۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۱۲۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کشور اجرا شد
کد خبر: ۲۷۰۶۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قزوین:

۱۲۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کشور اجرا شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در سال ۹۵ از صندوق ملی ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده که در سال آینده نیز اعتبارات خاص و ویژه ای به این امر اختصاص خواهد یافت.

۱۲۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در کشور اجرا شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز(دوشنبه) در جلسه ستاد آبیاری نوین استان قزوین در سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 122 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور اجرا شده و 152 هزار هکتار نیز در دست اجراست.

وی افزود: این میزان سیستم آبیاری نوین در قالب 16 هزار و 500 طرح اجرا شده و یا در دست اجراست. 

به گفته وی در سال جاری 3 هزار و 140 هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده که اعتبار خوبی است.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال 95 از صندوق ملی 500 میلیون دلار و امسال 300 میلیون دلار تخصیص داده شده که در سال آینده نیز اعتبارات خاص و ویژه ای به این امر اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به این نکته که سامانه‌های نوین آبیاری یکی از 16 پروژه اولویت دار وزارت جهادکشاورزی در اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: برنامه 10 ساله طرح سامانه نوین آبیاری کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: در سال جاری 21 میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته ایم بدون اینکه افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم.

برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های زیر زمینی کنترل شود
زارع اضافه کرد: سطح کلی اراضی کشاورزی آبی کشور کمتر از سطح اراضی سال 92 و 93 است و اثر بخشی طرح سامانه‌های نوین آبیاری در تولید و صرفه جویی آب، کاهش مصرف برق، کاهش مصرف کود و سم، بوده است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری برنامه استراتژیک تهیه شده است، گفت: نظام نامه آبیاری نوین در کشور تهیه و بروز رسانی شده و بزودی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری باید تمام زیربخش‌های کشاورزی شامل زراعت، باغبانی و ترویج مشارکت داشته باشند تا شاخص بهره وری افزایش یابد.

وی ابراز کرد: طرح سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی یک طرح زود بازده است که صفر تا صد این سیستم و بالای 90 درصد لوازم و قطعات سیستم‌های نوین آبیاری در کشور تولید می‌شود.

این مسئول افزود: هم اکنون 1200مجری و پیمانکار، 400 مشاور و 3200 تولید کننده قطعات و لوازم سیستم‌های آبیاری در کشور فعالیت دارندکه اشتغال پایدار را برای فارغ التحصیلان این بخش ایجاد کرده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در اقتصاد مقاومتی کف اجرا سامانه‌های نوین آبیاری در کشور 250 هزار هکتار تعیین شده که در استان قزوین 6 هزار هکتار است.

زارع با بیان اینکه استان قزوین یکی از استان‌های پیشرو طی دو سال گذشته در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بوده  است، ابراز کرد: استان قزوین در تشویق و ترغیب کشاورزان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بصورت طرح تجمیع اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر دارد.

وی یاد آور شد: اولویت اول در اجرای طرح‌های آبیاری نوین، کنترل برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های زیر زمینی است، بعد باید روی برداشت‌های مجاز روش بهینه مصرف آب با اجرای سامانه نوین آبیاری اجرایی می‌شود.  
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان