۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شناسایی بیش از ۷هزار معلول در طرح "سی بی آر"
کد خبر: ۲۷۰۶۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبر داد:

شناسایی بیش از ۷هزار معلول در طرح "سی بی آر"

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۷هزار و ۳۶۸معلول در استان زیرپوشش طرح «سی. بی. آر» هستند.

شناسایی بیش از ۷هزار معلول در طرح "سی بی آر"
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه «سی بی آر» برای معلولان ساکن روستا‌های استان از سال ۸۰تاکنون در حال اجرا است، به گفته وارثی، درصد پوشش مناطق روستایی در این برنامه ۱۰۰درصد است.

وی بازگشت فرد به جامعه و طرح حقوق اجتماعی و برابری فرصت‌ها برای معلولین را از اهداف مهم توانبخشی مبتنی بر جامعه بیان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: معلولانی که در روستا‌ها و حاشیه‌های شهر‌ها ساکن هستند، از خدمات ۶گانه بهزیستی در طرح سی. بی. آر بهره‌مند می‌شوند.

وی اذعان کرد: این طرح امسال با همکاری ۲۲تسهیلگر، ۱۱مجتمع خدمات بهزیستی و یک مؤسسه سلامت روان در ۶شهرستان قزوین و ۹۵۲روستا به مددجویان تحت پوشش خدمات رسانی کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: امسال در این طرح ۶۷۱معلول شناسایی و به کمیسیون‌های تشخیص معلولیت شهرستان‌ها معرفی شده اند.

۳۲۱نفر در طرح سی بی آر از خدمات مالی بهره مند شدند

وی بیان کرد: آموزش به هزار و ۷۰۸خانواده به صورت ارائه کتابچه‌های آموزشی و تسهیلگران آموزش دیده در زمینه مشاوره، معرفی هزار و ۴۴۱ نفر به مراکز و مؤسسات مربوطه برای آموزش از لحاظ تحصیلی و یا حرفه آموزی از جمله خدمات این طرح در سال جاری بود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین در این طرح ۳۶۳نفر برای درمان و یا دریافت خدمات توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند؛ ۳۶۱نفر هم برای دریافت وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر، عصا، واکر، سمعک به مددکار معرفی شدند.

وی ادامه داد: در این طرح ۱۳۹مورد سرویس بهداشتی منازل معلولین روستایی و ۵۵مورد امکانات و تجهیزات مناسب سازی شده است.

این مسئول با اشاره به اشتغال و حمایت‌های شغلی در طرح سی بی آر افزود: ۳۲۱نفر در ۶شهرستان از خدمات خود اشتغالی، اشتغال دستمزدی و استاد شاگردی و همچنین خدمات مالی بهره‌مند شده اند.

وی اضافه کرد: شورا‌های توانبخشی در ۷روستا از شهرستان تاکستان، ۸روستای شهرستان بویین زهرا، ۵روستای شهرستان قزوین و ۳روستای شهرستان آبیک تشکیل شده و مصوبات آن از طریق تسهیلگران در حال پیگیری است.

مدیرکل بهزیستی استان، تشکیل ۱۷کارگاه آموزشی با موضوعات متنوع پیشگیری از معلولیت، مهارت‌های زندگی و ژنتیک از دیگر خدمات این طرح است.

وارثی گفت: همچنین در بحث مستند سازی و معرفی و نمایش توانمندی‌های جامعه هدف،۴فیلم کوتاه ۵تا۱۰ دقیقه‌ای با همکاری تسهیل گران و فیلمسازان شهر، برای ارائه به جشنواره مستندسازی توانمندسازی در برنامه سی بی آر آماده شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان