۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۴گانه آخوندی در حوادث ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای/ سوءمدیریتی که جان صدها نفر را در کشتی، هواپیما و قطار و جاده‌ها گرفت+ اینفوگرافی
کد خبر: ۲۷۰۷۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ساعت: ۱۱:۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

۴گانه آخوندی در حوادث ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای/ سوءمدیریتی که جان صدها نفر را در کشتی، هواپیما و قطار و جاده‌ها گرفت+ اینفوگرافی

طی ۵ سال گذشته هزاران نفر به خاطر سوء مدیریت های آخوندی، جان خود را از دست داده‌اند که تنها در حادثه ریلی، دریایی و هوایی ۱۲۰ نفر از هم‌وطنان ما به صورت مستقیم جان خود را به خاطر عدم مدیریت آخوندی از دست داده‌اند.

۴گانه آخوندی در حوادث ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای/ سوءمدیریتی که جان صدها نفر را در کشتی، هواپیما و قطار و جاده‌ها گرفت+ اینفوگرافی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حادثه سانچی در روزهای گذشته یکی از دردناک‌ترین حوادث جهان بود که به ترند جهانی نیز تبدیل شد. در این حادثه بر اثر برخورد ۲ کشتی در آب‌های چین به خاطر محموله کشتی ایرانی که شامل میعانات گازی قابل اشتعال بود، کشتی ایرانی منفجر شد.

سانچی دردناک‌ترین حادثه دریایی در تاریخ ایران

طبق آمارهای مقامات چینی از این حادثه، خدمه کشتی چینی در اولین فرصت خود را به آب انداختند اما از آنجایی که خدمه ایرانی به خاطر شدت انفجار و گازهای سمی در دم جان سپرده بودند، نتوانستند خود را از مهلکه نجات داده و جان خود را از دست دادند.

در همین راستا از آغازین روزهای این حادثه انتظار می رفت وزارت راه و شهر سازی و شخص آقای آخوندی پیگیر این مساله باشد اما در نهایت این کشتی بعد از 6 روز سوختن 24 دی ماه در 300 کیلومتری سواحل شرقی چین غرق شد.

در پی این حادثه دردناک 30 خدمه ایرانی این نفتکش به همراه 2 تبعه بنگلادشی جان خود را از دست دادند که دردناک ترین بخش این حادثه بلعیده شدن پیکر 29 نفر از این خدمه توسط آب‌های دریا بود و تنها پیکر دو نفر از کشتی خارج شد اما پیکر یکی دیگر از خدمه های نفتکش ایرانی همان روزهای نخستین از آب‌های دریای چین پیدا شده بود.

در ادامه این حادثه، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران آب پاکی را روی دست مردم چشم به راه ریخته و گفت: «کشتی به صورت کامل غرق شده‌است و به نظر نمی‌رسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم».

در ۲۳ دی یعنی 7 روز بعد از این حادثه، یک تیم چینی توانست وارد نفتکش سانچی شود و در جریان جست و جوی انجام شده جعبه سیاه نفت‌کش سانچی پیدا شد. دقیقا یک روز بعد از اینکه جعبه سیاه پیدا شد، کشتی ایرانی شعله ور تر شده و در آب‌های دریای پین غرق شد.

نکته قابل توجه این است که آخوندی به عنوان وزیر راه در مدت ده روزه سوختن کشتی در محل حادثه حاضر نشد؛ در نهایت بعد از گذشت 8 روز از این حادثه، وزیر کار به محل حادثه رفته و توانستند جعبه سیاه مربوط به کشتی نفتکش را پیدا کنند اما در نهایت از نفتکش تنها یک جعبه سیاه باقی ماند که آن هم هنوز به دست ایران نرسیده است.

Related image

 

سقوط هواپیمای مسافربری تهران طبس در منطقه مسکونی

19 مرداد ماه سال 93 بود که هواپیمای شماره 5916 تهران طبس دقایقی بعد از بلند شدن به علت خاموش شدن موتور سمت راست خود در منطقه مسکونی شهرک آزادی به دیواره‌های سیمانی برخورد کرده و منفجر شد.

خلبان این هواپیما «معلم خلبان علی ایزدپناهی» بود که درجه استاد خلبانی با ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را داشت و در سال آخر خدمت خود بود و از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش بود؛ متاسفانه به خاطر نقص فنی زیادی که در هواپیما رخ داده بود حتی فرصت بازگشت به فرودگاه را هم پیدا نکرد.

گفته می‌شد ظرفیت مسافران این هواپیما 48 نفر بوده و از این تعداد در نهایت اعلام شد که 38 نفر از مسافران در گذشته اند و تنها 9 مسافر این هواپیما توانسته اند به اشکال مختلف جان خود را نجات بدهند. البته تعداد جان سپردگان در این واقعه دردناک 39 نفر بود چرا که در اثر برخورد قطعه ای از این هواپیما با یک تاکسی و ایجاد تصادف، دختر جوان درون تاکسی به کما رفته و در نهایت والدین او اعضای بدنش را اهدا کردند.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000374/nf00374413-2.jpg

اگرچه جعبه سیاه این هواپیما پیدا شد اما اطلاعات ضد و نقیضی از علت سقوط این هواپیما اعلام و گفته شد که خاموش شدن یک موتور هواپیما و عدم کنترل خلبان در نهایت منجر به سقوط هواپیما شده است؛ سردار احمدی‌مقدم در همان زمان شایعاتی که این هواپیما را متعلق به سپاه پاسداران اعلام کرده تکذیب کرد.

در ادامه این ماجرا، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران ماموریت داد تا حادثه سقوط هواپیمای مسافربری را بررسی کند. وضعیت خطوط پروازی و مشکلات ناشی از عدم ممانعت از پرواز هواپیماهای دارای نقص فنی علت اصلی بروز این حادثه دردناک بود.

جلسه مدیریت بحران درساعات ابتدایی تشکیل جلسه داد این جلسه به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استانداری، سید مجید حسینی راهور تهران، رضا بستو معاون عملیات پلیس؛ علی میزبان رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ محسن سمیعی مدیرکل امنیتی استانداری تهران؛ مسلم عادلی رئیس دبیرخانه شورای تامین استان تهران؛ شاهین فتحی معاون هلال احمر تهران؛ رحمان بهمن زاده مشاور شبکه ۵ تهران؛ غلامحسین آرام معاون امور فنی و عمرانی فرماندار تهران؛ جعفر میعاد فر معاون اجرایی اورژانس کشور، حسن نوری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی؛ ستایشی معاون قضایی دادگستری تهران؛ دکتر نازپرور رئیس پزشکی قانونی استان تهران؛ واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهرن، همراه با نماینده فرودگاه مهرآباد و سید هادی کسایی زاده عضو شورای اطلاع رسانی استان تهران برگزار شد.

نکته قابل توجه عدم حضور هر یک از اعضای دولت بر سر صحنه و حتی در جلسه مدیریت بحران بود؛ آخوندی به عنوان وزیر راه اولین فردی بود که باید در این خصوص اطلاع رسانی می کرد اما وی مهم تریت غایب در این حادثه بود.

این هواپیما در شرایطی سقوط کرده بود که از 8 ماه قبل از زمان سقوط دولت به وزیر راه دستور عدم استفاده از هواپیماهای فرسوده را داده بود و وعده هایی مبنی بر وارد شدن هواپیماهای جدید به مردم داده شده بود.

 

آتشی که به جان قطار زائران مشهد افتاد

روز جمعه، پنجم آذر ماه سال 95 بود که دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان با هم برخورد کردند؛ در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.

این حادثه مرگبار ترین حادثه ریلی ایران در سال های گذشته بعد از حادثه 82 بود اما آخوندی در اولین اظهار نظر خود بعد از این حادثه اعلام کرد که «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.»! اما در نهایت تنها علتی که برای این موضوع اعلام شد خطای انسانی بود.

در شرایطی که یکی از علت های این حادثه سیستم کنترل دستی حرکت قطارها اعلام شده بود، مشخص شد که قرار بوده است پیاده‌سازی سیستم کنترل اتوماتیک قطار، ظرف مدت یکسال به اتمام برسد؛ اما با وجود گذشت دو سال از این قرار، این سیستم هنوز به درستی اجرا نشده بود. ضمن اینکه براساس برنامه قرار بود این سیستم یکپارچه‌سازی شود و از سوی یک شرکت نظارت شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته و سه شرکت، کنترل حرکت قطارها را برعهده می‌گرفتند.

طبق اعلام دادستان مرکز استان سمنان، در جریان رسیدگی به پرونده حادثه، سه نفر، شامل «مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه‌آهن شمال شرق کشور» که در شاهرود مستقر بود، «مسئول مرکز کنترل خطوط» و «مسئول شیفت مرکز کنترل» بازداشت شدند. لوکوموتیوران قطار سمنان-مشهد نیز که متواری شده بود، پس از ۲ روز، شناسایی و بازداشت شد.

در شرایطی که موج اعتراضات متوجه وزارت راه شده بود و استعفای آخوندی به عنوان یکی از مطالبات مردمی شده بود، یک روز پس از حادثه، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، با حضور در گفتگوی زنده خبری، ضمن عذرخواهی از حادثه دیدگان و خانوادهٔ آن‌ها، اعلام کرد که استعفا داده و استعفایش از سوی وزیر راه و شهرسازی پذیرفته شده است.

برخی نیز، استعفای مدیر عامل راه‌آهن را اقدامی برای عدم ورود ناظران به ماجرای سیستم کنترل هوشمند قطار و فرار به جلو، جهت عدم پی‌گیری فساد در راه‌آهن می‌دانند. رضا سراج، در یادداشتی در کانال تلگرامش مدعی شد که برخی از مدیران ارشد راه‌آهن، با ایجاد شرکت‌هایی به نام خود یا همسرانشان، کارفرما، مجری، ناظر و تحویل گیرنده سیستم ۴۰۰ میلیارد تومانی کنترل هوشمند بودند که نتیجه‌اش این حادثه شده است.

پورسید آقایی اگرچه استعفا داد اما چند ماه بعد در سمتی دیگر منصوب شده و هم اکنون هم در شهرداری تهران مشغول فعالیت است.

جاده های مرگ در دوران 5 ساله آخوندی

طبق آمار منتشر شده توسط یونیسف تصادفات جاده‌ای در ایران همه‌ساله موجب مرگ حدود ۲۸ هزار تن از هموطنان و جراحت یا نقص‌عضو ۳۰۰ هزار نفر دیگر می‌شود. آمار تصادفات جاده ای در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ این تصادفات بیشتر به خاطر نابه سامانی مسافرت‌های جاده ای و جاده های ناامن در سطح کشور است.

حادثه سقوط اتوبوس سربازان پادگان صفر پنج ارتش کرمان، که طی این حادثه 19 سرباز وطن جان خود را از دست دادند و سایر سرنشینان این اتوبوس مجروح شدند. از مهم ترین دلایل سقوط اتوبوس حاملان سربازان در این جاده کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده بود. طبق گزارشات نهایی این حادثه وزارت راه نیز 25 درصد در وقوع این حادثه مقصر اعلام شد.

Image result for ‫حادثه سقوط اتوبوس سربازان پادگان صفر پنج ارتش کرمان‬‎

حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر نخبه، حادثه دردناک دیگری بود که دهم شهریور سال جاری رخ داد در این حادثه اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس واژگون شد و 11 نفر جان باختند و 32 نفر نیز مجروح شدند. کشته‌های این حادثه، دانش‌آموزان برگزیده علمی میناب و رودان استان هرمزگان بودند. در این حادثه یک مربی و کمک راننده هم جان باختند.

Image result for ‫حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر نخبه‬‎

کاهش یک درصدی حوادث جاده‌ای در سال های اخیر در حالی رخ داده است که نرخ کاهش تصادفات در سال های گذشته بسیار بیشتر بوده است، اما در سال های اخیر به خاطر تمرکز وزیر راه بر روی موارد غیر جاده ای و عدم مدیریت آمار تصادفات به شدت افزایش یافته است.

مرگبارترین و دردناک ترین حوادث جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی در سال های گذشته رخ داده است که اگر توجیه‎های مسئولین در این موضوع را کنار بگذاریم خواهیم دید که نقطه مشترک همه اتفاقات سهمگین اخیر، سوء مدیریت بوده است.

در شرایطی که بروز یکی از این اتفاقات منجر به عذرخواهی و استعفای یک مقام مسئول در سایر کشورها می شود، تاکنون هزاران نفر به خاطر سوء مدیریت‌های آخوندی جان خود را از دست داده اند که تنها در حادثه ریلی، دریایی و هوایی 120 نفر از هم وطنان ما به صورت مستقیم جان خود را به خاطر عدم مدیریت آخوندی از دست داده اند.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان