۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مسئولانی که با نیازهای مردم و مطالبات رهبری هماهنگ نیستند، خود را اصلاح کنند
کد خبر: ۲۷۰۹۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۴ ساعت: ۱۴:۵۷ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

مسئولانی که با نیازهای مردم و مطالبات رهبری هماهنگ نیستند، خود را اصلاح کنند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر مسئولان کارشان را درست انجام ندادند به معنای ناکارآمدی نظام و اسلام نیست. چرا که همه مسئولین از طریق رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم روی کار آمده اند و اگر ما شخصی را انتخاب کردیم که رفتارهای او با معیارهای دینی مطابقت ندارد نباید اشکال را در دین ببینیم.

مسئولانی که با نیازهای مردم و مطالبات رهبری هماهنگ نیستند، خود را اصلاح کنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین ظهر امروز(چهارشنبه) با حضور در مدرسه علامه جعفری قزوین به سؤالات و شبهات سیاسی و اعتقادی دانش‌آموزان این دبیرستان پاسخ هایی صریح و شفاف داد.

در این دیدار صمیمانه دانش‌آموزان به بیان سؤالات خود پرداختند که بخشی از آن‌ها به همراه پاسخ‌های نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ذیل آمده است.

چرا همه مسائلی که اخیراً در کشور به وجود آمد را به گردن آمریکا انداختیم؟ مگر مردم حق آزادی بیان ندارند؟ چرا اجازه حرف زدن به مردم داده نشد؟
اگر بخواهیم به این سؤال نمره بدهیم، نمره بالایی می‌گیرد و باتوجه به اوضاع و احوال جامعه مناسب‌ترین سؤالی که می‌توانست مطرح شود، همین سؤال بود.

نسبت به بخش اول سؤال باید بگویم آمریکا در فتنه‌انگیزی نقش پررنگی داشت و وقتی بوی دود و آتش به مشامش رسید، خوشحال شد و عوامل آمریکایی و منافقین اقدام به آتش زدن مساجد و آدم کشی کردند و نحوه ساخت وسایل انفجاری را آموزش می‌دادند.

ما حق داریم نفرتمان نسبت به آمریکا بیشتر شود و کسانی‌که قبل از این فتنه‌ها نفهمیده بودند که آمریکا دشمن است، در فتنه‌های اخیر به خوبی دشمنی آمریکا را دیدند. قرآن می‌گوید دشمنی علیه شما از دهان‌هایشان بیرون می‌زند اما آن چیزی که از دهان‌هایشان بیرون می‌زند، بخشی از آن همه نفرت و کینه‌ای است که در دل‌هایشان نسبت به شما دارند و هنوز آشکار نکرده‌اند.

قسمت دوم سؤال ایشان که نسبت به حق مردم در بیان مشکلاتشان بود، حقیقتی است. واقعاً مردم حق دارند حرف‌هایشان را مطرح کنند.

در قزوین نسبت به شهرهای دیگر اغتشاشات کمتری اتفاق افتاد. یکی از تحلیل‌های کارشناسان این بود که خیلی از حرف‌هایی که مردم می‌خواستند در خیابان‌ها مطالبه کنند، قبلاً در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شده بود. بنده به راهپیمایی قزوین که پس از فتنه‌ برپا شد، اعتراض داشتم و آن‌را به مسئولان اجرائی برگزاری راهپیمایی منتقل کردم. اعتراض من به این بود که باید فضایی فراهم می‌شد تا مردم بهتر، راحت‌تر و آزادتر در این راهپیمایی شعار سر می‌دادند.

انتظار داشتیم شعارهای مردم به سه قسمت تقسیم شود؛ بخش اولِ شعارها علیه آمریکا و دشمنان بیرونی، بخش دوم علیه منافقان داخلی و فتنه‌گران و بخش سوم نیز بیان مطالبات مردم از مسئولان باشد. مطالبه‌گری از مسئولانی‌ که باید اشتغال ایجاد کنند و معیشت مردم را ساماندهی کنند و در این امر کوتاهی کرده‌اند ضروری است؛ اما در راهپیمایی این شعارها کمتر گفته شد و نباید اینطور می‌شد. در راهپیمایی باید علیه زمین‌خوارها، سارقان بیت‌المال، ایجاد کنندگان حقوق‌های حداقلی و حداکثری و چالش‌های دیگر که مردم را با مشکلات عدیده مواجه کرده است، شعار داده و در نهایت درد دل مردم مطرح می‌شد.

آیا به گفته برخی از مسئولان، معصومین(ع) قابل نقد هستند؟
در باب انتقاد به معصومین باید بگویم که کلمه معصوم یعنی کسی که از خطا و اشتباه مصون و محفوظ است و اگر اشتباه می‌کرد ایشان را معصوم نمی‌گفتیم و به ایشان اعتماد نمی‌کردیم.

در آیه 3 و 4 سوره نجم خداوند می‌فرماید: «و از سر هوس سخن نمى‏‌گويد، آنچه می گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست». این آیات الهی شامل حال ائمه اطهار (ع) می‌شود؛ زیرا ائمه (ع) نیز بر اساس هوای نفس اظهار نظر نمی کردند؛ بلکه بر اساس آن‌چه که خداوند می‌فرماید سخن می‌گویند. ائمه اطهار (ع) فرموده‌اند هر زمان هر چه که ما گفتیم و هر سخنی که بیان کردیم از ما سؤال کنید شما آن را از کجای قرآن می‌گویید و ما به شما ریشه قرآنی سخن را نشان می‌دهیم. وقتی پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) معصوم هستند و از روی هوا و هوس سخن نمی گویند و از روی جهل و نادانی اظهار نظر نمی‌کنند، خود ما قضاوت کنیم که فرمایشات آن‌ها چگونه می‌تواند نقد شود یا شبهه‌ای پیش بیاید که سخن آن‌ها اشتباه است؟!

آن‌هایی که مسلمان و مؤمن هستند نسبت به معصومین بر اساس عقایدشان نمی‌توانند منتقد باشند و منطق اجازه این کار را نمی‌دهد در حالی‌که کافران می‌توانند؛ چرا که اعتقاد به امام ندارند، منافقان می‌توانند، چرا که آن‌ها عقیده ای نسبت به عصمت معصومین ندارند. آن کسی که این سخن را مطرح کرده است نمی‌گوییم از سر غرض‌ورزی گفته است، بلکه می‌گوییم از سَرِ غفلت و ندانستن آن‌را مطرح کرده است!

چرا کشورهایی مانند کره شمالی که مورد اهانت آمریکا قرار می‌گیرند، به‌صورت مستقیم پاسخ می‌دهند اما ملت ایران صرفاً به شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اکتفا می‌کنند؟

ما هم فقط شعار نداده‌ایم. اگر فقط به شعار اکتفا کرده بودیم آمریکایی‌ها از تهران ما خارج نمی‌شدند و مستشاران آمریکایی که در کشور ما زندگی می‌کردند، همچنان به حضور خودشان ادامه می‌دادند و تحقیر و توهین‌های آن‌ها نیز ادامه داشت. پس ما غیر از شعار، کارهای جدی دیگری نیز انجام داده‌ایم که آمریکایی‌ها تا خلیج فارس عقب نشستند و الان در خلیج فارس هم جایگاهی ندارند و کم‌کم کاری می‌کنیم که در منطقه غرب آسیا جایی برای حضور و اقامت نداشته باشند.

امروز آمریکایی‌ها در عراق در مضیقه هستند و در سوریه بساط آن‌ها برچیده شده است. اگر این اتفاقات نیفتاده بود این صحبت را قبول می‌کردیم؛ اما به یاری خداوند این اتفاقات افتاده است. زمانی اسرائیل در کشور ما برنامه‌ریزی می‌کرد؛ اما امروز دست آن‌ها از کشور ما قطع شده است و موشک‌های ما در ایران، لبنان، فلسطین و سوریه آن‌ها را تهدید می‌کند و آمریکایی‌ها هم خوب می‌دانند که ما با آن‌ها تعارف نداریم و صرفاً به شعار هم بسنده نمی‌کنیم.

چرا رضایت‌مندی برخی از مردم از انقلاب تاکنون کمتر شده است؟ آن‌ها توقعاتی دارند و آن‌گونه که باید تأمین نمی‌شود و برخی‌ها این مشکلات را به نظام نسبت می‌دهند و می‌گویند نظام ناکارآمد است؟
باید رصد کنیم تا مشخص شود چه عاملی در رضایت و عدم رضایت مردم دخیل بوده است. تردیدی نیست که آمریکا، اروپا، اسرائیل و منافقان تمام سعی و کوششان این بوده که ملت را ناراضی کنند. آن‌ها می‌خواهند مردم نسبت به اصل نظام و اصل دین ناراضی شوند؛ زیرا نمی‌خواهند بگذارند به مردم ثابت شود که «دین می‌تواند جواب‌گوی همه نیازهای مردم است». دشمنان می‌خواهند بگویند منابع اصیل دین اسلام قدرت پاسخگویی ندارند و در این راستا اجازه نمی‌دهند ما پای نهج‌البلاغه برویم.

امام علی (ع) می‌فرمایند رسالت من در حکومت‌داری این است که حقی را زنده کنم و باطلی را بمیرانم و معنای این کلام حضرت این است که ما رئیس‌جمهور، نماینده مجلس، عضو شورای شهر را انتخاب کنیم که بتواند حقی را احیا کند و باطلی را بمیراند. اگر یک مسئول این هنر را داشت همان کسی است که با ویژگی‌های یک مسئول از نگاه امیرالمؤمنین (ع) همخوانی دارد.

اما مسئولانی که این ویژگی‌ها را ندارند، برای مسائل دیگر کار می‌کنند و در نهایت آن نتیجه‌ای که باید بدست نمی‌آید. اگر مسئولان کارشان را درست انجام ندادند به معنای ناکارآمدی نظام و اسلام نیست. چرا که در نظام جمهوری اسلامی همه مسئولین از طریق رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم روی کار آمده اند و اگر ما شخصی را انتخاب کردیم که رفتارهای او با معیارهای دینی مطابقت ندارد نباید اشکال را در دین ببینیم. اگر ما آیه قرآن و معیارهای دینی را نادیده گرفته نباید به پای اسلام و نظام بنویسیم. نظام و قرآن توانمند هستند و برای همه مشکلات نسخه شفا بخش دارند.

در مقابل نقض‌هایی که توسط طرف مقابل در برجام انجام شد، دولت گفت اقدام صریح انجام خواهد داد، بالاخره کی این اقدام صریح را انجام خواهد داد؟
رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که اعتماد به آمریکا اشتباه بود و روند مذاکره با کسانی‌که هیچ خیری برای ما ندارند کار صحیحی نبود. آن‌ها هیچ عزمی جز غارت مملکت ما و هیچ نیتی جز تحقیر ملت ما ندارند. قرآن می‌گوید اهل کتاب و مشرکان نمی‌خواهند ذره‌ای خیر به شما برسد. آن‌ها از این برجام رضایت دارند، چند سال با برجام وقت ما را با محوریت آمریکا تلف کردند و در حال حاضر هم چند سال می‌خواهند با برجام وقت ما را با محوریت اروپا تلف کنند و زیان‌ها، ضررها، توهین‌ها، تحقیرها و تعطیلی پیشرفت‌های علمی و ضایع شدن دست آوردهای هسته‌ای را بر ملت وارد کنند.

با مختصری مطالعه درمی‌یابیم که چه بر سر ما می‌آید؛ اما برخی‌ها میدان نمی‌دهند کسانی‌که نقد جدی به برجام دارند، حرفشان را بزنند. نباید اجازه دهیم بحث‌های خطی و جناحی بلا بر سر ما بیاورد و موجب خسران شود.

نظر شما راجع به ناامیدی‌ها و مشکلاتی که مسئولان علیه یکدیگر به وجود می‌آورند چیست؟
ما از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب درمی‌یابیم که ایشان آینده را بسیار بسیار روشن، امیدوار کننده و درخشان می‌بینند. هم از فرمایشات رهبری که ریشه در قرآن دارد و هم ریشه‌های قرآنی می‌فهمیم که نا امیدی و یأس کار شیطان است و شیطان می‌خواهد ما دچار یأس و نا امیدی شویم.

آن‌چیزی که از فرمایشات رهبری در می‌یابیم امیدواری است و آن‌چیزی که از پیشرفت‌های کشور که مرهون نظام مقدس جمهوری اسلامی و همت جوانان توانمند است می‌بینیم، امیدواری و نشاط است. رفتار برخی از مسئولان ما را گلایه‌مند می‌کند درحالی‌که بسیاری از مسئولان و خدمت‌گذاران کشور تلاش صادقانه دارند. رهبری رهنمودهایی دارند و ملت هم نیازهایی دارند و رهنمودهای رهبر ما کلید حل نیازهای ملت است و آن دسته از مسئولانی که با نیازهای مردم و مطالبات رهبری قدم بر نمی‌دارند باید خود را اصلاح کنند و در مسیر درست قرار بگیرند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان