسلامی نحوه انتشار اوراق مشارکت بود که از نظر نمایندگان سقف انتشار این اوراق زیاد بود و ضمن ایجاد بی‌انضباطی مالی به نوعی دولت مقروض می‌شود.

وی افزود: بحث استفاده از فاینانس در تکمیل پروژه‌ها یکی دیگر از دلایل رد لایحه بودجه بود که از نظر نمایندگان مجلس استفاده زیاد از فاینانس موجب بی‌انضباطی مالی شده و ایران را به سایر کشورها مقروض می‌کند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس با بیان اینکه در ارتباط با ایجاد اشتغال در لایحه بودجه نگاه معطوفی وجود نداشت، اضافه کرد: در این لایحه تأمین حقوق بازنشستگان 3 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که نمایندگان این مبلغ را کافی نمی‌دانستند.

محمدی با اشاره به اینکه بودجه‌ریزی ارائه شده به مجلس مبتنی بر عملکرد نبود، ادامه داد: استانی شدن بودجه‌های آموزش و پرورش و بنیاد شهید، قطع یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بالا بودن سقف انتشار اوراق مشارکت از دیگر مواردی بود که مخالفان تصویب لایحه بودجه 97 مطرح کردند.

آموزش و پرورش 7 میلیارد تومان کسری بودجه دارد
وی عنوان کرد: نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند اگر بودجه‌های آموزش و پرورش و بنیاد شهید ملی باشد، بهتر است به ویژه در شرایط فعلی که بودجه استان کم است و ادارات کل آموزش و پرورش و بنیاد شهید الان با کسری بودجه روبروست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: هم اکنون آموزش و پرورش 7 میلیارد تومان و بنیاد شهید 10 میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

وی با بیان اینکه اگرچه با کلیات بودجه موافق است اما در جزئیات آن بحث‌ها و نقدهایی دارد که در صحن علنی مجلس مطرح است، گفت: تمرکززدایی، تفویض اختیار به استان‌ها، گسترش حمل و نقل ریلی که موجب حفاظت از محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و افزایش امنیت تردد مردم می‌شود از جمله نقاط قوت بودجه پیشنهادی 97 بود.

این مقام مسئول افزود: در اکثر استان‌های کشور از جمله استان قزوین با مشکل آب شرب و کشاورزی روبرو هستیم و یکی از مواردی که در لایحه بودجه97 مورد تأکید قرار داشت، آب شرب و کشاورزی بود.

وی اضافه کرد: توجه به محیط‌زیست و ساماندهی پسماندها از دیگر نقاط قوت بودجه پیشنهادی بود؛ زیرا هم اکنون این مسائل یکی ازدغدغه‌های جهانی بوده و کشور ما از آن مستثنی نیست؛ بنابراین در شرایطی که سرمایه‌های طبیعی و ملی ما در معرض نابودی قرار دارد برای حفاظت از آن باید بودجه ای در لایحه 97 در نظر گرفته شود.

محمدی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه به عنوان موافق صحبت کردم اما نسبت به برخی از موارد نقد داشتم که از آن جمله می‌توان به تأمین حقوق بازنشستگان اشاره کرد؛ زیرا بودجه لازم برای این امر در لایحه یکهزار میلیاردریال در نظر گرفته شده بود که کافی نبود و در مجلس شورای اسلامی به 2 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

بیش از 80 درصد بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود

وی با اشاره به اینکه مجلس مصوب کرده بود دولت بودجه‌ریزی عملیاتی را وارد صحن مجلس کند که دیرهنگام این اقدام صورت گرفت، عنوان کرد: 65 هزار پروژه نیمه‌تمام در سطح کشور داریم که سال گذشته با تمام تلاش‌هایی که صرت گرفت، دولت موفق به واگذاری تمام این پروژه‌ها نشد در حالی که بخش دولتی و خصوصی باید در کنار هم بتوانند نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام کنند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس با بیان اینکه بودجه منابع و مصارف را تعریف می‌کند باید بین منابع و مصارف تعادل وجود داشته باشد، تصریح کرد: درآمدهای ایران از محل فروش نفت و مالیات است و به تناسب آن باید هزینه کنیم.

محمدی اضافه کرد: هزینه‌های جاری دولت سنگین است؛ بنابراین برای هزینه‌های عمرانی مبلغ زیادی اختصاص نمی‌یابد؛ زیرا بیش از 80 درصد بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری آن شده و کمتر از 20 درصد صرف هزینه‌های عمرانی می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به بالا بودن مبلغ هزینه‌های جاری دولت، طرح‌های متعددی داریم که نیمه‌تمام مانده و دولت باید آن را تکمیل کند در حالی که میزان بودجه اختصاصی به پروژه‌های عمرانی پاسخگوی هزینه‌های آن نمی‌شود.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان