۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هدف از حمله به «شورای نگهبان» چیست؟
کد خبر: ۲۷۰۹۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۳ ساعت: ۱۰:۵۸ ↗ لینک کوتاه

انتقاد از رکن رکین نظام به روش جریان چپ!

هدف از حمله به «شورای نگهبان» چیست؟

هرچند ممکن است شورای نگهبان هم از آنجا که معصوم نیست، اشتباهاتی داشته باشد اما همه می‌دانیم هر گام ولو کوچکی برای انگشت‌نما کردن و تضعیف شورای نگهبان به کدامین ناکجا ختم خواهد شد؟!

هدف از حمله به «شورای نگهبان» چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، شورای نگهبان نقشی حیاتی در تحولات انقلاب اسلامی دارد. دوست و دشمن می‌دانند که این شورا یادگار فقهی علمای مجاهدی است که از زمان مشروطه تاکنون بر«اسلامی شدن قوانین حکومتی» تأکید داشتند و برخی از آنها همچون شهید شیخ فضل‌ا... نوری، جان خویش را نیز در این راه فدا کردند.

یادگاری سترگ که به مثابه سدی سدید در مقابل جریانات، قوانین و اشخاصی که سنخیتی با اسلام ناب محمدی دارند ایستاده است و ضامن آبروی اسلامی بودن نظام است.

وجود این خصلت البته سبب‌ساز حملات بزرگی به شورای نگهبان از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

حملاتی که همه می‌دانیم یکی از عوامل مهم دمنده بر آن چهره‌های جریان سیاسی خاص بوده‌اند که در هر مقطعی از انقلاب با ظاهری متفاوت اما باطنی یکسان به وظایف شورا در قبال قوانین کشور و برای نامزدهای انتخاباتی حمله کرده‌اند.

*چه کسانی گفتند: ماجرای صلاحیت و ردّ صلاحیت آبروی ما را برده است؟!

مردم بخوبی می‌دانند که در ماجرای تفسیر قانونی شورای نگهبان مبنی بر غیر قانونی بودن عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا چه هجمه عظیم اما ناصحیحی از طرف اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان رواداری شد.

افکار عمومی در جریان انتخابات‌های مختلف نیز شاهد حملات بزرگ جریان خاص به نظارت استصوابی شورای نگهبان با کنایه‌هایی مثل «ماجرای صلاحیت و ردّ صلاحیت آبروی ما را برده است»، «شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند»، « ردّ صلاحیت‌ها توطئه است» و... بوده‌اند.

در واقع اساساً در آماج حملات بودن شورای نگهبان هیچ تردیدی نیست و هرچند ممکن است شورای نگهبان هم از آنجا که معصوم نیست، اشتباهاتی داشته باشد اما همه می‌دانیم هر گام ولو کوچکی برای انگشت‌نما کردن و تضعیف شورای نگهبان به کدامین ناکجا ختم خواهد شد؟!

خاصّه آنکه این انگشت‌نما کردن و تندی با شورای نگهبان از جانب کسانی باشد که گمان نداریم بر اینکه عزمی برای تخریب یکی از ارکان رکین نظام اسلامی را دارند.

*شورایی که فقط 12 عضو ندارد.../ انتقاد به روشی که سبب عملکرد بهتر شورای نگهبان می‌شود

باید دانست که شورای نگهبان نهادی گسترده و با ساز و کارهای مشخص است.

این نهاد نیز همچون سایر نهادهای کشور به بودجه نیاز دارد، عاری از خطا و اشتباه نیست، روزمرگی‌های اداری دارد و مسئولیت بزرگی نیز که بر عهده دارد بر حساسیت رفتارهای خودش و پیرامونش افزوده است.

نه اینکه این چارچوب پذیرنده نقد نباشد و یا خواستار نقدهای یواشکی باشد اما انتظار «نقد با توجه به حساسیت‌های ذکر شده» و نیز انتظار از دوستان مردم و کشور برای بازی نکردن در پازلی که جریان خاص علیه شورای نگهبان طراحی کرده است؛ هرگز انتظار زیادی نیست.

خاصّه اینکه حتی انتظار همین رعایت عقلانی هم نویدبخش عملکرد بهتر شورای نگهبان و شجاعت بیشتر حقوقدانان و فقهای این شوراست.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان