۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مزاحمت‌های اینترنتی در صدر تخلفات رایانه‌ای قزوین/ فضای مجازی نیازمند بومی‌سازی است
کد خبر: ۲۷۰۹۷۹ نویسنده: سرهنگ فخرالدین توکلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۴ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/رئیس پلیس فتا استان اعلام کرد:

مزاحمت‌های اینترنتی در صدر تخلفات رایانه‌ای قزوین/ فضای مجازی نیازمند بومی‌سازی است

رئیس پلیس فتا استان با بیان اینکه مزاحمت‌های خیابانی در صدر تخلفات رایانه‌ای قزوین قرار دارد، گفت: جهت مدیریت بهتر و تطابق فضای مجازی با فرهنگ ایرانی اسلامی، این فضا نیازمند بومی‌سازی است.

مزاحمت‌های اینترنتی در صدر تخلفات رایانه‌ای قزوین/ فضای مجازی نیازمند بومی‌سازی است
سرهنگ فخرالدین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ به آسیب‌های فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: هر فناورری با فراهم آوردن مجموعه‌ای از فرصت ها، چالش‌هایی نیز به وجود می‌آورد.

وی افزود: با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان خطرات استفاده ازفضای مجازی را به حداقل رساند.

رئیس پلیس فتا استان قزوین ادامه داد: امروزه فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده و فضای مجازی و فناوری اطلاعات می‌تواند روشی برای تفریح والدین و فرزندان باشد تا از این طریق یکدیگر را بهتر بشناسند اما در این میان نمی‌توان آسیب‌ها و مضرات فضای مجازی و تاثیراتی مخرب آن در بنیان خانواده را نادیده گرفت.

توکلی با بیان بخشی از مضرات و آسیب‌های این فضا، گفت: اعتیاد به اینترنت، بحران هویت و اختلال در شکل‌گیری شخصیت، گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان، شکاف نسل‌ها، انزوای اجتماعی، انحرافات جنسی، کلاهبرداری‌های اینترنتی و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی را می‌توان به عنوان بخشی از مضرات فضای مجازی نام برد.

بیشترین آمار ارتکاب جرایم رایانه‌ای مختص جوانان و نوجوانان است
وی ادامه داد: با توجه به گستردگی فضای مجازی و پیشرفت روز افزون آن در دنیای امروز، افراد می‌بایست خود را با علوم حوزه فضای مجازی آشنا کرده و همواره اطلاعات و آگاهی‌های خود را به‌روز کنند.

رئیس پلیس فتا قزوین، اضافه کرد: از جمله علومی که خانواده‌ها باید نسبت به آن آشنایی کافی داشته باشند، شناخت آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی و تسلط بر این حوزه است.

توکلی بیان کرد: خانواده‌ها باید علاوه بر کسب آگاهی و شناخت درست فضای مجازی نحوه برخورد و رویارویی با چالش‌های این فضا را نیز بیاموزند تا در برخورد با این چالش‌ها عکس‌العمل متناسب نشان دهند.

وی در ادامه به بیشترین مشکلات و تخلفاتی که استان قزوین در حوزه فضای مجازی با آن روبروست اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی و فرامرزی بودن آن مشکلات موجود در فضای مجازی را می‌توان دغدغه‌ای ملی و حتی بین المللی در نظر گرفت.

این مسئول اضافه کرد: در حوزه جرایم رایانه‌ای، استان قزوین بیش از سایر جرایم رایانه‌ای درگیر مزاحمت‌های اینترنتی و هتک حیثیت در فضای مجازی است.

توکلی تصریح کرد: با توجه به جذابیت و تنوع فضای مجازی گرایش به این فضا در بین تمامی اقشار و گروه‌های سنی مشاهده می‌شود؛ اما بیشترین استفاده از فضای مجازی بین قشر جوان جامعه شامل دانش‌آموزان و دانشجویان و در گروه‌های سنی 15 تا 35 سال است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان بیشترین استفاده از فضای مجازی را دارند متاسفانه بیشترین آمار ارتکاب جرایم نیز مختص این گروه سنی است.

رئیس پلیس فتا استان قزوین، به بیشترین آمار تخلفات در حوزه فضای مجازی اشاره و بیان کرد: برابر قانون جرایم رایانه ای، مزاحمت‌های اینترنتی، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و کلاهبرداری های اینترنتی به تربیت بیشترین آمار تخلفات رایانه‌ای در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مبنای اولیه فضای مجازی متناسب با فرهنگ و دین ما نیست
توکلی به میزان تاثیرگذاری قوانین حاکمیتی در پیشگیری از تخلفات یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: لازمه پیشگیری از جرایم و تخلفات فضای مجازی دارا بودن قوانین سختگیرانه‌تر است تا در بلندمدت منجر به کاهش ارتکاب این جرایم شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگرهنجارسازی‌های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی نیز نقش بسزایی در کاهش آمار جرایم دارد.

این مسئول با ارائه توصیه‌هایی جهت استفاده امن از فضای مجازی، خاطرنشان کرد: مبنای اولیه این ابزارها متناسب با فرهنگ و دین کشور ما نیست و این مساله اولین نگرانی از ورود چنین ابزارهایی بین خانواده‌ها است.

توکلی افزود: چنانچه قادر به بومی‌سازی برخی برنامه‌ها نباشیم باید تلاش کنیم تا فرهنگ صحیح استفاده از اینگونه ابزارها را کسب کرده و مهارت‌های لازم را بیاموزیم و با مدیریت صحیح از این فضاها و تکنولوژی در مسیر درست پیشرفت در تمامی حوزه‌ها استفاده کنیم تا جنبه مثبت این ابزار بر جنبه منفی آن غلبه کند.

وی اضافه کرد: آموزش مهارت‌های لازم به نسل جوان، همراهی خانواده با فرزندان، ایجاد فضای صمیمی در خانواده، ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان، نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی، پرهیز از وبگردی‌های بی‌هدف، مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی و عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی راهکارهایی جهت آگاهی بخشی و مدیریت استفاده از فضای مجازی است.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان