۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۷۳۰ روز از اجرای برجام گذشت؛ دولت امسال هم جشن پیروزی برجام را برگزار می کند؟
کد خبر: ۲۷۰۷۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ساعت: ۱۰:۵۳ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به وضعیت اقتصادی مردم و نظرات کارشناسان در سالروز ۲ سالگی برجام؛

۷۳۰ روز از اجرای برجام گذشت؛ دولت امسال هم جشن پیروزی برجام را برگزار می کند؟

برجامی که دولت از آن به عنوان درختی که قرار بود میوه بدهد یاد میکرد الان دوساله شده است و تقریبا هیچ میوه ای از آن بر سر سفره مردم آورده نشده است و هیچ تاثیری در بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم نداشت است.

۷۳۰ روز از اجرای برجام گذشت؛ دولت امسال هم جشن پیروزی برجام را برگزار می کند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، امروز یعنی 27دی ماه سالگرد اجرای برجام است، سندی که بیش از 30ماه دولت آقای روحانی برای آن همه چیزش را گذاشت، حالا 24ماه از زمان اجرای آن میگذرد و سوال های زیادی در ذهن مردم به وجود آورده که آیا دستاوردهایی که دولت روحانی به آنها اشاره کرده بود عاید ایران شده است؟

دولتی ها قول داده بودند که اگر برجام اجرایی شود همه مشکلات از آب خوردنمان  گرفته تا بیکاری و گرانی حل خواهد شد اما در عمل اتفاق دیگری افتاد. بدون شک اعتراض مردم نسبت به وضعیت اقتصادی کشور نشان می دهد که برجام نتوانسته مشکلی از معضلات مردم را حل کند و حالا که دو سال از اجرای آن میگذرد رنگ و بویی از رفع مشکلات و ایجاد رفاه و آسایش در زندگی مردم نیست.

طبق گفته های حامیان برجام و دولتمردان کشورمان، آمریکا همه تحریم های خود علیه ایران را برداشت. اما آیا امروز هیچ شخص و نهادی از ایران دیگر تحریم نیست و مشکلات حوزه بین الملل و ارتباط با کشورهای دیگر حل شده است؟

در این بین وعده ها و شعارهای سر داده شده در زمینه برجام در اذهان عمومی باقی مانده؛ شعارهایی که رئیس جمهور در وعده های انتخاباتی خود گفته بود که عزت را به پاسپورت ایرانی ها بر می گردانم و مشکل اشتغال را نیز حل می کنم. اما دیگر گوشه ها از این وعده هایی که در طول 5سال از دولت شنیده ایم و تکرار آنها ملال آورشده، پر است.

حال اگرعینک خوشبینی به برجام را از چشمان خودمان برداریم و به وضعیت اقتصادی مردم نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که وضع بسیار بغرنج تراز ان است که فکرش را بکنیم.

در ادامه مصاحبه های در خصوص ناکارآمدی برجام در وضعیت اقتصادی، معشیتی و غیره  آورده شده است:

زاکانی:

برجام یک سند معیوب، ناقص و غیر کارشناسی است

 

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه برجام را می توان در چند قسمت بررسی کرد، اظهار داشت: زمینه های توافق، نقش آفرینان توافق، اسناد این توافق که در دسترس نیست، شیوه اجرای برجام و نتیجه برجام از قسمت های بررسی می باشد.

وی ادامه داد:سند برجام یک سند معیوب و ناقص و غیر کارشناسی است که بین ایران و دول خارجی بسته شد.

نماینده سابق مجلس با اشاره به عدم تهیه گام به گام اسناد در برجام، گفت: ما می توانستیم اسناد را گام به گام تهیه کنیم تا در موضع درست با آنها برخورد کنیم.

وی افزود: ما همزمان دو مذاکره برجام و جیسون رضایی را انجام می دادیم که در مذاکرات جاسوسی جیسون رضایی امتیازات خوبی گرفتیم، توانستیم در زمان تحریم ها یک میلیارد و 700 میلیون دلار دریافت  کنیم و یا ش زندانی را آزاد کنیم و یا  نفر دیگر را در طول زمان آزاد کنیم و بانک سپه را از لیست سیاه خارج کنیم، این مسائل نشان می‌دهد که در مذاکرات نیز می‌توانیم عملکرد مطلوبی داشته باشیم، در آن دوران شخص رئیس جمهور نسبت به دستگیری جیسون اعتراض داشت.

زاکانی از مذاکره عزت‌مندانه به عنوان یکی از عناصر منطق درست مذاکره یاد کرد و بیان داشت: در برجام یک سند ناقص امضا شد وبر روی سندی مذاکره شده که توسط آمریکایی ها نوشته شده بود و از طرفی هم این سند را چگونه اجرا کردیم؛ نوع عمل در اجرای برجام یک نوع شتابزدگی بود که فراتر از انتظار اروپایی ها و آمریکایی ها بود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم:

آمریکایی‌ها در برجام تنها یک قاشق خالی در اختیار جمهوری اسلامی گذاشتند

محمد حسن آصفری دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: باید متن مذاکراتی که میان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تیم مذاکره‌کننده شکل گرفت برای مردم منتشر شود تا در جریان این روند قرار بگیرند.

وی ادامه داد: درحالی‌که ما بارها بر این موضوع تأکید داشتیم که تیم مذاکره‌کننده باید اقدام متنازع انجام دهد، ولی متأسفانه هم رئیس دولت وقت و هم تیم مذاکره‌کننده منتقدان را به باد حرف‌های تند گرفتند، به همین دلیل امروز باید پاسخگوی آن رفتارشان باشند و هم اینکه هزینه‌ای که ملت ایران برای برجام پرداخت کرد و آمریکایی‌ها قاشق خالی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشتند، باید بگویند چه کسی پاسخگوی این قاشق خالی است.

 

عراقچی:

11 نامه ظریف به موگرینی درباره نقض برجام توسط آمریکا

عراقچی درباره کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: کمیسیون مشترک هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و به درخواست ایران جلسه اضطراری داشته است. در بین جلسات از طریق نامه‌های رسمی که ظریف به موگرینی نوشته موارد نقض آمریکا از برجام را مستند و مکتوب به موگرینی ارائه کردیم، فکر کنم 10 یا 11 نامه ظریف به موگرینی نوشته است. 

وی افزود: ما شاهد نتایج این اقدامات دیپلماتیک ایران هستیم که در قالب دیپلماسی کلی ایران در یک سال گذشته شاهد بودیم.

 

شریعتمداری:

برجام کلاه گشادی است که آمریکا و متحدان اروپایی آن بر سر ایران گذاشته‌اند

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان درباره تصمیم اخیر ترامپ اظهار داشت: ترامپ در نطق‌های انتخاباتی خود از پاره کردن برجام سخن می‌گفت و پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری نیز بارها اعلام کرده است که از برجام خارج خواهد شد ولی هر بار به بهانه‌ای خروج از برجام را به تاخیر انداخته است زیرا برجام کلاه گشادی است که آمریکا و متحدان اروپایی آن بر سر ایران گذاشته‌اند و بدیهی است که  هرگز نمی‌خواهند این امتیاز بزرگ را از دست بدهند.

وی افزود: یکی از شرط های چهارگانه ترامپ آن است که مفاد برجام تاریخ انقضاء نداشته و مادام العمر باشد که این شرط با ادعای او درباره نارضایتی از برجام در تناقض است زیرا  اگر برجام را به نفع آمریکا نمی‌داند چرا خواستار مادام‌العمر شدن آن است؟  برجام یک سند هسته‌ای است و ادعای ترامپ برای اصلاح آن به فعالیت هسته‌ای ایران مربوط نمی‌شود بلکه آنچه او با عنوان «مکمل برجام“ مطرح می‌کند، توطئه‌ای تازه برای از بین بردن توان نظامی کشورمان است. ترامپ قصد دارد با خلع سلاح ما، ایران را به کشوری ضعیف برای بلعیده شدن از سوی آمریکا و متحدانش تبدیل کند .

سعید زیباکلام:

دولت به غلط وارد مذاکرات شد و به غلط پیگیری کرد و به فرجام غلط رسید

سعید زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و وضعیت کنونی برجام گفت: بنابراین دولت به غلط وارد مذاکرات شد که این مذاکرات به غلط انجام و پیگیری شد و به فرجام غلط رسید؛ و ما باید این را شجاعانه بپذیریم که نه راه پس داریم و نه راه پیش؛ واین یعنی ما هیچ اقدامی نمی توانیم انجام دهیم و آمریکایی ها برجام را به طور کامل نقض کرده اند ودر حال گسترده کردن هرچه بیشتر تحریم ها هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ما از برجام خروج کنیم، چه تبعاتی برای ما خواهد داشت، گفت: می توانیم تأسیسات هسته ای مان را در یک فاصله زمانی و با یک خسارت سنگینی که  توسط آقای دکتر صالحی، آقای روحانی و مصدق السلطنة قلابی، خورده ایم را با یک هزینه سنگینی برگردانیم که به اعتقاد من امروز ما این جرأت را نداریم و این است که می گویم نه راه پس داریم و نه راه پیش ، همین است که ما نمی توانیم کاری کنیم. 

 

محسن رفیق دوست:

توقع از برجام و حل شدن مشکلات کشور اشتباه بود

سردار محسن رفیق دوست عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره سطح توقعات از برجام به چه اندازه ای است در گفت و گو با انقلاب نیوز اظهار داشت: برجام فقط حق غنی سازی در امر هسته ای را برای ما تسهیل می کرد که آن را هم انجام نداد و توقعات دیگر مثل اقتصادی در این رابطه اشتباه است.

 
وی گفت: برای بهبود اقتصاد کشور باید به اقتصاد مقاومتی که فرمایش مقام معظم رهبری است روی بیاوریم و هر کسی که منتظر است برجام برای ما کاری انجام دهد اشتباه فکر کرده است.
 
رفیق دوست در ادامه افزود: کسانی که تاکید می کردند که با برجام می توانند انرژی هسته ای را ارتقا بدهند سخت در اشتباه بودند. دولتمردان ما به جای اینکه از دنیا توقع داشته باشند که معضلات و مشکلات را حل و فصل کنند به ملت و مردمی تکیه کنند که در همه زمینه ها توانمند و قدرتمند است.
 
وی با اشاره به اینکه با تکیه بر توان ملی بود که قدرت نظامی ما پیشرفت کرد و خود کفا شدیم گفت: تجربه نشان داده که هر جا به توان ملی تکیه کرده ایم پیشرفت حاصل شده است و از لحاظ مختلف نیز باید این رویه را ادامه دهیم.
 
سردار رفیق دوست تاکید کرد: اگر راه را برای متخصصان داخلی باز کنیم و اگر به توان داخلی اعتماد داشته باشیم دیگر نیازی به مذاکره با دشمنان نخواهیم داشت.

رئیس بانک مرکزی ایران:

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی نداشته است

 

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است
به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، سیف گفته ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.
رئیس بانک مرکزی ایران اضافه کرد با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند
به گزارش بلومبرگ، سیف، بر همین اساس از «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» می‌خواهد با صدور دستورالعملی بانک‌های اروپایی را به استقبال بیشتر از ایران دعوت کند.
رئیس بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه در حاشیه نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و صندوق جهانی با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و درباره نگرانی‌هایش در همین باره گفت‌وگو کردند.
سیف، جمعه به تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. وی می‌گوید: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.

اکنون پاسخ به همه سوالات بالا را روشن تر میتوان داد و در حالت واقع بینانه ای به موضوع برجام نگاه کرد و آن گل و بلبلی که دولتی ها هم میگویند نیست.

با این تفاسیر آیا دولت امسال جشن پیروزی برجام را خواهد گرفت؟

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان