۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین خبری از حمایت‌های دولتی نیست؛ مردم به داد تولیدکنندگان برسند/ برنج امریکایی سر سفره ایرانی‌ها
کد خبر: ۲۷۱۳۰۷ نویسنده: اعظم میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ ساعت: ۹:۴۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

خبری از حمایت‌های دولتی نیست؛ مردم به داد تولیدکنندگان برسند/ برنج امریکایی سر سفره ایرانی‌ها

" از حمایت‌های دولتی خبری نیست و تنها حامی تولیدکنندگان داخلی مردم هستند" گلایه‌ای مشترک که از زبان بیشتر تولیدکنندگان داخلی حاضر در نمایشگاه شنیده می‌شد، تولیدکنندگان و کارگرانی که حالا تنها چشم امیدشان حمایت هموطنان است، تلاشگرانی که از دل همین آب و خاک روییده‌اند.

خبری از حمایت‌های دولتی نیست؛ مردم به داد تولیدکنندگان برسند/ برنج امریکایی سر سفره ایرانی‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین - اعظم میرزائی
اولین نمایشگاه شیرینی، شکلات، نوشیدنی و صنایع غذایی که از دوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین آغاز به کار کرده بود چند روز پیش یعنی در ششم بهمن ماه به کار خود پایان داد.

نمایشگاهی که از اولین ساعات شروع به کار خود با استقبال قزوینی‌ها روبرو شد شامه خبرنگاریمان را تیز کرد تا سری به این نمایشگاه خوش‌عنوان و به نظر خوشمزه بزنیم که هم دلی از عزا دربیاوریم و هم حس کنجکاویمان را سرکوب نکرده باشیم!

هنوز حیاط نمایشگاه را چندمتری پیش نرفته بودیم که بوی خوش نان محلی اولین غرفه‌ای که باید میرفتیم را نشانمان داد، همانطور که جلو می‌رفتیم بوی آش رشته خانگی و آش دوغ با سبزی‌های کوهی شامه‌مان را پر می‌کرد.

چند دقیقه‌ای کنار این غرفه‌های خوش عطر و به ظاهر خوشمزه ماندیم و دلمان را در عزا گذاشتیم تا به وقتش.
بعضی با کیسه‌هایی پر از خوراکی از سالن نمایشگاه خارج می‌شدند و بعضی دیگر کنار خانواده یا به تنهایی وارد سالن می‌شدند، اولین غرفه‌ای که نظرمان را جلب کرد غرفه فروش زعفران خوش رنگ خراسان رضوی بود، غرفه‌ای که رنگ و بویی اصیل و ایرانی داشت.

کالایی که همچون فرش دستبافت ایرانی نشانه‌ای از قدمت، تمدن و فرهنگ اصیل کشورمان دارد و محصولی است که از دل مزارع کشورمان به بازارهای جهانی عرضه می‌شود و تحسین همگان را برمی‌ا‌نگیرد.

آقای فرهادی مدیریت این غرفه را برعهده داشت، جوانی که با رقبت و روی گشاده پیشنهاد ما برای گفت‌وگویی چند دقیقه‌ای را ‌پذیرفت.

استعمار نوین در حوزه کشت زعفران در ایران
او به اینکه فروش زعفران، زرشک، شیرینی و شکلات خراسان را در این نمایشگاه برعهده دارد اشاره‌ای کرد و گفت: نمایشگاه‌ها مکانی برای عرضه مستقیم کالا و حذف دلالان است و به همین دلیل در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌ایم.

این فروشنده جوان به استقبال خوب مردم قزوین در خرید محصولاتش اشاره کرد و ادامه داد: هدف ما تولید کالای باکیفیت ایرانی است و نیازمند حمایت مردم هستیم چراکه در این حوزه تولیدکنندگان از هیچگونه حمایت دولتی برخوردار نیستند و قصد داریم با حذف دلالان و حضور مستمر در نمایشگاه‌ها، کالای باکیفیت ایرانی را با هدف صرفه اقتصادی برای کشاورزان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان به دست مردم برسانیم.

فرهادی با تاکید بر اینکه مصرف کننده تنها حامی تولید کننده داخلی است، گلایه‌هایی نیز در حوزه تخصصی خود داشت و اضافه کرد: ایران در تولید زعفران بین تمام کشورها پیشتاز است و قطب تولید این محصول است اما بهره این پیشتازی نصیب اسپانیایی‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود مشکلات موجود و تحریم‌ها ایران صرفا کارگر یک برند اسپانیایی در تولید زعفران است و محصول کشور ما را با همین برند اسپانیایی در دنیا می‌شناسند.

این فروشنده جوان بیان کرد: با کیفیت ترین زغفران ایران در شهر قائنات مشهد کشت می‌شود و گواه این مساله آزمایشات و تاییدیه‌های بین‌المللی است.

فرهادی ادامه داد: کشت زغفران در ایران نیازمند صنعتی شدن در همه بخش‌هاست و همه عوامل باید دست به دست هم دهند تا اوضاع کشاورزی بهبود پیدا کند در غیر اینصورت و نبود حمایت‌های دولتی استعمار نوین در حوزه کشت زغفران همچنان ادامه خواهد داشت.

به نظر می‌رسید آقای فرهادی با وجود سن کم، انگیزه کافی برای حرکت در مسیر تولید کالای با کیفیت و اصیل ایرانی را داراست و اطلاعات و دانش کافی در این بخش را کسب کرده است و بی شک همه ما اتفاق نظر داریم که چنین انرژی و انگیره‌هایی نیازمند حمایت‌های دولتی و مردمی است.

تولید پاستیل و زمینه اشتغال داخلی
با آقای فرهادی که خداحافظی کردیم به غرفه رنگارنگ پاستیل رسیدیم؛ غرفه‌ای خوشمزه که طرفدارانش را همه طیف‌های سنی تشکیل می‌دهند.

این روزها شاید شما هم شنیده باشید که پاستیل‌ها از استخوان حیوانات حرام گوشت مانند خوک تهیه می‌شود، به همین جهت به سراغ فروشنده یکی از این غرفه‌های خوشرنگ رفتیم تا میزان فروش و استقبال مردم را از زبان او بشنویم.

آقای کاوه یکی از چندین فروشنده پاستیل از استان کرمانشاه است که از استقبال مردم قزوین بسیار راضی بود و گفت: پاستیل‌های این غرفه نیمی خارجی و نیمی داخلی هستند و همگی برچسب حلال دارند و از استخوان گاو تهیه شده‌اند.

وی ادامه داد: پاستیل‌های وارداتی پس از بررسی با برچسب سلامت وارد بازار می‌شوند و مردم باید به این نکته توجه کنند و پاستیل‌هایی که فاقد این برچسب هستند را خریداری نکنند.

استقبال مردم از خرید این شکلات خوشمزه سبب شد تا نتوانیم مدت بیشتری با آقای کاوه گفت‌وگو کنیم و همین اتفاق باعث شد تا این موضوع فکرمان را بیشتر مشغول کند که بازار فروش این محصول با وجود کارخانه‌های تولید ژلاتین حلال در کشور می‌تواند در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار بگیرد و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود و با جدیت مسیرهای ورود غیرقانونی مسدود شود تا از حلال بودن این محصول در بازار اطمینان بیشتری حاصل شود.

حمایت‌ها کافی نیست اما ما مقاومت می‌کنیم
آقای ناصری که مدیریت غرفه فروش عرقیجات کاشان را برعهده دارد فروشنده دیگری است که با او هم‌صحبت شدیم

و هدفش از انجام این کار را برداشتن قدمی در مسیر رسیدن به شکوفایی اقتصادی و عمل به سخن مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تولیدات داخلی عنوان کرد.

این فروشنده گفت: همراه با فرزندانم که همگی تحصیلات عالی دانشگاهی دارند با وجود تمام مشکلات اقتصادی تصمیم گرفتیم تا به جای گلایه به همراه خانواده در بخش نمایشگاهی به فروش عرقیجات کاشان بپرداریم.

ناصری ادامه داد: در صورتی که موانع موجود برای صادرات مرتفع شود قطعا یکی از اقدامات بعدی ما حرکت در این مسیر خواهد بود تا محصول ایرانی را هرچه بهتر به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

این غرفه‌دار اضافه کرد: در همه زمینه‌های تولید همیشه مشکلاتی وجود دارد و حمایت‌ها در این زمینه کافی نیست اما لازمه موفقیت در این راه مقاومت و حرکت است که با تکیه بر همین موارد تاکنون موفق بوده‌ و همچنان ادامه خواهیم داد.

غرفه فروش برنج و حبوبات آخرین غرفه‌ای است که به آن سر زدیم، مشتی از برنج را برداشتم و خواستم مشامم را از بوی خاطره‌انگیر برنج ایرانی پر کنم، اما خبر چندانی از بوی خوش و اصالت برنج ایرانی نبود.

رکود بازار برنج
آقای مرادی فروشنده غرفه برنج در نمایشگاه است، باب گفت‌وگو را با او باز کردیم تا علت را جویا شویم.


این فروشنده در ابتدا در مورد وضعیت بازار برنج، گفت: وضعیت بازار برنج نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده و بالا رفتن قیمت برنج‌های خارجی باعث شده تا مردم گرایش بیشتری به خرید برنج داخلی داشته باشند.

مرادی اشاره‌ای به کاهش قیمت برنج‌های ایرانی در حدود سیصد تومان داشت و ادامه داد: بذر این برنج‌ها خارجی است اما در مزارع داخلی کشت می‌شود.

وی اضافه کرد: برنج‌های خارجی کیفیت و طعم قابل قبولی ندارند اما در حال حاضر برنج ایرانی با سم‌های زیاد و نامرغوب سمپاشی می‌شوند که طعم، عطر و کیفیت برنج را کاهش می‌دهد.

مرادی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشاورزان نیازمند حمایت‌های دولتی هستند تا با اطمینان خاطر نسبت به کشت محصول با کیفیت اقدام کنند.

این فروشنده در پایان صحبت‌هایش گفت: برنج اعلای ایرانی بین 12 تا 14 هزار تومان خرید و فروش می‌شود اما متاسفانه در حال حاضر در خیلی از فروشگاه‌ها برنج‌های وارداتی آمریکایی با برنج‌های ایرانی مخلوط می‌شود وخریداران و بسیاری از فروشندگان نیز متوجه این موضوع نمی‌شوند.

بالاخره پس از هم صحبتی با تعدادی از فروشندگان و خرید مقداری شیرینی و عرقیجات از سالن نمایشگاه خارج شدیم و کنار غرفه نان محلی و آش رشته بالاخره دلی از عزا درآوردیم.
سوار تاکسی شدیم، راننده نگاهی به خریدهایمان انداخت و با چهره‌ای پرسشگرانه گفت: "خانوم بچه‌ها میگن بریم نمایشگاه، شما نمایشگاه بودید؟ چطور بود؟" همراهم سرگرم جواب دادن شد و فکری در ذهنم میچرخید که کشتی تولیدات داخلی در دریای مواج رقابت با سرنشینانش که کارگران، دانش آموزان، مدیران، معلمان و همه اقشار جامعه هستند بدون حمایت تک تک ما موفق خواهد شد در ساحل امن رشد اقتصادی لنگر اندازد؟

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان