۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پرندگان محلی بمب ساعتی انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/ ۴ میلیون قطعه مرغ معدوم شد
کد خبر: ۲۷۰۷۰۶ نویسنده: سید بهمن نقیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد:

پرندگان محلی بمب ساعتی انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/ ۴ میلیون قطعه مرغ معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به معدوم‌سازی بیش از ۴ میلیون قطعه مرغ از ابتدای سال گفت: پرندگان محلی بمب ساعتی انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

پرندگان محلی بمب ساعتی انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان/ ۴ میلیون قطعه مرغ معدوم شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ طبق خبرهای منتشر شده مبنی بر شیوع آنفلوانزا در 15 استان کشور، خبرنگار صبح قزوین در گفت‌وگویی با مدیرکل دامپزشکی استان قزوین جویای وضعیت شیوع و گسترش این بیماری در استان قزوین شده است.

سید بهمن نقیبی در این خصوص اظهار کرد: این بیماری اوایل آبان ماه سال جاری پس از درگیری تعدادی از استان‌های کشور در قزوین نیز مشاهده شد که عملیات معدوم سازی صورت گرفت اما در حال حاضر گزارش قطعی مبنی بر آلودگی کانونی در استان وجود ندارد اما به دلیل فعالیت گسترده ویروس، هر لحظه امکان اعلام گزارشات آلودگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ویروس آنفلوانزا به صورت کامل در کشور از بین نرفته است، ادامه داد: به روستائیان و واحدهای پروشی اعلام شده به محض مشاهده تلفات غیرعادی در مجموعه خود این اداره کل را در جریان قرار دهند تا هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد.

این مسئول اضافه کرد: طی چند روز گذشته گزارشی در غالب تلفات غیرعادی تعدای کلاغ در منطقه‌ای از استان حاصل شد که پس از انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم مرگ این پرندگان توسط ویروس آنفلوانزا تایید شد.

نقیبی با اشاره به میزان بالای ویروس در فضای کشور، اظهار کرد: با توجه به فعال و هوشمند بود این ویروس هر لحظه امکان آلودگی کانون جدید بین پرندگان بومی، واحدهای صنعتی و پرندگان آزاد پرواز وجود دارد.

وی بیان کرد: جهت کاهش ریسک ابتلا سایر واحدها و کنترل بیماری در صورت تایید شیوع ویروس در واحدها، مجموعه آلوده به صورت کامل معدوم سازی می‌شود؛ به عنوان مثال در یک واحد 200 هزار تایی در حدود 100 پرنده بیماری شناسایی می‌شوند اما ما مکلف به معدوم‌سازی تمام واحد هستیم.

امکان انتقال ویروس به انسان وجود دارد
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به میزان تلفات این بیماری تاکنون، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در حدود 4 میلیون و 400 هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده‌ است.

نقیبی با اشاره به قابلیت انتقال این ویروس به انسان، اشاره کرد: این ویروس قابلیت انتقال به انسان را داراست اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر تایید انتقال این بیماری به انسان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: حدفاصل بین نیروگاه شهید رجایی تا پل آبیک بیشترین تراکم واحدهایی مرغداری وجود دارد و این مناطق مستعد شیوع بیماری و انتقال آن هستند.

این مسئول در رابطه با سلامت گوشت مرغ و تخم مرغ در فروشگاه‌ها، گفت: گوشت مرغ با بسته بندی و برچسب نظارت دامپزشکی با تاریخ انقضای 72 ساعت و تخم مرغ با درج نام مرغداری، تاریخ تولید و انقضا مورد تایید سازمان دامپزشکی است.

نقیبی اضافه کرد: چناچه فروشگاه یا مرکزی گوشت مرغ و تخم مرغ را بدون این مشخصات به فروش می‌رساند همشهریان می‌توانند با ارسال پیامک به شماره 50001512 این تخلف را گزارش دهند تا نسبت به جمع آوری آن اقدام شود.

خطر واحدهای فروش پرندگان در بازار در انتقال و گسترش ویروس
وی ادامه داد: در حال حاضر سیاست دامپزشکی در مقابله با ویروس ریشه‌کنی و معدوم‌سازی تمام طیوری است که آلودگی آن در آزمایشگاه تایید شود و همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان با شماره 1512 تماس گرفته و یا به شماره 50001512 پیامک کنند.

این مسئول با اشاره به خطر واحدهای فروش پرندگان در بازار در انتقال و گسترش ویروس آنفلوانزا گفت: پرندگان محلی به عنوان بمب ساعتی انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند و در واگیری سال 94 و 95 منشا انتقال ویروس برای اولین در قدیم آباد، بوئین زهرا، حصارخروان پرندگانی بودند که از بازار خریداری شده بودند.

نقیبی با اشاره به این که مردم به هیچ وجه از دست فروشان و بازار فروش پرندگان اقدام به خرید پرنده نکنند، ادامه داد: جهت ساماندهی و مدیریت واحدهای فروش پرندگان در بازار، روز گذشته جلسه‌ای در استانداری برگزار شد.

وی در خاتمه با اشاره به جبران خسارت واحدهای معدوم سازی شده، اظهار کرد: خسارت مرغداران از طریق بیمه بانک کشاورزی و مرکز اسناد خزانه اسلامی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان