۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا تراژدی شورای شهر اول تکرار می شود؟/ وقتی اعضای شورای شهر هم از نجفی شاکی هستند
کد خبر: ۲۷۱۰۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۵ ساعت: ۲۰:۱ ↗ لینک کوتاه

سلسله چالش های متعدد شورای شهر و شهرداری تهران

آیا تراژدی شورای شهر اول تکرار می شود؟/ وقتی اعضای شورای شهر هم از نجفی شاکی هستند

برگزاری جلسه گزارش ۱۰۰ روزه آقای نجفی اگرچه در درجه اول توانست با ایجاد حاشیه سازی در قبال شهردار سابق تهران موجب رهایی وی از پاسخگویی در قبال شهروندان تهرانی قرار گیرد ولی پس از گذشت زمان همچنان مطالبات اعضای شورای شهر از شهرداری و انتقادات انها از عدم برنامه ریزی و گزارش دهی دقیق پابرجاست.

 آیا تراژدی شورای شهر اول تکرار می شود؟/ وقتی اعضای شورای شهر هم از نجفی شاکی هستند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، زمانی که اکثریت اصلاح طلبان از درون لیست امید وارد شورای شهر تهران شدند، انتخاب شهرداری با رویکرد کاملا اصلاح طلبانه قابل پیش بینی بوده و همین امر برخلاف شورای پیشین، یک نوع یکپارچگی را در میان مدیریت شهری و ناظرین شورای شهر ایجاد می کرد.

اگرچه انتخاب آقای نجفی به عنوان شهردار خود برخی دلخوری ها را بوجود آورده بود ولی ایشان بدون رقیب و با انصراف آقای مرعشی و خانم کولایی، بر مسند مدیریت شهر تهران قرار گرفت.

آنچه بیش از پیش در ذهن رای دهندگان به لیست امید و حتی خود اعضای شورای شهر تداعی می کرد، ایجاد تحولی نوین در حوزه شهری بوده به نحوی که اصلاح طلبان بتوانند با عملکرد شایسته، ذهنیت شورای شهر اول را از افکار عمومی شهروندان تهرانی پاک نمایند.

ولی به نظر می رسد این خواسته اعضای شورای شهر پس از گذر کمتر از یک سال از فعالیت شهرداری تهران، نه تنها عملیاتی نشده بلکه گویی باز قرار است همان اتفاقات شورای شهر اول نیز  تکرار گردیده و بخشی از بدنه رای دهندگان را مایوس سازد.
 
عدم تحقق وعده ها در حوزه زنان
در حالی که شخصیت های اصلاح طلب و برخی از اعضای شورای شهر به اهمیت ویژه شهردار تهران به مساله مدیریت زنان در حوزه شهری اشاره کرده و یکی از شاخصه های اصلی تفاوت میان شهردار جدید و سابق را حضور موثر بانوان عنوان می کردند، ولی اولین انتخاب های شهردار تهران هیچ رنگ و بویی از حضور زنان نداشته و همین امر اعتراضات فراوانی را به همراه داشت.

کمتر از یک ماه از حضور آقای نجفی در شهرداری تهران نگذشته بود که او برای انتخاب معاونین، مدیرکل ها و شهردارهای 6 منطقه، بانوان را جزو گزینه های خود قرار نداد و همین امر انتقادات رسانه های اصلاح طلب را به همراه داشته به نحوی که با یادآوری وعده های شهردار، خواستار بازنگری این شیوه شدند! البته این انتقادات پس از فروکش شدن موج رسانه ای در عمل موثر واقع نیفتاد!
 
حضور بازنشستگان در منصب معاونت شهرداری تهران
پوشیدن قبای معاونت شهرداری تهران توسط بازنشستگان چالش بعدی شهردار تهران با اعضای شورای شهر بود. سميع الله حسيني مکارم،محسن پورسيدآقايي، مهدي حجت از جمله افرادی بودند که برای معاونت هایی همچون معاونت مالی و اقتصاد شهری، معاونت حمل ونقل و معاونت شهرسازی توسط شهردار تهران انتخاب شدند و همین امر انتقادات فراوانی را از سوی اعضای شورای شهر بوجود آورد.

در همین راستا محمدعلیخانی(رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران) با تذکر جدی به شهردار تهران خواستار بازنگری در این شیوه انتصابات شده و می گوید:«قانون مداري، شعار و وعده اصلي فهرست اصلاح طلبان شوراي شهر بوده است و بايد به آن تمکين کنيم. براساس قانون، به کارگيري بازنشستگان در شهرداري تهران ممنوع است، اما سه نفر از معاونان شهردار که به تازگي منصوب شده اند، بازنشسته هستند».

با وجود همه انتقادات ولی گوش شهردار تهران به این سخنان بدهکار نبوده و حتی برگزاری جلسه غیرعلنی که طبیعتا صراحت بیشتری در گفتگوها میان اعضای شورای شهر و شهردار را در پی داشته نیز بی نتیجه ماند تا یک نوع اعتراض درونی میان اصلاح طلبان شورا نسبت به شهردار بوجود آید.
 
انتصاب برخی از مدیران شهردار سابق توسط محمد علی نجفی
شهرداران مناطق 4، 9، 12، 13، 15 و 21 تهران، شش انتصابی بودند که از میان مدیران دوره قبلی شهرداری تهران انتخاب شده بودند و چنین گزینشی در کنار ارتقای برخی از مدیران قبلی توسط محمد علی نجفی، دوباره به مساله ای برای رو در رویی اعضای شورای شهر و شهردار تهران منجر گردید.

اعتراضات مکرر اعضای شورای شهر نسبت به عدم به کارگیری جوانان اصلاح طلب در شهرداری، با واکنش اقای نجفی روبرو شده و وی در این باره گفت:«بعضی مدیران قالیباف، مدیران خوبی بودند. از لحاظ خط سیاسی هم لزوما طرفدار آقای قالیباف نبودند. یکی از اولویت‌های من این بود که از بدنه شهرداری نیرو بگیرم. چه اصلاح‌طلب چه غیر اطلاح‌طلب. این روش خوبی است.

به نظر من سیاست ما خوب است اگر کسی که در دوران قالیباف در سطح پایین‌تری کارش خوب بوده، حالا ارتقا پیدا کند، چه ایرادی دارد؟» وی در ادامه به عدم داشتن رزومه توسط جوانان اصلاح طلب در جهت کسب مسئولیت نیز  اشاره کرده که با واکنش تند اعضای شورای شهر روبرو گردید.

محمد جواد حق شناس در پاسخ به این اظهارات شهردار تهران اظهار می کند:”عمده ترین پاسخی که در روزها و هفته های اخیر در قبال نقد انتصابات شهردار محترم تهران شنیده می شود آن است که «دیگران از رزومه‌ی مطلوبی برخوردار نیستند»! در حالی که اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت ایشان از تصدی پست های مدیریتی و حتی کارشناسی و ... بوده است.”

چالش ها میان اعضای شورای شهر و شهردار در این مساله موجب تنش در جلسه شورای شهر شده و حتی به رسانه های اصلاح طلب نیز کشیده شد به نحوی برخی از این رسانه ها با گذشت کمتر از 6 ماه از فعالیت محمد علی نجفی، سخن از استیضاح وی به زبان می آوردند.
 
انتقاد نسبت به عملکرد شهرداری تهران و حتی گزارش 100 روزه آن
در ماه های گذشته پس از اعلام برنامه های معاونین شهرداری تهران، اعضای شورای شهر با انتقاد از برنامه ها و عدم ارائه گزارشی کمی و دقیق، خواستار تلاش بیشتر شهرداری تهران برای رفع نواقص شدند به نحوی که حتی مساله عدم توجه شهرداری تهران به خط 7 متروی تهران و اصلاح نواقص آن نیز در جلسه شورای شهر مطرح گردید. 

برگزاری جلسه گزارش 100 روزه آقای نجفی اگرچه در درجه اول توانست با ایجاد حاشیه سازی در قبال شهردار سابق تهران موجب رهایی وی از پاسخگویی در قبال شهروندان تهرانی قرار گیرد ولی پس از گذشت زمان همچنان مطالبات اعضای شورای شهر از شهرداری و انتقادات انها از عدم برنامه ریزی و گزارش دهی دقیق پابرجاست.

به نظرمی رسد با این روند انتقادات مکرر اعضای شورای شهر و چالش های متعدد این اعضا با شهرداری تهران در آینده شاهد تکرار پروسه شورای شهر اول باشیم.

شورایی که سیاسی کاری ها بر اقدامات کارشناسانه غلبه پیدا کرده و همین امر موجب تعطیلی شورا گردید. اگر جریان اصلاح طلب خواهان بهبود وضعیت شهری تهران و همچنین حمایت از شهروندان می باشند باید نقاب سیاست را از روی چهره شهر برداشته و گام به گام به سوی اقدامات فنی در حوزه شهری قدم بردارند. امری که متاسفانه تا به امروز محقق نشده است.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان