۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مدیریت مجازی آقای شهردار برای بحران زلزله، آلودگی هوا و برف/ ضرورت خانه تکانی در شهرداری و توجه به مدیریت جهادی
کد خبر: ۲۷۱۲۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۸ ساعت: ۲۱:۴۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

مدیریت مجازی آقای شهردار برای بحران زلزله، آلودگی هوا و برف/ ضرورت خانه تکانی در شهرداری و توجه به مدیریت جهادی

در شرایطی که تصاویر مربوط به مسئولان اورژانس، هلال احمر و ... در کنار مسافران و در حال هل دادن ماشین های مردم در رسانه ها دست به دست می شد، غیبت شهردار تهران شادی برف را تبدیل به بحران برف برای شهر تهران کرد.

 مدیریت مجازی آقای شهردار برای بحران زلزله، آلودگی هوا و برف/ ضرورت خانه تکانی در شهرداری و توجه به مدیریت جهادی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بارش اولین برف زمستانی در پایتخت، از شب گذشته آغاز شد، پیش بینی بارش برف در تهران و شهرهای شمالی از حدود یک هفته گذشته توسط هواشناسی اعلام شده و حتی هشدارهای لازم از روز گذشته در شبکه های اطلاع رسانی برای همه مردم و مسئولان اعلام شده بود.

 

سوء مدیریت نجفی در بحران برف

آنچه از نخستین ساعات بارش برف مشاهده شد قفل شدن برخی از خیابان ها در سطح شهر تهران بود؛ از شب گذشته تا کنون بارش برف در نهایت به سنگین شدن درختان انجامید و درختان زیادی شکسته شدند.

جاده های منتهی به تهران از شب گذشته تا کنون مسدود شده به طوری که غرب تهران جاده کرج تهران، از سمت جنوب و ورامین، از سمت شرق و همچنین فیروزکوه و چالوس، مشکلات تردد برای مسافران به وجود آمده و تا ساعاتی قبل هم این مشکلات همچنان پا برجا بود.

نکته قابل توجه توئیتی از سوی نجفی شهردار تهران است که بعد از شکسته شدن تعداد زیادی درخت منتشر کرده و از مردم خواسته است بروند و با تکان دادن درختان مانع از شکسته شدن آنها شوند.

 

 

کم کاری شهرداری در شرایط بحران در تهران به وضوح دیده شد و اگر همکاری های مردم و برخی از مسئولان دلسوز نبود 15 سانتی متر برف شهر تهران را به تعطیلی مطلق می کشانید؛ آنچه که مسلم است از هفته های گذشته هشدار لازم برای بارش برف در سطح تهران داده شده بود و هماهنگی های لازم باید از مدت ها قبل از وقوع چنین حوادثی صورت می گرفت.

صبح امروز بسیاری از شهروندان تهرانی نتوانستند خود را به محل کار خود برسانند و تاکسی ها نمی توانستند در شهر تردد کنند؛ مسیرهای غربی و شرقی به سمت مرکز شهر و محل هایی که قطارهای مترو روی زمین بودند نتوانستند خدمات در خوری به شهروندان ارائه بدهند.

در شرایطی که تصاویر مربوط به مسئولان اورژانس، هلال احمر و ... در کنار مسافران و در حال هل دادن ماشین های مردم در رسانه ها دست به دست می شد، غیبت شهردار تهران شادی برف را تبدیل به بحران برف برای شهر تهران کرد.

در حالی که سازمان هواشناسی از روزهای قبل هشدارهای لازم را داده بود ولی مدیران شهری توجه لازم را نداشته اند و این بی تفاوتی نشان از بی انگیزگی و فرسودگی مدیران مربوطه و در راس آنها شهردار تهران دارد.

 

زلزله تهران و غیبت نجفی در کمیته بحران

ساعت 23:27 روز 29 آذر زلزله 5.2 ریشتری تهران را لرزاند. مردم هراسان به خیابان‌ها ریخته و  تمامی معابر قفل شد.

دقایقی پس از زلزله کرکه آبادی رئیس دفتر شهردار تهران خبر داد که نیروهای شهرداری در حال آماده باش هستند و شهروندان را به آرامش دعوت کرد. در شرایطی که ستاد مدیریت بحران تهران دقایقی پس از زلزله فعال شد و مسئولان چهارده‌گانه و کارگروه‌های هشتاد و شش گانه در خصوص مدیریت بحران فعالیت خود را آغاز کردند، خبری از رئیس ستاد مدیریت بحران شهر نشده و حتی کوچکترین عکسی از این جلسات مخابره نشد.

غیبت شهرداری در بحران زلزله به حدی بود که حتی با چند روز تعطیلی هم اثرات آن باقی مانده بود؛ در شرایطی که زلزله تنها به چند خانه آسیب رساند و کشته ناشی از زلزله نداشت شهر تهران قفل شده و پمپ بنزین ها به شدت شلوغ شد؛ در ادامه آلودگی هوای تهران به شدت افزایش یافت تا جایی که از شاخص آلودگی ها از مرز بحران عبور کرد.

سوء مدیریت نجفی در بحران زلزله که با جان میلیون ها نفر در تهران سر و کار دارد، بالاخره صدای اصلاح طلبان را هم در آورد تا جایی که اولین خواسته آنها از شهرداری رویکرد جوان گرایی برای جبران کهولت سن شهردار تهران بود.

فردای روز زلزله ستاد مدیریت بحران باز هم بدون حضور نجفی تشکیل جلسه داد و نجفی باز هم تنها در اینستاگرامش از مردم و مدیران تشکر و قدردانی کرد. وی در اینستاگرامش نوشت که از نخستین دقایق زلزله در تهران و در کنار شهروندان و مدیران بحران بوده است و به طور مرتب وقوع حوادث را پیگیری می‌کرده است.

 

بحران آلودگی هوا و حضور آقای شهردار در کیش

در اواسط پاییز سال جاری بحران آلودگی هوای تهران شدت یافت تا جایی که تهارن چندین هفته با شاخص آلودگی بالای 150 نفس کشیده و هزاران نفر از مردم تهران برای نفس کشیدن دست به دامان آسمان شدند تا بلکه باد و باران به فریاد آنها برسد.

در شرایط بحرانی آلودگی هوای تهران برخی رسانه‌هااز سفر نجفی، شهردار تهران به خارج از تهران با توصیه پزشکان به دلیل بیماری قلبی وی و لزوم عدم حضور در هوای آلوده تهران خبر داده بودند؛ هرچند این سفر هیچگاه قویا تکذیب نشد اما در نهایت یکی از رسانه ها نوشت: نجفی به همراه خانواده‌اش از روز یکشنبه ۲۶ آذر ماه به کیش سفر کرده است. نجفی و همراهانش، در دو سوییت طبقه سوم هتل داریوش اقامت کردند. هزینه اقامت در این سوییت‌ها شبی از یک میلیون و ۹۰ تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. هتل پنج ستاره داریوش از جمله هتل‌های زیبا و مجلل کیش است.

در ادامه نجفی مدعی شد که چندین ماه است اصلا سفر نرفته است اما بلافاصله رسانه ها تصاویر حضور وی در کره جنوبی و مشهد را منتشر کردند و نشان داد آنگونه هم که نجفی می گوید وی حقیقت را با مردمدر میان نگذاشته است.

یکی از انتقادات مخالفان نجفی در زمان تمایل وی برای تصدی گری شهرداری تهران بیماری و کهولت سن وی بود اما رسانه های زنجیره ای و هواداران وی این موضوع را به شدت تکذیب و اعلام می کردند که بیماری وی در زمان تصدی مدیریت گردشگری بهبود یافته است؛ اما بعد از گذشت چنددوره بحرانی بر تهران موافقان حضور نجفی در شهرداری هم به ناتوانی وی برای این پست اذعان دارند.

این انتقادات تا جایی پیش رفته که رسانه های اصلاح طلب در نقد نجفی نوشتند: پیرمردان و بازنشستگان گذشته که دور آقای شهردار تهران حلقه زده اند واقعا توانایی و شجاعت و دانش لازم برای مدیریت بحران ها را ندارند!

 

 نجفی و سالگرد پلاسکو که در سکوت برگزار شد

 

در شرایطی که یک سال پیش با فرو ریختن ساختما 53 ساله پلاسکو 16 آتش‌نشان هنگام اطفای حریق در ساختمان پلاسکو و بر اثر ریزش ساختمان به شهادت رسیدند غیبت نجفی در مراسم سالگرد این قهرمانان به شدت احساس می شد.

هفته گذشته مراسمی برای این قهرمانان پلاسکو در بهشت زهرا  بدون حضور محمد علی نجفی شهردار تهران برگزار شد البته معاون امور مناطق ، معاون توسعه منابع انسانی و معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این مراسم حضور داشتند. اما خبرها و تصاویر در رسانه ها حاکی از این بود که نجفی در این روز در سواحل نیلگون خلیج فارس در حال بازدید از پروژه سارینای کیش که متعلق به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری است بوده است.

در نهایت بعد از انتقادات گسترده ای که به نجفی شد، وی در کانال تلگرامی خود واکنشی به این موضوع نشان داده و تنها سالگرد این عزیزان را به صورت مجازی تسلیت گفت؛ وی در کانال تلگرامی خود نوشت: یکسال گذشت از روزهایی که یک «ملت» برای دیدن دوباره «آتش‌نشانان شجاع» دست به دعا برداشته بودند اما امیدشان ناامید شد.

نجفی

 

آنچه که مشخص است در بودجه سال ٩٧ شهرداری تهران، مبلغ 565 میلیارد تومان جهت مدیریت بحران اختصاص یافته و از طرف دیگر مبلغ ٣٠ میلیارد و پانصد میلیون تومان برای برف روبی اختصاص یافته است؛ اما تا کنون چندین مورد بحرانی به لطف خدا از سر مردم رفع شده است.

آنچه که این روزها باید از سوی مسئولان شهرداری مد نظر قرار بگیرد این است که چرا بعد از هر رخدادی طبیعی یا غیر طبیعی، شهر تهران از حرکت باز می ایستد و عدم مدیریت به چشم می آید.

بعد از گذشت چندین تجربه تلخ در مدیریت شهرداری تهران ضرورت بسیار جدی در تغییر مدیران مربوطه و تغییر نگاه به بحران ها به شدت احساس می شود؛ نجفی در دوران میراث فرهنگی امتحان خود را پس داده بود و همانگونه که از قدیم گفته اند، آزموده را دوباره آزمودن خطاست!

در این شرایط جلسه مدیریت بحران برای برف تهران تشکیل شده اما تصاویر نشان می دهد که همچنان نجفی غایب این جلسات است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان