۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین اصابت موشک به نفتکش سانچی دروغ بسیار واضحی است/جانباختگان این نفتکش "شهید خدمت" محسوب می‌شوند
کد خبر: ۲۷۰۷۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ساعت: ۲۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

ربیعی در نشست خبری مطرح کرد؛

اصابت موشک به نفتکش سانچی دروغ بسیار واضحی است/جانباختگان این نفتکش "شهید خدمت" محسوب می‌شوند

رئیس کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی گفت: در فضاى مجازى گفته شده محموله سانچى براى كره شمالى بوده و آمريكا با موشک، اين نفتكش را مورد اصابت قرارداده است، اين موضوع صحت ندارد و دروغ واضحى بيش نيست. اصابت موشک به نفتکش سانچی دروغ بسیار واضحی است/جانباختگان این نفتکش

اصابت موشک به نفتکش سانچی دروغ بسیار واضحی است/جانباختگان این نفتکش "شهید خدمت" محسوب می‌شوند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی با حضور همه اعضای این کمیته به ریاست علی ربیعی، نماینده ویژه رئیس جمهور صبح امروز سه‌شنبه (26 دیماه) در محل نهاد ریاست جمهور تشکیل شد.

علی ربیعی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: همه تلاش‌هایی که در ارتباط با این فاجعه متصور بود را صورت دادیم، اما نوع شهادت این عزیزان بر غم همه افزوده است.

وی افزود: همه ابهامات مطرح شده جمع‌آوری شده و سعی می‌کنیم در این جلسه پاسخ مناسبی به آنها بدهیم؛ وظیفه ما روشنگری افکار عمومی ایران است که حقیقت ماجرا برای مردم روشن شود، برخی ابهامات هم با انگیزه‌های غیر روشنگرانه مطرح شده که موجب می‌شود اطلاع رسانی به مسیر درستی هدایت نشود.

رئیس کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی تصریح کرد: قرار است دولت سایتی را پیرامون این موضوع راه اندازی کند و هرگونه سوال را تا مدتی طولانی پاسخ دهیم و به زودی گزارش کاملی را منتشر خواهم کرد که هیچ نکته ابهامی باقی نماند.

هیچ شواهدی را مبنی بر اینکه جان انسان‌ها برای چینی‌ها مهم نباشد، مشاهده نکردیم

ربیعی اظهار کرد: حادثه نفتكش سانچى در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است،اين حادثه بدون پيش بينى و ناگهانى اتفاق افتاد، البته شكل شهادت عزيزانمان همراه با وجود آتش و سم در نفتكش سانچى بر عمق حادثه افزود.

نماینده ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اظهار کرد: شایعه های مطرح شده در این باره که محموله سانچی برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، یکسری داستان‌سرایی‌ "ژول‌ورنی" است و نشان می‌دهد کسانی که این شایعه ها را مطرح کرده اند، هیچ آگاهی‌ از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند. بارنامه نفتکش سانچی به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم به‌طور رسمی تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین‌الملل پنهان کردنی نیست، بنابراین شبهاتی که مطرح شده است، یک دروغ بسیار واضح است.

وی تاکید کرد: هیچ شواهدی را مبنی بر اینکه جان انسان‌ها برای چینی ها مهم نباشد، مشاهده نکردیم.

ربیعی همچنین درباره حرکت کشتی سانچی با پرچم پاناما بیان کرد: به دلیل اینکه از نظر بازرگانی پرچم برخی کشورها از جمله پاناما، در بخش های مختلف هزینه ای، برای صاحبان کشتی ها ارزانتر تمام می شود، از پرچم این کشورها استفاده می شود و این امر، کاملا متداول است.در مورد نفتکش سانچی هم همین موضوع صادق است یعنی این نفتکش بخاطر منافع بازرگانی و بحث های هزینه ای، در کشور پاناما ثبت و با پرچم این کشور فعالیت می کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اضافه کرد: روزهای نخست از شرکت‌های سَلوِیج (salvage) و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمان‌های بین‌المللی خرید خدمت کردیم؛ وقوع سانحه در آب‌های چین بوده است و دولت این کشور در این زمینه مسئولیت بین‌المللی دارد.

همچنین محمود برازنده مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این نشست اظهار کرد:‌ این سوال مطرح می‌شود که چرا از فردای حادثه عملیات نجات آغاز شده است. باتوجه به فاصله 300 کیلومتری سانحه از ساحل شانگهای، از زمان شروع عملیات 10 تا 15 ساعت برای رسیدن اولین کشتی ها به محل حادثه طول می‌کشد، اینکه مسائل زیست محیطی و آلودگی‌های نفتی مخابره شده، صحت ندارد و تحت تاثیر جو روانی موجود مطرح شده است.

جان‌باختگان، "شهدای خدمت" محسوب می‌شوند

وی گفت: طی نامه ای از رئیس جمهور درخواست کردم جان باختن شهید محسوب شوند، ایشان هم موافق بودند و گفتند با رئیس بنیاد شهید مذاکره کنید. موافقت شد این افراد تحت عنوان شهدای خدمت محسوب شوند و سه پیکر عزیزان هم به تهران خواهد رسید که اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت مدفون خواهند شد.

ربیعی ادامه داد: فردای حادثه با کارشناسان پزشکی، کارشناسان شیمی، کاپیتان‌ها و متخصصان دریانوردی صحبت کردم، گفتند درست است که موتورخانه تا حدودی امن است اما هوای خود را از عرشه دریافت می‌کند. چینی ها هم تصریح کرده بودند که 111 هزار و 510 تن میعانات گازی، مازوت و گازوئیل و مواد شیمیایی، شانسی برای زنده ماندن باقی نمی‌گذارد. اما باور کنید که پیکر دریانوردان هم برای ما مهم بود و این پاسخ سوالی است که می‌گویند "چرا تکاوران را بردید".

رئیس کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی تاکید کرد: صادقانه می‌گویم باوجود همه اطلاعات، من با یک اپسیلون احتمال هم که کسی جایی و فرصتی شانس زنده ماندن داشته باشد تصمیم گیری را سخت می‌کرد و تصمیم به ادامه عملیات بود.

وی ادامه داد:کارشناسی می‌گفت اگر گرفتار آتش نشده باشند، هم گرفتار گازهای سمی شده‌اند و شانس زنده ماندن‌ نداشته‌اند اما تصمیم انسانی مانع از این می‌شد که عملیات نجات را متوقف کنیم، قصد نداشتیم یک احتمال بسیار ضعیف را هم از دست دهیم.

ربیعی اظهار کرد: اگر از روز اول اعلام کرده بودیم که پرسنل جان باخته‌اند این سوال مطرح نمی‌شد که چرا به حرف چینی ها اعتماد کردید و نرفتید برای نجات؟ انتقاد نمی‌شد که چرا همه تلاشمان را برای کمترین شانس هم نکردیم؟ اکنون حداقل اگر رنج مضاعفی به خانواده‌ها تحمیل شد، پیش خودمان و خدای خودمان می‌دانیم همه تلاش‌مان را کرده‌ایم.

در ادامه این نشست خبری بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش خاطر نشان کرد: دو نوع رادار داریم؛ یک مدل برای مسافت‌های طولانی تر استفاده می‌شود و دیگری همه اشتباهات تا فاصله نزدیک را نشان می‌دهد، این کشتی از لحاظ تجهیزات راداری هیچ مشکلی نداشته و تمام مسائل ایمنی را رعایت کرده است.

وی افزود: کشتی دو نوع رادار کوتاه و دوربرد دارد؛ رادارهای دوربرد می‌توانند تا فاصله 30 الی 40 مایل را ببینند. اما بحث این نیست که کشتی چینی را روی رادار دیده‌اند یا نه؛ بحث تعامل دوطرف بعد از مشاهده یکدیگر و تعیین مسیر حرکت است.

بهرامی گفت: در سال 2016 در این منطقه 40 درصد کل حوادث دریایی رخ داده است، 36 کشتی در این منطقه غرق شدند، چندی پیش هم یکی از ناوهای آمریکا در این مکان تصادف کرد، این منطقه، منطقه شلوغی است و ریسک بالایی دارد؛ رادار به تنهایی کامل نیست و واکنش به رادار توسط اپراتور انجام می‌شود.

ربیعی در ادامه نشست اظهار کرد: ما تکاوران را برای اطفای حریق نبردیم، تخصص آنها ورود به مکان‌های مملو از آتش و نجات جان افراد است، این اتفاق در مرز آبی ما نبوده است؛ نمی‌شود 50 کشتی برای حمل فوم مورد نیاز از ایران اعزام شود و معمولا از کشور نزدیک محل حادثه ارسال می‌شود؛ در روز اعزام تکاوران ایرانی به محل حادثه، کشتی اعزامی با حداکثر سرعت حرکت کرد که حداقل ۱۵ ساعت زمان می‌برد.

رئیس کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی بیان کرد: کشتی کریستال چینی‌ها را دوستان ندیده اند، اندازه ای که از دماغه کشتی را بررسی کردند، وارد نفتکش شده و جداره مخازن را شکافته است. اینکه چرا سانچی مشتعل شده شاید به خاطر شدت برخورد بوده است، شاید هم به دلیل عقب رفتن کشتی چینی پس از برخورد بوده است؛ علت دقیق حادثه نیازمند بررسی بیشتر است.

وی افزود: در بررسی سانحه علاوه بر جعبه سیاه، بخشی به ملاقات با خدمه کشتی مقابل برمی‌گردد که پس از بررسی معاینه دقیق کشتی کریستال و مصاحبه با کارکنانش در فرآیند بررسی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت‌ که هنوز این مراحل بررسی آغاز نشده است.

چینی‌ها کوتاهی نکرده‌اند

ربیعی  با بیان اینکه ما باید درک واقعی خودمان از سانحه را بیان کنیم‌، گفت: همیشه سعی کردیم دروغ نگوییم و ادراکمان از واقعه را بررسی کنیم، دوست داشتیم هرکسی در جهان هرکاری از دستش بر میاد انجام دهد؛ وقتی رفتیم آنجا و با کارشناسان متخصص صحبت کردیم و در اتاق عملیات نشستیم، دیدیم اینکه ابتدا با آب خنک کنند و بعد فوم بپاشند کار غلطی نبوده است؛ ما همیشه دنبال این بودیم که حقیقت گفته شود نه با چینی ها عهد اخوت داریم، نه چیزی؛ جان یک عزیز ایرانی برای ما به صد هزار رابطه سیاسی می‌ارزد.

وی اضافه کرد:  آنچه درباره تلاش چینی‌ها می بینیم را به عنوان ادراک و فهم ما باید بگوییم تصور اینکه چینی ها کوتاهی کرده اند تصور اشتباهی است.

راستاد  رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه این نشست یادآور شد: حداقل یک افسر ناوبر یعنی افسر دوم یا سوم کشتی در اتاق کنترل در زمان حادثه حضور داشته و امکان ندارد همه پرسنل در حال استراحت بوده باشند. باتوجه به حضور دانشجویان کارآموز در کشتی حداقل یک دانشجوی کارآموز هم در اتاق کنترل در کنار افسر ناوبر حاضر بوده است اما دلیل دقیق اینکه چطور دو کشتی با یکدیگر برخورد کرده اند باید پس از بررسی های دقیق تر مشخص شود.

کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش بیان کرد: هر هفته یک محموله یک میلیون بشکه‌ای به مسیر کره جنوبی حمل می‌کنیم و همین کشتی سانچی برای هشتمین باری بود که به کره جنوبی می‌رفت. حتی زمانی را که کشتی برای برگشت اعلام کرده بود، نیم ساعت قبل از حادثه بوده که نشان می‌دهد همه مسیر از پیش تعیین شده بود.

برومندی عضو کمیسون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: وقتی به چین رفتیم تصمیم داشتیم اگر کوتاهی و نقصی در چینی ها دیدیم همان روز به توکیو برویم و از آنجا کارها را پیگیری کنیم، اما زمانیکه شرایط را دیدیم، همانجا مستقر شدیم.

وی با بیان اینکه وظیفه داریم اخبار صحیح را به مردم بدهیم گفت: اگر یک کشتی در آبهای آزاد دچار سانحه شود اجازه داریم از همه کشورها کمک بخواهیم، اما قوانین بین المللی و نزدیکی به سواحل چین حکم می‌کرد از نیروی آنها استفاده کنیم.

برومندی ادامه داد: گفته می‌شود چینی‌ها گذاشتند کشتی بسوزد و غرق شود تا آلایندگی به سواحل چین نرسد، اما واقعیت این است که حالا که کشتی غرق شده آلودگی آن بیشتر است، غواصان به دلیل موادی که از کشتی بیرون می‌آید، نمی‌توانند وارد آن شوند.

راستاد با بیان اینکه تصادف دریایی ممکن است و با وجود تجهیزات ناوبری الکترونیک حوادث دریایی همواره رخ می‌دهد، وی تاکید کرد: هیچ سیگنالی از روز اول از سانچی ثبت نشده و هیچ مرجعی هیچ نوع پیامی را ثبت نکرده اند.

محموله کشتی چینی‌ها، سویا بوده و اصلا ریسک اشتعال نداشت

راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: محموله کشتی چینی‌ها، سویا بوده و اصلا ریسک اشتعال نداشت، این کشتی با دماغه که بالاترین استحکام را دارد به کشتی ایرانی برخورد کرده و با توجه به مواد قابل اشتعال در کشتی ایرانی بوده حریق ایجاد شده است، با توجه به اینکه پرسنل‌ چینی‌ها در انتهای کشتی‌شان بوده‌اند بلافاصله با قایق نجات از کشتی کریستال خارج شده‌اند و کشتی های ماهیگیری آنها را نجات می‌دهند.

نماینده ویژه رئیس جمهور برای پیگیری حادثه سانچی در پاسخ به سوالی با توجه به اینکه پیکر یکی از دریانوردان ایرانی با لباس نجات پیدا شده، آیا امکان پیش بینی حادثه وجود داشته است؟ اظهار کرد: این لباس شناوری بوده و احتمالا یکی از پرسنل هنگام حادثه در جایی قرار داشته که توانسته از گزینه انفجار اولیه در امان بماند و با لباس شناوری وارد آب شود.

وی افزود: درباره اینکه گفته شد یک نفر فرصت پوشیدن لباس شناور داشت باید بگویم که همه پرسنل کشتى در یک نقطه حضور ندارند و همه در فضاهاى مختلفى از نفتکش مستقر هستند.

راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کشتی چینی با دماغه به نفتکش ایرانی خورده و چرا برای کاهش شدت حادثه جهت خود را تغییر نداده است؟ گفت: ممکن است این کشتی با این هدف که کمترین آسیب را ببیند این کار را کرده باشد و شاید هم سرعت اتفاق و حادثه به گونه‌ای بوده که تغییر مسیر قابل اجتناب نبوده است.

ربیعی بیان کرد: شنیده‌ام که گفته شد یک نفر لباس ضد حریق پوشیده است بعد از بررسی متوجه شدیم که آن فرد لباس شناور به تن داشته نه لباس ضد حریق، احتمال دارد این فرد بر اثر مواد منفجره به آب افتاده باشد یا اینکه او فرصت داشته براى اینکه نجات پیدا کند خود را به آب بیندازد.

نماینده ویژه رئیس جمهور برای پیگیری حادثه سانچی در ادامه گفت: روزی که چینی ها برای ورود به کشتی رفتند، 80 الی 90 درجه، حرارت در بعضی نقاط کشتی بود، دسترسی به جعبه سیاه در دسترس‌ترین نقطه برای دسترسی بوده و در همین حین توانستند دو پیکر را هم پیدا و از طریق سبد ویژه از نفتکش خارج کنند، تجهیزاتی هم که در اختیار داشتند فقط 20 تا 30 دقیقه اجازه باقی ماندن روی کشتی در میان گازهای سمی را به آنها می‌داد؛ جعبه سیاه در اتاق کنترل بوده و دسترسی بهتری داشته است.

وی بیان کرد: بحث محموله به وزارت نفت بر می‌گشت، بخشی به وزارت راه برمی‌گشت و بخش‌هایی به وزارت خارجه؛ لذا دولت تصمیم گرفت یک نفر موضوع را پیگیری و مدیریت کند. نماینده وزارت نفت، راه و امور خارجه در همه مراحل همراه من بودند. بیش از چهار بار تماس‌های تلفنی مکرر با وزیر امور خارجه داشتیم، اجازه دهید این سنت را تمرین کنیم که در مواقع بحرانی یک نفر صحبت کند و همه مسئولان نخواهند حضور داشته باشد.

بازگشایی جعبه سیاه نفتکش سانچی سه ماه طول می‌کشد

ربیعی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه درباره زمان و محل بازگشایی جعبه سیاه کشتی سانچی تاکید کرد: بازگشایی جعبه سیاه باید با حضور چند سازمان بین المللى انجام می شود، این اقدام در کشور چین انجام خواهد شد.

همچنین راستاد گفت: بازگشایی جعبه سیاه در چین صورت می‌گیرد و سه ماه طول می‌کشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود.

کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش اظهار کرد: بازگشایی جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه طرف‌های ذی‌نفع و یک سازمان بین‌المللی در چین انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ مشکلی درخصوص بیمه جانی، بیمه آلودگی و بیمه محموله نداریم و محموله توسط خود کره‌ای ها بیمه شده و در کل هیچ مشکلی از بابت خسارت ناشی از حادثه وجود ندارد؛ نفتکش از سوی بیمه البرز و ملت با مدیریت بیمه ملت تحت پوشش بیمه بدنه بوده است و بیمه شخص ثالث نیز که صدمات جانی را دربرمی‌گیرد با حداکثر تعهد بیمه شده است.

سانچی تمام امکانات و استانداردهای بین المللی را داشت

بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش هم در این نشست درباره افزایش تجهیزات و تمهیدات برای کشتی‌های نفتکش بیان کرد: این کشتی‌ها تحت قوانین بین‌المللی و استانداردهای بین‌المللی است و نمی‌شود از خودمان چیزهایی را به آن اضافه کنیم.

وی ادامه داد: این کشتی ساخت 2008 کره‌جنوبی بود و تمام امکانات روز و استانداردهای لازم را داشت،کشتی دارای تجهیزات تعریف شده‌ای است، گذاشتن مثلاً دوربین آنلاین روی کشتی هیچ کمکی نمی‌کند لذا از این بحث‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم چون کشتی در بدو حرکت هیچ مشکلی نداشت.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش خاطر نشان کرد: در تاریخ صنعت تانکر و حمل و نقل دریایی هرگز چنین فاجعه‌ای نداشتیم و شاید این اتفاق منجر به شکل‌گیری قوانین جدید و اقدامات پیشگیرانه برای آینده باشد.

فعلا نمی‌توان در مورد میزان خسارت وارد شده اظهار نظر کرد

فرهبد رئیس بیمه و دعاوی شرکت نفتکش درباره امکان مصاحبه با سرنشینان کشتی کریستال بیان کرد: براى مصاحبه با سرنشینان کریستال باید از کارشناسان بین المللى و شناخته شده استفاده کنیم البته چنین مسائلى باید از طریق مسائل حقوقى پیگیرى شود؛ مصاحبه با سرنشینان کریستال باید از طریق وکلا و مرجع دریایی چین و روند حقوقى صورت بگیرد.

وی همچنین درباره میزان خسارت این نفتکش اظهار کرد: اکنون نمی‌توان در مورد میزان خسارت وارد شده اظهار نظر کرد و مسائل حقوقى آن باید بررسی شود؛ ارزش سانچى 32 میلیون یوروست و باید مسائل زیادى مثل خسارت خدمه، آودگى، لاشه بردارى و... را براى برآورد خسارت این حادثه در نظر بگیریم.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان