۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین المان ۲۰۰ شهید مفقودالاثر ساخته شود
کد خبر: ۲۷۰۷۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ساعت: ۱۱:۴۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین:

المان ۲۰۰ شهید مفقودالاثر ساخته شود

مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین با اشاره به اینکه شهر قزوین ۲۰۰ شهید مفقودالاثر دارد، گفت: احداث این المان بیش از ۱۰ سال در کمیته ساماندهی گلزار شهدا مطرح می‌باشد ولی تاکنون هیچ اقدام اجرایی نشده است.

المان ۲۰۰ شهید مفقودالاثر ساخته شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در جلسه شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهمترین مولفه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوری اسلامی بوده به همین دلیل توجه به آن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران است، افزود: این نهاد در این راستا برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند تا بتواند فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کند.

این مسئول بیان کرد: اگر فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و ایستادگی در لایه‌های مختلف جامعه رسوخ پیدا کند بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه از بین می‌رود یا به شدت کاهش می‌یابد به همین دلیل ترویج آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ابراز کرد: به دلیل اهمیت و گستردگی موضوع فرهنگ ایثار و شهادت می‌طلبد کارهای فرهنگی مختلف و موثری را انجام داد تا در توسعه و ترویج این نهاد موفق بود.

حقایق پور گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه باید همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی در تحقق این مهم کمک‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه نگاه بخشی و صنفی به مقوله ایثار و شهادت یکی از مشکلات ماست، افزود: موضوعات ترویجی گسترده و زمان‌بر است و تنها وظیفه یک نهاد نیست بلکه در این راستا باید همه دستگاه‌های اجرای مربوط و غیرمربوط ورود پیدا کنند.

این مسئول به شورای عالی ترویج و توسعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و عنوان کرد: می‌توان فعالیت‌های فرهنگی در این شورا را ساماندهی کرد تا ضمن جلوگیری از موازی‌کاری، کارهای فاخر ارزشی و در شان شهدا در سطح استان اجرا کرد.

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین 12 طرح پیشنهادی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد که با همکاری شورا و شهرداری می‌توان در راستایی اجرایی شدن آنها گام‌های موثری را برداشت.

تهیه و نصب سردیس شهدای شاخص قزوین
حقایق‌پور تهیه و نصب سردیس شهدای شاخص قزوین را یکی از این طرح‌ها عنوان و بیان کرد: استان قزوین 70 شهید شاخص دارد که می‌توان سردیس این شهیدان را در خیابان شهدا که اولین خیابان ایران است برای مدعوین به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین 4 شهید شاخص بابایی، ابوترابی، لشگری و بابایی که شخصیت‌های ملی و فراملی هستند دارد، گفت: باید در معرفی این شهدا کنگره‌ها و همایش‌هایی را برگزار کرد تا بیشتر آحاد جامعه به ویژه نسل جوان با ویژگی‌ها و سیره آنها آشنا شوند.

مدیرکل‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شورای اسلامی شهر قزوین و شهرداری قزوین می‌توان هر سال حداقل یک کنگره برای این شهدا برگزار کرد.

حقایق‌پور گفت: هدف از برگزاری کنگره جمع‌آوری اطلاعات، خاطرات و آثار شهدا در قالب بانک اطلاعاتی است تا ضمن نگهداری برای آیندگان، از آنها برای تولید برنامه‌های هنری به منظور معرفی سیره شهیدان به جوانان استفاده کرد.

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری شورا و شهرداری آمادگی دارد برای 70 شهید شاخص کتاب‌هایی در 40 صفحه در یک بازه زمانی مشخص تهیه کند.

مدیرکل بنیاد شهید قزوین اذعان کرد: به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌توان از این کتاب‌ها در اماکن عمومی، کتابخانه‌ها، مراکز آموزشی و حتی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برای بهره‌مندی علاقمندان، استفاده کرد.

تولید فیلم سینمایی شهید رجایی
وی به سریال شوق پرواز اشاره کرد و گفت: بعد از تولید و پخش این فیلم، گردشگران بسیاری برای زیارت مزار شهید بابایی به قزوین آمدند و علاقمند به شناخت بیشتر از سیره این شهید بزرگوار بودند.

حقایق‌پور افزود: خلق چنین سریال‌هایی تاثیر بسزایی در معرفی شهدای شاخص قزوین به گردشگران دارد به همین دلیل باید در این راستا با کمک شورای شهر و شهرداری گام برداشت و پیرامون شخصیت‌های دیگر شهدا فیلم تولید کرد.

وی با بیان اینکه تولید فیلم‌های سریالی و سینمایی شهدا به ویژه شهدای شاخص قزوین تاثیر چشمگیری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد، گفت: اکنون تولید فیلم سینمایی شهید رجایی مطرح و در این راستا کارهای انجام شده است که با عنایت شهرداری و شورا می‌توان این برنامه را سر و سامان داد.

وی به خانه‌های بازسازی شده ابوترابی و بابایی اشاره کرد و افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین آمادگی دارد نمایشگاهی به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین معرفی سیره این بزرگان به گردشگران برگزار کند.

مدیرکل‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با اشاره به انتشار مجله خط سرخ گفت: با همکاری شهرداری و شورا می‌توان این مجله یا مجله‌های دیگری را به صورت فصلی و سالانه تهیه و منتشر کرد و در اختیار علاقمندان قرار داد.

حقایق‌پور با اشاره به اینکه کوچه و خیابان‌های قزوین به نام شهدا نامگذاری شده است، افزود: باید در کنار این نامگذاری‌ها تابلوهای فلزی یا سنگی تهیه کرد تا بیوگرافی شهیدان به منظور معرفی بیشتر آنها به مردم نوشته شود.

احداث المان شهدای مفقودالاثر
این مسئول با اشاره به اینکه شهر قزوین 200 شهید مفقودالاثر دارد، گفت: احداث این المان بیش از 10 سال در کمیته ساماندهی گلزار شهدا مطرح می‌باشد ولی تاکنون هیچ اقدام اجرایی نشده است.

وی افزود: شورا و شهرداری در ساخت المان یاد شده همکاری لازم را انجام دهد تا با تحقق این مهم مهمترین مطالبه خانواده‌های شهدای یاد شده برآورده شود و همچنین گامی در جهت معرفی آنها به مردم باشد.

حقایق‌پور به انتشار مجموعه نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: طی 8 سال گذشته در این مجموعه تصاویری ناب از شهدا تهیه شده و در سطح کشور بین علاقمندان توزیع گردید.

مدیرکل‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: اکنون دست‌نوشته‌های ناب شهدا در بنیاد موجود است که می‌توان با همکاری شورا و شهرداری این آثار را در قالب هر عنوانی منتشر کرد تا مورد استقبال عموم قرار گیرد.

ارتقای کمی و کیفی اجرای طرح سپاس
وی به تابلوهای تبلیغاتی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: بنیاد آمادگی دارد مطالب تبلیغی و ترویجی را آماده کند و شورا و شهرداری نیز فضاهایی را در اختیار قرار دهد تا در طول سال این مطالب در دید عموم مردم قرار گیرد.

حقایق‌پور با بیان اینکه گلزارهای شهدا سطح استان قزوین یک بار ساماندهی شده است، ابراز کرد: بعد از ساماندهی باید شهرداری و دهیاری‌ها طبق چهارچوب وظایف خود از آنها نگهداری کنند.

وی افزود: همچنین با همکاری مسوولان دستگاه‌های استانداری، فرمانداری، شهرداری، بخشداری، دهیاری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توان در جهت ساماندهی بصری و سازه‌ای، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت، تکمیل و بازسازی موزه شهدا و فراهم آوردن امکانات لازم فرهنگی اقدامات موثری در گلزارهای شهدا انجام داد.
انتهای پیام/200

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان